Het aantal ziekenhuisopnames na ongelukken met fatbikes is de afgelopen maanden sterk gestegen. Volgens cijfers van VeiligheidNL kwamen tussen april en juni maar liefst 115 bestuurders en passagiers van fatbikes terecht op de spoedeisende hulp. Dit aantal ligt flink hoger dan de 25 slachtoffers in de eerste drie maanden van het jaar. Bijna de helft van de gewonden was tussen de 12 en 15 jaar oud.
Opgevoerde fatbikes
Fatbikes zijn populaire elektrische fietsen die officieel niet harder dan 25 kilometer per uur mogen rijden. Veel van deze fietsen worden echter opgevoerd, waardoor ze snelheden van 50 kilometer per uur of meer kunnen halen. Dit verhoogt de kans op ernstige ongelukken, vooral onder jongeren.
Cijfers niet compleet
De cijfers van VeiligheidNL zijn verzameld uit slechts 14 van de 83 spoedeisende hulpafdelingen in Nederland. Bovendien wordt het type fiets niet altijd geregistreerd, waardoor het daadwerkelijke aantal fatbike-ongelukken waarschijnlijk nog hoger ligt. De populariteit van fatbikes blijft groeien, en met deze toename groeit ook het aantal incidenten.
Maatregelen
In maart kondigden vier grote fatbike-fabrikanten een plan aan om het opvoeren van fatbikes tegen te gaan. Het plan richt zich op het aanpakken van verkopers die de fietsen direct opvoeren. Ook worden fietsenwinkels die zich niet aan de regels houden, geboycot.
Fatbikes en e-bikes
De Tweede Kamer stemt binnenkort over een voorstel voor een helmplicht en een minimumleeftijd van 14 jaar voor fatbike-gebruikers. Minister Madlener (PVV) heeft al aangegeven dat het lastig is om onderscheid te maken tussen fatbikes en andere elektrische fietsen, wat de besluitvorming bemoeilijkt. VeiligheidNL pleit zelfs voor een minimumleeftijd van 16 jaar voor alle e-bikes.