8 bewezen tips om een burn-out te voorkomen

Krijgt u meer stress, spanning en druk te verwerken dan u aankunt, dan kunt u overspannen raken. Duurt de overbelasting langer dan zes maanden en voelt u zich geestelijk en lichamelijk totaal uitgeput, dan spreekt men van een burn-out. Een burn-out is mogelijk het gevolg van een kortsluiting tussen gevoel en verstand. Die kortsluiting uit zich fysiek. De combinatie van genetische aanleg, karakter en omgevingsfactoren bepaalt hoe gevoelig u bent voor een burn-out. Mensen die er gevoelig voor zijn hebben vaak de neiging om in tijden van stress juist door te gaan. Zij kennen hun eigen grenzen niet.

Gevolgen van een burn-out

Uw gevoel, verstand en lichaam zijn uit balans. Helder en systematisch denken en emoties verwerken, lukt niet goed meer. U heeft geen energie en kunt last hebben van allerlei klachten, zoals hyperventilatie, angst en paniek en depressie

Kun je een burn-out vóór zijn? Ja. Zolang je deze 8 wetenschappelijk onderbouwde adviezen opvolgt – zonder radicale omslagen in je leven.

1. Let op je slaapgewoontes

Oh, jij bent zo iemand die maar een paar uur slaap per nacht nodig heeft? Fout! Die mensen bestaan namelijk niet. Nee, jij ook niet. Houd je netjes aan de (min of meer) acht uur per nacht. En vergeet de dag ook niet, we zijn geen computers die de hele dag door kunnen brommen.

We hebben nu eenmaal rust nodig tussen periodes van hoge productiviteit. Om precies te zijn: na 90 tot 120 minuten van productiviteit heb je 10 tot 15 minuten rust nodig.

2. Creëer een rustig ochtendritueel

Sta rustig op en neem genoeg tijd om nog even te eten en wat te drinken. Hiermee begin je de dag rustig en is het gemakkelijker om dit rustige tempo aan te houden.

Dus: wordt je gehaast wakker en spring je meteen uit bed om in je kleren te springen en de deur uit te rennen, of zet je de wekker wat eerder (ja, dat kan wél) en zet je eerst koffie terwijl je een interessant stuk over ochtendrituelen leest? Raad eens? Het laatste natuurlijk. Dé manier om rust in je ochtend te brengen én in de rest van je dag mee te nemen.

3. Maak bewegen leuk

Dat betekent niet dat je een paar rondjes moet rennen wanneer je niet lekker in je vel zit. Je moet regelmatig actief bezig zijn om de effecten op je mentale toestand te merken.

Overtuigd dat beweging een burn-out kan voorkomen door je mentale gezondheid op peil te houden? Doe er wat mee.

4. Stel grenzen & prioriteiten

Leven is grenzen verleggen, maar niet als het op je werk aankomt. Dat doe je maar in je vrije tijd. Zorg er voor dat je tijdens je werkdag (haalbare) deadlines maakt voor jezelf.

Zo voorkom je dat je de hele dag rondloopt met het gevoel dat alles nu af moet.
Maak daarom een goed onderscheid tussen dringend en belangrijk. Het gaat allemaal om prioriteiten stellen[m], al lijkt het soms of al je taken de hoogste prioriteit hebben – kijk eens wat kritischer naar je takenlijst en je zult zien dat dat daar gemakkelijk onderscheid in te maken valt.

5. Alles op stand-by

Zet dit moment zo nodig vast in je agenda. Zet op dat moment je laptop uit, zet je telefoon op stand-by of vliegtuig stand en stop met het checken van je mail. Lees eens een krant, of spendeer tijd aan je hobby. Tv kijken mag ook, hoor.

6. Voed je creativiteit

Een van de kenmerken van een burn-out is dat het moeilijk is om helder en creatief te denken. Houd je creativiteit daarom in leven. Of blaas hem nieuw leven in.

Iedereen kan namelijk creatief zijn, je moet alleen uitvinden waar jij graag creatief mee bezig bent. Denk dan niet gelijk aan knippen en plakken. Beits bijvoorbeeld met volle aandacht je tuinhek, schrijf een stuk of zet een modelvliegtuig in elkaar. Zo lang je maar iets creëert. Begin een biologische moestuin of ga lekker rustig tuinieren.

7. Have a Break

Ben jij zo iemand die zijn vakantiedagen opspaart om vervolgens maar een klein deel uitgekeerd te krijgen? Stop daar mee. Vakantiedagen zijn er niet voor de baas zijn lol. Ze zijn er omdat je ze nodig hebt. Gebruik ze dan!

8. Organiseer wat leuke activiteiten

Die je normaal niet zo snel zou doen in een rustige omgeving. Strand of bos bijvoorbeeld. Fietsen, lopen, dansen, muziek luisteren, sauna of bijv. weekendje weg.

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen