Bruin water uit de kranen in Tilburg door lekkage Piusstraat

TILBURG – Lekkage zorgt voor bruin water in Tilburgse binnenstad. Ondernemers in het centrum van Tilburg kampen sinds woensdagmiddag met problemen door bruin water dat uit hun kranen komt. Dit probleem ontstond na een lekkage door werkzaamheden van Brabant Water in de Piusstraat. Verschillende zaken, zoals Brunchcafé Koppig, zagen zich gedwongen hun deuren te sluiten omdat het water niet geschikt was voor gebruik.

Gevolgen van de lekkage

De lekkage, die rond de middag werd gemeld, werd veroorzaakt door werkzaamheden waarbij waterleidingen werden verlegd en vernieuwd. Dit leidde tot tijdelijke verstoringen in de waterkwaliteit in het centrum van Tilburg. Veel ondernemers merkten direct op dat hun kraanwater bruin werd, en meldden dit aan elkaar. De kleur van het water varieerde per locatie. Zo was het water in de Tuinstraat lichtbruin, terwijl op andere plekken, zoals in de Willem II-straat, het water nog helder leek te zijn.

Ondernemers reageren

Ondernemers reageerden verschillend op de waterproblemen. SneakerCleaners meldde bijvoorbeeld dat het water in hun zaak slechts lichtbruin was, maar de bedrijfsleidster van Brunchcafé Koppig besloot de deuren eerder te sluiten vanwege de slechte waterkwaliteit. “Het lijkt wel op koffiedrab,” gaf ze aan. “Dit is echt niet gezond om te gebruiken.” De situatie dwong het café om tijdelijk geen gasten te ontvangen.

Brabant Water

Brabant Water gaf een verklaring voor het bruine water. Een woordvoerder legde uit dat wanneer het water na de werkzaamheden weer gaat stromen, kleine deeltjes die van nature in het water voorkomen, los kunnen komen. Deze deeltjes zorgen tijdelijk voor een bruine kleur in het water, maar volgens Brabant Water is dit geen gevaar voor de gezondheid. “Je kunt de kraan gewoon openzetten en het probleem lost zichzelf op,” aldus de woordvoerder. De deeltjes zijn van natuurlijke oorsprong en vormen geen gezondheidsrisico.

Alternatieven

Tijdens de storing bood Brabant Water een oplossing voor bewoners en ondernemers die dringend schoon water nodig hadden. Er kon water getapt worden bij Heuvel 34, mits mensen zelf een schone fles, jerrycan of emmer meenamen. Dit gaf de getroffen ondernemers enige verlichting in een toch al vervelende situatie.

Lekkage

De storing door de lekkage in de Piusstraat is volgens Brabant Water tijdelijk. De werkzaamheden zouden tegen 16.00 uur dezelfde dag afgerond zijn. Na het afronden van de werkzaamheden kon het echter nog even duren voordat het water overal in het centrum weer helder zou zijn. De oplossing is simpel: “Gewoon de kraan even openzetten en het probleem verdwijnt vanzelf,” aldus Brabant Water.

Ondanks dat het bruine water volgens de waterleverancier geen gezondheidsrisico vormt, kiezen sommige ondernemers er toch voor om uit voorzorg hun zaken te sluiten of alternatieve maatregelen te nemen. Het incident toont aan hoe belangrijk schoon water is voor bedrijven die afhankelijk zijn van hygiëne en klanttevredenheid.

Deel artikel
Meer over

Net binnen

Lees meer