Biologische mango’s en bananen maken ons blij

Biologische mango’s en bananen maken ons blij

Mango’s en bananen beïnvloeden ons humeur en maken ons blij omdat het boordevol tryptofaan zit.. Tryptofaan is ook de stof die die ons stressniveau controleert en een positieve invloed heeft op onze stemming, zelfvertrouwen, slaap en eetlust. Kortom van het eten van Mango’s en bananen wordt je blij en het is nog gezond ook.

Voorloper van serotonine en melatonine

Tryptofaan is vooral bekend als voorloper van serotonine en melatonine. Ons bioritme wordt mede bepaald door omzetting van serotonine in melatonine wanneer het donker wordt.

Tryptofaan speelt een belangrijke rol bij de productie van serotonine een van de vele neurotransmitters in ons lichaam. Serotonine is een stof in de hersenen die geassocieerd wordt met de stemming, seksuele activiteit, eetlust, slaap en emotie. Tryptofaan wordt in het lichaam omgezet in 5-hydroxytryptofaan, afgekort tot 5-HTP, wat vervolgens weer omgezet wordt in serotonine. Het verhogen van de hoeveelheid tryptofaan in het lichaam verhoogt dus indirect de hoeveelheid serotonine in het lichaam. Melatonine kennen we wel als homeopathisch middel om te kunnen slapen. Tryptofaan is een van de twintig natuurlijk voorkomende aminozuren en hoort bij de categorie essentiële aminozuren.

Tryptofaan is een aminozuur

(deel van een eiwit) dat onderdeel is van de categorie essentiële aminozuren. Essentiële aminozuren maakt je lichaam niet aan, deze moet je dus binnen krijgen via voeding of supplementen.

In welke voeding zit tryptofaan?

Je lichaam heeft van nature een kleine reserve tryptofaan (kleinste voorraad van alle aminozuren). Echter heeft het lichaam maar een kleine hoeveelheid tryptofaan nodig om goed te functioneren; ongeveer tussen de 250 mg en 425 mg per dag.

Eiwitrijke voeding

Tryptofaan komt in eiwitrijke voeding voor zoals melk, kaas, gevogelte, kikkererwten, pinda’s en chocolade. Echter zit er ook tryptofaan in haver, banaan, pruimen, brood, chocolade, pompoempitten, sesamzaad, zonnebloempitten, amandelen en linzen.

Werking van tryptofaan in fruit is nooit verkeerd en velen achten het allang bewezen dat het een positieve uitwerking heeft zowel uit onderzoek als ervaring, maar het is natuurlijk niet interessant voor de farmaceutische industrie om bananen of mango’s aan te bevelen bij slaapproblemen en neerslachtigheid. Wel de supplementen vorm wordt aanbevolen ofwel de wonderpillen die geen vezels, vitamine en andere essentiële stoffen bevatten, die wij als mens hard nodig hebben om gezond te blijven. Eet dus vooral fruit en laten we de supplementen gebruiken als laatste ‘redmiddel’. Voor medicatie geld het zelfde en dit is al helemaal niet gezond zoals U wel weet en onderdrukt de kwaal, maar geneest niet.

Tryptofaan staat bekend als een stofje waarvan je beter gaat slapen en dat je gelukkiger kan laten voelen. Wat is hiervan waar?

Depressie

Tryptofaan verhoogt de hoeveelheid serotonine in het lichaam dus, indirect. Maar de wetenschappers zijn er nog niet precies achter hoe een depressie nu precies veroorzaakt wordt. Sommige depressieve mensen hebben wel voldoende serotonine in het lichaam, maar bij hen wordt de beschikbare serotonine te snel afgebroken door cellen in de hersenen waardoor de stof niet lang genoeg haar werk kan doen. Dan kan je de hoeveelheid serotonine wel verhogen, maar het probleem wordt er niet mee opgelost. Tryptofaan zal dus niet bij iedereen de stemming verbeteren

Hongergevoel

Er zijn drie onderzoeken bekend waaruit blijkt dat het hongergevoel onderdrukt wordt door tryptofaan. Dit kan er mogelijk ook voor zorgen dat je minder eet, met als gevolg gewichtsverlies . Deze drie onderzoeken wekken de suggestie dat er mogelijk een effect bestaat tussen tryptofaan en een verminderd hongergevoel.

Gewichtsverlies

Er zijn twee onderzoeken bekend waarbij de groep die een tryptofaansupplement kreeg sneller gewicht verloor. Echter zijn twee onderzoeken onvoldoende om te concluderen dat tryptofaan een geschikt supplement is voor gewichtsverlies. Deze twee onderzoeken wekken bij mij de suggestie dat er mogelijk een effect bestaat tussen tryptofaan en gewichtverlies.

Slaapproblemen

Een overzichtsartikel geeft aan dat tryptofaan mogelijk op de korte termijn helpt bij slaapproblemen. Het is niet bekend in hoeverre het werkt op de lange termijn. Een glas warme melk voor het slapen gaan is een oeroude remedie tegen slapeloosheid, naar zeggen vanwege de tryptofaan die het bevat. Te mooi om waar te zijn helaas, want er zit zo weinig tryptofaan in een glas melk dat dit wel het placebo-effect moet zijn.

5-HTP werkt beter

Een supplement met 5-HTP werkt beter dan een tryptofaansupplement. Het voordeel van 5-HTP is dat het gemakkelijker opgenomen wordt, omdat het twee stappen overslaat in de productie naar serotonine.

Bijwerkingen van tryptofaan?

Tryptofaan is niet giftig. Uit sommige onderzoeken blijkt tryptofaan kan zorgen voor slaperigheid, beven, misselijkheid en duizeligheid. Onderzoek geeft aan dat eventuele bijwerkingen pas bij 70-200 mg/kg voorkomen. Het is onverstandig om tryptofaan te combineren met antidepressiva.

Fruit of gezonde voeding is hierbij opnieuw bewezen dat het invloed heeft op hoe we functioneren, ons voelen en of gezond zijn. Biologisch spreekt vanzelf.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Wesley van der Linde

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen