Afslanken doe je met langzame koolhydraten

De helft van Nederland is te dik en het wordt alleen maar erger. Zoals bekend, is de helft van de volwassenen in Nederlanders te dik. Het percentage mensen met obesitas is sinds de jaren 60 verdriedubbeld. In deze korte tijd, zie je ook de meeste welvaartsziekten stijgen. Het heeft dan ook voornamelijk te maken met wat je eet en dan komen er zaken als bewegen, stress, erfelijkheid e.d. bij als belangrijke factor.

Do’s en dont’s

Zoals wij al in heel veel blogs al hebben uitgelegd, is de oplossing om voldoende groente en vers fruit te eten. Daarnaast zijn biologische natuurproducten als kaas, echte boter en af en toe een ei zeker niet verkeerd.

Begin je je dag met cruesli, activia en ontbijtkoek, dan krijg je meteen alweer te veel suiker binnen. Biologische Muesli, een banaan, thee of koffie zonder suiker is wel een goed alternatief.

Calorieën tellen heeft geen zin

Het gaat er in eerste instantie niet om hoeveel calorieën je eet, maar vooral Wat je eet. Het voedingscentrum adviseert nog steeds om matig, vetarm te eten en veel te bewegen. Ook diëtisten geven vaak dit advies. Bewegen is altijd goed, maar daarnaast heeft iedereen gezond, gevarieerd en voldoende voedsel nodig. Al die diëten gaan daar niet aan bijdragen en zeker niet de dieetproducten zoals zero cola, vetarme mayo, of suikerarme repen. Je lichaam reageert verkeerd op deze toevoegingen en hebben een negatief effect op je lichaam en gezondheid.

Diëten

Dieten zijn vaak ‘honger diëten’, vetarm en calorieën arm eten. Dit maakt dat mensen het niet vol houden, omdat ze zich moe, zwak, hongerig, duizelig zo niet depri gaan voelen. Indien we beginnen met waardevol voedsel te eten als verse groente en fruit dan hebben we de helft van het honger gevoel en het dik worden al overwonnen. Neem eens eerder wat fruit (banaan, appel) of wortel om je trek te stillen en dan heb je tenminste natuurlijke suikers binnen (worden in je lichaam gebruikt voor energie), vitaminen & mineralen. Ga ervan uit dat alles dat bewerkt is, teveel bewerkte suikers en verkeerde vetten bevat. 85 % van ons eten in de supermarkt is bewerkt en het zijn veelal dikmakers. Zelfs mayonaise, ketchup en gewone honing, bevatten veel onnatuurlijke en te veel suikers. Zelfs in biologische koekjes zit zout en suiker. Suiker geeft pieken in je bloedsuikerspiegel en het onderbreekt de neurotransmitters, zodat je hersens een verkeerd signaal krijgen. Dat leidt tot meer honger en vetopslag. Groente daarin tegen, geeft meer een stabiel effect op de bloedsuikerspiegel en breng deze juist in balans, waardoor je een voldaan gevoel krijgt en je vetverbranding automatisch wordt geactiveerd. Het zit hem dus niet in de hoeveelheid calorieën die je binnen krijgt, maar wat je voor voedsel gebruikt. Bij het eten van suiker, wittebrood, niet volkoren pasta en te veel aardappels, begint je lichaam een bepaald type cel te maken, ook wel wit vet genoemd. Het nestelt zich gemakkelijk onder je huid en vooral rondom je middel en is er ook met bewegen niet snel van af te krijgen. Je hersenen merken niet dat het verkeerde voedsel is opgeslagen en geven opnieuw een honger signaal af…waardoor opnieuw een honger gevoel ontstaat. Wat vaak met tussendoortjes (koekjes, chips) wordt beantwoord….na de bloedsuikerpiek komt ook weer snel een bloedsuikerdaling etc.

Doorbreek de cirkel

Door dit proces van het eten van verkeerde koolhydraten of suikers, wordt er meer vet opgeslagen dan er lichaamsvet verbrand wordt. Men wordt dikker en dikker! Het is een vicieuze cirkel waar te dikke mensen moeilijk uit komen.

Het ‘bruine vet’

Slanke mensen hebben meer van het zogeheten bruine vet, dat ook die kleur heeft omdat het ijzer bevat. Bruinvet verbrandt snel bij bewegen of als het lichaam door voedsel schaarste hierom vraagt. Heb je buikvet dan is dat witvet. Ben je slank dan heb je (bijna) alleen bruinvet. Wit vet is dus de (mede)veroorzaker van veel welvaartsziekten zoals: ontstekingen en diabetes, hart en vaat ziekten en dementie. Wit vet wordt veroorzaakt door snelle koolhydraten: bewerkte suikers, wit brood, witte rijst, gewone pasta, koekjes, pizza, patat, chips of/en bewerkt voedsel.

Langzame koolhydraten

De langzame koolhydraten, ook wel complexe koolhydraten genoemd, zijn de soort die uit meerdere deeltjes bestaan. Hierdoor zijn ze moeilijker tot glucose af te breken dan de snelle variant, die maar uit een paar deeltjes bestaat. De suikers komen langzaam vrij en er ontstaat geen enorme bloedsuikerpiek. De vezels in langzame koolhydraten vertragen de opname nog verder waardoor het verzadigingspunt eerder wordt bereikt en je minder snel honger krijgt. De volkoren varianten van koolhydraatrijke producten, zijn bijna altijd langzame koolhydraten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan zilvervliesrijst, volkorenpasta en volkorenbrood of Spelt brood. Ook peulvruchten, groenten, zoete aardappelen e.d. zijn langzame koolhydraten.

Meer calorieën verliezen door langzame koolhydraten te eten!

Meer calorieën verliezen door langzame koolhydraten te eten kan, maar dan ook weer door normale porties en door gevarieerd te eten en te bewegen.
Snelle koolhydraten en bewerkt voedsel dienen dan ook zoveel mogelijk vermeden te worden, als je gezond wilt leven en afvallen. Kies nog liever voor een eiwit- en vetrijke maaltijd, dan voor voedsel of snacks met snelle koolhydraten. Vet stabiliseert de bloedsuikerspiegel en zorgt samen met eiwitten voor een verzadigd gevoel. Langzame koolhydraten blijven een belangrijkste energiebron voor je lichaam en als algemene richtlijn geldt dan ook dat zo’n 40-60% van je calorieën uit koolhydraten, 20-40% uit vetten en 20-30% uit eiwitten zou moeten komen.

Pas vooral dus op voor

Bewerkt voedsel, frisdranken, sappen, koekjes, pizza, suiker, Fastfood, snoep, sauzen, taart, patat, kroketten….ja ook alcohol en vet vlees.

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen