Coca Cola Life: Groene misleiding of gezonde keuze?

Coca-Cola Life: Het groene broertje van het blikje cola. En meer verpakkingen worden groen. Zijn de groene producten gezonder, of is het slimme marketing?

De nieuwe cola-variant krijgt zijn smaak voor een deel door de zoetstof stevia. Er zit daardoor iets minder suiker in. Een ding is zeker: opvallen zullen de groene blikjes zeker in het cola-vak, dat wordt gedomineerd door rood.

Groen is hot

Groen is hot. Dat weten ze ook “Steeds meer verpakkingen worden groen”, weet Meike Rijksen van de voedselwaakhond. Zo heeft Pepsi Next ook al een groen jasje gekregen en ook McDonald’s is gezwicht voor een groene huisstijl.

Merkendeskundige

“Aan producten als cola en McDonald’s hangt een ongezond imago. Groen wordt gezien als gezond, dus ik snap wel dat dit soort bedrijven dit doen. Ze proberen een doelgroep vast te houden die anders misschien weg zou gaan en in plaats van cola bijvoorbeeld sojamelk gaat drinken.”

Coca-Cola

denkt daar anders over; die hoopt dat de klanten massaal vallen voor de groene blikjes. “De nieuwe variant is op twee manieren onderscheidend. Door de kleur valt het blikje beter op en de groene blikjes moeten een doelgroep aanspreken die kiezen voor natuurlijke producten”, licht een woordvoerder toe.

Maar is groen ook daadwerkelijk gezonder?

In de groene cola-blikjes zitten wel meer calorieën dan light maar minder dan de gewone cola. “Het is wel de bedoeling om de drank op den duur nog calorie-armer te maken”, laat Coca-Cola weten.

Hamsteren dan maar?

ik vindt de groene verpakking vooral misleidend. “Het wekt de indruk dat het gezonder is maar het zit nog steeds vol zoetstoffen. Het is een trend dat de consument steeds meer natuurlijke producten wil en de fabrikant zet van alles op de verpakking om het gezonder te doen lijken. Bijvoorbeeld door teksten als ‘zonder toegevoegde smaakversterkers’ maar dan zit er wel gist in wat ook dezelfde werking heeft en dat weet je als consument niet.”

Coca-Cola life

Coca-Cola laat nog in een reactie het volgende weten: Coca-Cola life is een cola variant met minder calorieën, die is gezoet met suiker en zoetstoffen uit stevia. Zowel suiker als zoetstof uit stevia zijn ingrediёnten van natuurlijke oorsprong. Op alle Coca-Cola life verpakkingen staat duidelijk het aantal calorieën en de ingrediënten vermeld, zodat de consument kan zien dat er inderdaad calorieën en suiker in Coca-Cola life zitten, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Coca-Cola light, dat calorie- en suikervrij is. We hebben voor een groene verpakking gekozen, omdat we willen dat Coca-Cola life opvalt in het schap naast onze andere cola’s. We hebben daarom een in het oog springende merkidentiteit ontwikkeld. Uit onderzoek is gebleken dat consumenten de speciale kleur van het etiket mooi vinden. De essentie van Coca-Cola life is een uitnodiging om te genieten van het leven met een nieuwe cola met minder calorieën die is gezoet met suiker en zoetstof uit stevia, beide ingrediënten van natuurlijke oorsprong.

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen