Biologisch en vegetarisch voedsel gezonder

Gezond en groener leven? Als je gezond wil leven, is het algemeen bekend dat je niet moet roken en drinken, juist wel moet bewegen, stress beter kunt voorkomen en je vooral gezond moet eten.

Dat je geen of weinig vlees en vis moet eten wordt voor veel mensen al een stuk moeilijker, maar is wel degelijk belangrijk voor een gezonde lifestyle. Zo is het bekend dat vegetariërs gezonder leven en ook vitaler, slanker en ouder worden dan de gemiddelde mens.

Vegetariërs eten geen vlees (veganisten consumeren hierbij per definitie ook geen eieren en melkproducten) en compenseren dit met het eten van meer plantaardige voedingsmiddelen zoals: volle granen, fruit, groenten, bonen, erwten (peulvruchten), noten en zaden. Enkele onderzoeken hebben aangetoond dat vegetariërs ook meer vezels, antioxidanten en andere gunstige plantenstoffen binnen krijgen zoals magnesium, kalium, foliumzuur en vitamine A, C en E welke allen essentieel zijn voor een goede gezondheid.

Indien een vegetarische maaltijd nutriënt rijk is, hoef je je geen zorgen te maken dat je een tekort krijgt aan voedingstoffen als: essentiële vetzuren, vitamine B12, ijzer, calcium, jodium of zink. Plantaardig voedsel bevat bijna alle belangrijke voedingstoffen die wij als mens nodig hebben.

In Nederland heeft men nog wel eens een tekort aan vitamine A, B1, C, E, magnesium, kalium en zink. Dit is echter juist te wijten aan het feit dat Nederlanders te weinig groente en fruit eten.

Nutriënt rijke groenten

Een nutriënt of voedingsstof is een natuurlijk bestanddeel dat onontbeerlijk is voor de groei en ontwikkeling van een organisme. De voedingsstoffen zorgen voor de opbouw van de cellen en het weefsel, maar ook voor de regulering van de functies en het leveren van energie.

Hierbij een opsomming met de 10 soorten groenten met de meeste nutriënten bevatten. De groenten zijn te herkennen aan de groene kleur: Paksoi, Waterkers, Boerenkool, Broccoli, Mustard Greens (wilde mosterdbladeren), Snijbiet, Spinazie, Rucola, Romeinse sla en Spruiten.

Dan hierbij de groenten die niet onder de categorie bladgroenten vallen en net iets minder hoog scoren, maar zeker zo belangrijk zijn: Wortels, Bloemkool, Paprika, Asperges, Paddenstoelen, Tomaten en (Zoete) aardappelen. Allen zijn belangrijk omdat ze verschillende hoeveelheden mineralen en vitaminen bevatten en elkaar aanvullen bij een gevarieerd voeding patroon.

Nutriëntrijk en Biologisch fruit

Net zoals groente bevat fruit veel belangrijke voedingstoffen als vitaminen, mineralen en antioxidanten. Ook hier weer in volgorde van het fruit dat de meeste Nutriëntrijke voedingstoffen bevat: Aardbeien, Bramen, Pruimen, Frambozen, Blauwe bessen Druiven, Granaatappels, Cantaloupes, Papaja’s, Sinaasappels.

Hou er hierbij wel rekening mee dat het gaat om de verse producten en niet om de bewerkte ingeblikte of gedroogde versies van deze fruitsoorten die niet net zo gezond zijn. Zo zitten er vaak schadelijke suikers en toegevoegde zouten naast conserveringsmiddelen en ongezonde E-nummers in het bewerkte fruit).

Biologische producten nog gezonder

Biologische groenten en vruchten bevatten in vergelijking met conventionele producten meer droge stof (tot 20 procent meer). Dat betekent dus minder water en meer voedingsstoffen. Biologische producten bevatten ook iets meer essentiële mineralen zoals magnesium, zink, ijzer en tot twee keer meer polyfenolen. Maar wat zijn deze polyfenolen?

Polyfenolen zijn afkomstig uit plantaardig voedsel en staan bekend als antioxidanten. Ze helpen het lichaam gezonder te maken, reduceren de risicofactoren voor hart- en vaatziekten en zorgen voor de bescherming van de verschillende lichaamssystemen tegen het risico van de ontwikkeling van verschillende soorten terugkerende ziekten.

Dat bijvoorbeeld biologische groenten en fruit een hoge concentratie aan polyfenolen bevatten, is geen toeval: ze maken die aan om zich te verdedigen tegen externe aanvallen (door bacteriën, insecten). Biologische gewassen zijn dus sterker en hebben meer natuurlijke weerstand tegen schadelijke insecten. Ze zijn vooral sterker omdat ze geen last hebben van overbemesting of kunstmest (geeft slappe ongezonde planten). Vooral de schil is bij o.a. appels, peren en aardappels bijzonder rijk aan polyfenolen. Deze kan je bij biologische groenten en vruchten dan ook beter laten zitten en gerust opeten, aangezien ze geen pesticiden bevat. Gangbare groenten en fruit kunnen beter wel geschild worden. Aangezien ongeveer 1:4 vaak nog een te hoge concentratie gif bevat. We weten nog niet goed hoe giftig pesticiden precies zijn voor de mens, maar bij dieren zijn de vaststellingen almaar duidelijker en alarmerende: leukemie, lymfeklier- en andere vormen van kanker zijn veelvoorkomend.

Door polyfenolen zit je ook beter in je huid

Omdat polyfenolen antioxidanten zijn, hebben ze de mogelijkheid om huidveroudering te vertragen. Vrije radicalen zijn de nummer één boosdoener achter de fijne lijntjes en rimpels die de huid overnemen en worden door antioxidanten onschadelijk gemaakt.

Nitraten

Nitraten komen voor in vlees, kazen, water en in verschillende groenten en vruchten. Nitraat zelf is geen schadelijke stof, maar de stof kan in het lichaam worden omgezet in nitriet. Nitriet is in hoge concentraties giftig.

De nitrieten kunnen bij hoge concentraties in het lichaam giftig worden en op deze manier kankerverwekkend zijn. Wanneer de bemesting te hoog is (wat vooral voorkomt met kunstmest) worden er te veel nitraten opgenomen door de plant, maar deze slaagt er vervolgens niet in om ze volledig op te gebruiken en als bestanddeel in de plant te behouden.

Gelukkig bevatten biologische groenten geen gevaarlijke hoeveelheden nitraten. Biologische groente bevat de helft minder nitraat dan de gangbare producten. Bij de Wereldgezondheidsorganisatie is de maximale hoeveelheid nitraat vastgelegd op 200 mg/dag. Sla of spinazie uit de conventionele landbouw bevat echter 1000 tot 2000 mg nitraten per kilo en is dan ook ongezond indien je er teveel van eet.

Groente en fruit helpen je om af te vallen

Veel observatiestudies tonen aan dat vegetariërs slanker zijn en een lager BMI hebben dan niet-vegetariërs. Dit heeft vooral te maken met het feit dat het aantal calorieën in plantaardig voedsel gemiddeld lager ligt dan in niet-plantaardig voedsel.

Vegetarisch voedsel kan beschermen tegen bepaalde vormen van kanker

Het eten van groente en fruit kan bijvoorbeeld het risico op kanker verlagen met 15 procent. Het vermijden van dierlijke producten kan ook het risico op prostaat-, borst- en darmkanker helpen verlagen. Dit komt met name doordat het gerookte of bewerkte vleessoorten op hoge temperaturen zijn bereid.

De cholesterolwaarde wordt bij het eten van groente en fruit verlaagd waardoor een lagere bloeddruk- en bloedsuikerspiegel ontstaat. Vooral bij het eten van volkoren granen en noten voorkom je voor een deel hart- en vaat ziekten.

Een veganistisch voedingspatroon kan de artritispijn verminderen

Een aantal onderzoeken heeft aangetoond dat plantaardig voedsel een positieve effect heeft op mensen met verschillende vormen artritis. Symptomen van osteoartritis en reumatoïde artritis bleken aanzienlijk verminderen bij een veganistisch voedingspatroon.

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen