Buikvet verminderen is gezond

verbranden is niet alleen een kwestie van minder eten of veel buik oefeningen doen, maar vooral door er voor te zorgen dat je de juiste voeding binnen krijgt, elke dag een half uur actief beweegt en stress weet te voorkomen. Een teveel aan calorieën kan een oorzaak zijn van een teveel aan buikvet. Zodra je meer calorieën eet dan je verbruikt, ga je vet opslaan.

De plaats waar je het meeste vet opslaat, is niet voor iedereen hetzelfde en hangt deels af van je genen. Je lichaam heeft een bepaalde “staat” waarin het snel buikvet aanmaakt. Met name het cortisolhormoon speelt een belangrijke rol in de aanmaak van buikvet.

Het stresshormoon

Is actief bij vrouwen en mannen en wordt door het lichaam aangemaakt als je stress hebt, weinig slaapt of ongezonde voeding eet. Onderzoekers van de Yale Universiteit hebben een nieuwe functie van het cortisol hormoon ontdekt. Hoge cortisolwaardes veranderen de werking van je lichaam van binnenuit, door zoveel mogelijk vet op te slaan rondom je buikstreek (waar cortisol het meest actief is).

Daarnaast verhoogt cortisol ook nog eens je eetlust, waardoor je ook nog meer gaat eten. Wetenschappers van de Harvard Universiteit toonden aan dat een dikke buik je lichaamseigen hormonen verder uit balans kunnen brengen.

Gevolgen van een verstoorde hormoonbalans kunnen zijn
  • Dat je door blijft eten terwijl je eigenlijk al vol zit
  • Dat je lichaam vet vasthoudt in op bepaalde plaatsen
  • Vetcellen verbranden minder vet.
Andere effecten van hoge een cortisolwaarde zijn

Verliezen van spiermassa, verlaagd libido, verminderde botdichtheid, problemen met de schildklier, geheugenverlies en een negatieve stemming.

Belangrijk is dus dat je stress en met name langdurige stress weet te voorkomen. Zorg dat je voldoende ontspant door leuke dingen te doen, maar ook door rust op te zoeken door bijvoorbeeld te lezen of uit drukke situaties te gaan en bijvoorbeeld te wandelen of fietsen in de natuur. Voldoende slaap is ook belangrijk in dit geheel en minimaal 8 uur slaap per nacht is nodig

Waarom buikspieroefeningen weinig effect hebben

De grootste misvatting over buikspieroefeningen is dat ze uitsluitend buikvet verbranden. Het maakt niet uit welke oefening je doet, als je vet verbrandt gebeurt dit nooit plaatselijk. Je verbrandt vet uit alle delen van je lichaam. Wel kan je de spieren versterken en dat is op zich wel gunstig.

Verkeerd, bewerkt of fabrieksmatig voedsel

Verkeerd voedsel is de belangrijkste oorzaak van buikvet en we moeten dus oppassen met bewerkt voedsel met geraffineerde en bewerkte suiker of wel verkeerde enkelvoudige koolhydraten.

Koolhydraten zijn te verdelen in 2 groepen

– De goede koolhydraten: Complexe koolhydraten: te vinden in fruit, groente, noten, quinoa, pitten, zaden, bruine rijst, zoete aardappel en havermout.
– De slechte of Enkelvoudige koolhydraten: te vinden in suiker (koek, snoep, gebak), witbrood, pasta, witte rijst, aardappelen, frisdrank en vruchtensappen uit pak.

Enkelvoudige koolhydraten

Zoals je in een eerder blog over koolhydraten kon lezen, zorgt dat je bloedsuikerspiegel snel stijgt waardoor je meer buikvet gaat aanmaken. Eet dus wel koolhydraten, maar alleen van het juiste type. Dat betekent dat je voortaan suiker, witte rijst, pasta, snoep, chips moet laten staan en aardappelen, brood en andere graanproducten beter kunt minderen of minimaliseren.

Hier enkele suggesties om enkelvoudige koolhydraat rijke maaltijden te vervangen
  • Brood als ontbijt vervangen door: havermout met amandelmelk en blauwe bessen
  • Brood als lunch vervangen door: een flinke salade met stukjes avocado, pistachenootjes, cherrytomaatjes, komkommer, spinazie en optioneel een gekookt eitje.
  • Frisdrank en vruchtensappen geheel stoppenen  vervangen door: water, thee, water met limoen of een zelfgemaakte Smoethie etc.

Buikvet kwijtraken doe je door producten van de onderstaande lijst te eten

Eiwitten

  • Eieren
  • Vlees: mager biologisch vlees of gezonde vlees vervangers.
  • Vis: wilde / biologische zalm, haring, sardientjes, makreel en kabeljauw
  • Bonen: zwarte-, navy-, bruine-, ogen-, en kidneybonen (eet met mate)

Vetten

  • Extra vierge olijfolie
  • Kokosolie
  • Palmolie

Overige

  • Groente
  • Fruit: het liefst zo vroeg mogelijk op de dag (max 2 stuks per dag)
  • Noten en zaden
  • Quinoa, bruine rijst en zoete aardappelen (eet met mate)
  • Glutenvrije havermout en granola (eet met mate)
  • Donkere chocolade (75%+ cacao) (eet met mate)
  • Gedroogd fruit (eet met mate)
Buikvet voorkomen door geen zoetstoffen te gebruiken

Kunstmatige zoetstoffen: kunstmatige zoetstoffen verstoren je hormoonbalans en kunnen het afvallen voorkomen. Veelgebruikte zoetstoffen zijn: aspartaam, sucralose, glucose-fructosesiroop en acesulfaam-K. Beweeg elke dag een half uur door te lopen, fietsen, sporten- en fitnessen of actief je spieren te gebruiken.

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen