Biologische haver ontbijt met havermout

Biologische haver

In Nederlands wordt haver ook pluimhaver, voerhaver, gewone haver, gekweekte haver en cultuurhaver genoemd. Van haver worden na een aantal bewerkingen havermout gemaakt; haver zelf is een stuk gezonder maar het is wel iets zwaarder. Je zou haver enige tijd kunnen weken om het makkelijker verteerbaar te maken.

Haver eten en drinken

Als je dagelijks een schaaltje havermout eet is dat goed voor de algehele gezondheid. Een paar havervlokken kun je ook in de soep doen. Havermeel is lekker om pannenkoeken van te maken. Havergriesmeel en havergraan zijn andere culinaire toepassingen van graan. Ontkiemde havervlokken kun je aan een zelf gemaakte müsli toevoegen. Geroosterde haver zit vaak in een koffiesubstituut. Je kunt zelfs havermeelthee en havermelk drinken.

Haver is een grassoort

Tarwe, gerst en rogge zijn samen met haver grassoorten, maar haver onderscheidt zich van hen omdat de haverkorrels ver uiteen groeien en de genoemde andere grassoorten dicht begroeide aren hebben. Haver begon de mens later te eten dan tarwe. Vanaf 3500 jaar voor Christus begonnen de Germanen en de Kelten haver te verbouwen.

Voedingsstoffen haver

In haver zit een ruime verscheidenheid aan voedingsstoffen. Het bevat onder andere alkaloïden, lecithine, meervoudig onverzadigde vetzuren zoals linolzuur, fytosterolen, slijmstoffen polyfenolen zoals koffiezuur en ferulinezuur, veel vitamine B1 en voor de rest vitamine B2, B3, B6, E, K, choline, biotine en foliumzuur(B11). Verder bevat het vooral calcium en andere mineralen zoals: magnesium, ijzer, fosfor, silicium,kalium,koper, kobalt,mangaan,zink,jodium,chloor en broom.

Haverzemel is laxerend

Wie aan chronische constipatie leidt doet er goed aan een schaaltje havermout te eten of een paar extra eetlepels haver door de muesli te doen. Haver neemt als het eenmaal in de darmen zit vocht op; het zwelt, en dat is goed voor de darmperistaltiek. Van haver krijg je een enigszins zachte stoelgang en dat is extra goed om complicaties bij de volgende indicaties te voorkomen: aambeien, anaalfissuren, anale kloven, diverticulose of darmwanduitstulpingen. Wanneer je net geopereerd bent aan anus of rectum en tijdens de zwangerschap is het eveneens goed om extra haver te eten.

Haverzemel goed tegen hyperglykemie

De in haver aanwezige verbinding binden met koolhydraten en zorgen dat de koolhydraten(suikers) langzamer worden afgegeven aan het bloed. Hierdoor zorgt haver dat de bloedsuikerspiegel minder fluctueert en dat is goed nieuws voor mensen die leiden aan hyperglykemie, zoals mensen met ouderdomsdiabetes. Daarnaast hebben mensen met suikerziekte of diabetes mellitus een verhoogde kans op obesitas . Dat wordt door het eten van haver voorkomen omdat haver zich bindt aan water en daardoor in volume toeneemt zodat je minder snel een hongergevoel ontwikkelt.

Ontschorste, onrijpe vrucht tegen onrust

De volle havervlok werkt rustgevend. Het kalmeert en ontspant zonder dat je in slaap valt. Daarnaast is het angstwerend. Het wordt ingezet tegen slapeloosheid, examenvrees, stress, zenuwachtigheid, prikkelbaarheid en overspannenheid. De rustgevende werking komt door gramine en broom wat in haver zit. De volle haver is eveneens een goed middel om het stoppen met blowen te ondersteunen. Stoppen met roken, alcohol, opium, morfine, cocaïne en kalmerende medicijnen gaat effectiever als je haver als geneesmiddel inneemt. Je kunt een afkooksel van haver drinken, een tinctuur of perssap gebruiken. Laat je informeren door een fytotherapeut want niet elke biologische winkel verkoopt de ontschorste onrijpe vrucht.

Niet ontschorste, onrijpe vrucht goed tegen zwakte

De niet ontschorste onrijpe vrucht is een opwekkend middel voor het zenuwstelsel. Het wordt door fytotherapeuten voorgeschreven bij:
Zenuwzwakte, nerveuze uitputting, nerveuze zwakte,
– Overdreven emotiviteit, lichte depressie, moeilijke concentratie,
– Seksuele zwakte, gebrek aan libido,
– Gordelroos en herpes,
– Zwakke schilkierfunctie,
– Zwakke beenderen bij kinderen, osteoporose.

Het heeft ondersteunende geneeskrachtige eigenschappen tegen MS.
Daarnaast is de niet onschorste onrijpe havervrucht goed tegen vermoeidheid, tijdens periode van ziekteherstel en tegen eetlustverlies. Dat komt voornamelijk door het aanwezige kiezelzuur en de vele mineralen. De saponinen in haver zorgen ervoor dat het een expectorans is, wat inhoudt dat het slijm sneller wat opgehoest. Om deze werking wordt het ingezet als medicijn tegen bronchitis en hoest.

De geneeskracht van de volle haverkorrel
De volle haverkorrel is zeer voedzaam en omvat diverse reeds genoemde geneeskrachtige eigenschappen. De haverkorrel wordt

Jonge haver

ingezet bij de volgende indicaties.
Ondervoeding, zwakte, herstel na ziekte of operatie, Zware arbeid en fysieke inspanning, Spieropbouw in puberteit en bij ouderen, zwangere en zogende vrouwen, Darm- en maagirritaties, gastritis, ulcus,
– Overdreven maagzuur, maagdarmsparend dieet,
– Dieet bij galblaasaandoeningen en leverziekten,
– Diarree, constipatie, preventie van darmkanker,
– Overgangs klachten osteoporose,
– Bloedarmoede, doffe, breekbare haren, cariës
– Impotentie en onvruchtbaarheid.

Biologisch Recept:

ontbijt met havermout voor 1 portie havermout
– 50 gram havervlokken
– 250 ml amandeldrink
– Toppings naar keuze

1. Doe de melk en de havervlokken in een pannetje en breng het zachtjes aan de kook.
2. Blijf goed doorroeren, totdat je ziet dat het een pap wordt.
3. Let op: met amandeldrink is je havermout snel klaar. Het duurt zo’n 4 minuten. Kies je voor een ‘dunnere’ drink, zoals rijstdrink of haverdrink? Dan duurt het wel wat langer. (minuut of 7)
4. Voeg eventueel wat extra melk toe als je pap te dik vindt worden.
5. Serveer de havermout met lekkere toppings en voeg als laatste een schepje notenpasta toe

Toppings naar keuze:

rozijnen, abrikoosjes, gojibessen, of cranberries
fruit: peer, appel, banaan, rood fruit
noten: pecannoten, witte amandelen

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen