Cruesli en muesli altijd lekker in de ochtend

Cruesli en muesli altijd lekker

Begin je ochtend gemakkelijk en goed me een gezond ontbijt en cruesli en muesli passen goed in dat plaatje samen met biologische yoghurt of melk en wat fruit. Een kop koffie erbij en nog even rustig relax zitten voordat je over gaat tot de orde van de dag.

Cruesli is een variant op muesli

Het wordt gemaakt door muesli met olie of boter en suiker, honing of een suiker vervanger te bakken. De koeken die dan ontstaan, worden in kleine stukjes gebroken. Ik meng voor de smaak altijd een klein beetje Cruesli voor de smaak, maar je zou ook banaan kunnen nemen en echte honing.

Suiker en vet

Bij het maken van cruesli is geroosterde muesli vet en suiker nodig om het zo lekker knapperig te maken, waardoor cruesli suiker en verzadigd vet bevat dat niet aan te raden is voor mensen die aan de lijn doen maar ook omdat suikers zo ie zo niet gezond zijn.

De precieze hoeveelheden suiker en verzadigd vet verschillen per merk en soort. Het is dus slim om goed op de verpakking te kijken. Ook als je niet aan de lijn doet kunt je beter kiezen voor je eigen gezonde muesli. Meng havermout met een klein beetje cruesli of met andere granen, zaden, ongeroosterde noten en gedroogd fruit. Je kan je eigen gemengde mengsel opslaan in een blik of grote wek pot en om te variëren de andere of extra ingrediënten in kleinere potten. In de ochtend wil je tenslotte niet te lang bezig zijn met je ontbijt en zo is het gemakkelijk voor handen.

Vezels

Muesli en cruesli bevatten net als brood veel vezels: een schaaltje muesli gemiddeld 3,6 gram, een schaaltje krokante muesli 2,7 gram. Ter vergelijking, in één snee volkorenbrood zit zo’n 2,3 gram voedingsvezels. Goed voor je stoelgang en ze zorgen er ook voor dat je lekker lang vol zit.

Koolhydraten, eiwitten, vezels, B-vitamines

Bovendien zitten er in muesli koolhydraten, eiwitten, vezels, B-vitamines en mineralen. Doe je er wat vers fruit doorheen, dan heb je bij het ontbijt al één van de twee aanbevolen stuks fruit binnen.

Ontbijtgraanproducten

Gelukkig is er heel veel keus in ontbijtgraanproducten en is er ook veel biologisch. Probeer liever je eigen mix te maken dan de al voorbereide müsli mixen. Quaker Geroosterde Granenmix is er zo een die vol zit met suikers die zeker niet goed voor je zijn.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Wesley van der Linde

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen