Bakfietseigenaren zijn in grote getale verontwaardigd over de chaotische afhandeling van een terugroepactie door fabrikant Babboe, meldt RTL Nieuws. In februari werd onthuld dat de frames van de populaire bakfietsen regelmatig breken, wat leidde tot een omvangrijke terugroepactie. Ondanks de inzet van tienduizenden fietsen verloopt de operatie uiterst moeizaam, tot frustratie van de betrokken eigenaren. Meer dan duizend teleurgestelde bakfietsbezitters deelden hun ervaringen met de onderzoeksredactie van RTL Nieuws.
Haagse bakfietseigenaar
Jos de Wit uit Den Haag is één van de gedupeerden die nog altijd wacht op een vervangende bakfiets. “Schandalig!” zo omschrijft hij de situatie. Zes maanden na de aankondiging van de terugroepactie heeft hij nog steeds geen nieuwe fiets ontvangen. Hierdoor is een simpele boodschap een tijdrovende klus geworden. Voorheen ging het gemakkelijk met zijn baby en peuter in de bakfiets, maar nu moet hij lopend op pad, wat hem uren kost.
Friese kinderopvang
Ook Bernadet Nieuwland uit het Friese Terwispel ondervindt grote hinder. Haar zes-persoons bakfiets, essentieel voor het runnen van haar kinderdagverblijf, staat al maanden stil. Tot haar frustratie is er nog steeds geen inspecteur langs geweest om de fiets te keuren, waardoor ze deze niet kan gebruiken. De situatie brengt haar opvang in een moeilijke positie, terwijl de beloofde oplossing nog steeds op zich laat wachten.
Babboe bakfiets
Steeds meer klachten uit provincies en regio’s wijzen op problemen met de Babboe-bakfietsen. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft daarom het bedrijf Babboe opgedragen om per direct te stoppen met de verkoop van al hun bakfietsen en om deze terug te roepen.
Babboe heeft in de afgelopen jaren talloze meldingen ontvangen over gebroken frames, maar heeft nagelaten om hier adequaat onderzoek naar te doen of deze problemen te rapporteren aan de NVWA. Hierdoor is de veiligheid van de fietsen in het geding en neemt de autoriteit nu actie om verdere risico’s te voorkomen.