De 25 gezondste superfoods

Gezondste superfoods

Zijn van planten en vruchten die totaal vrij zijn van pesticide, chemicaliën en (groei)hormonen. Een voedingssoort valt onder de superfood wanneer het meer dan twaalf positieve eigenschappen heeft voor je gezondheid. Zo bevat het essentiële voedingsstoffen en vezels. Superfood is rijk aan vitaminen, mineralen, antioxidanten, proteïne, enzymen, vetzuren en aminozuren. Veel Superfood hebben positief effect op je gezondheid en kunnen ook een gunstige werking hebben op specifieke gezondheidsproblemen zoals diabetes, hart- en vaatziekten of zelfs kanker. Het toevoegen van Superfood aan je eetpatroon is bevorderend voor een gezonde levensstijl en zorgt voor extra energie.

Superfood

Is een verzamelterm voor een reeks eetbare planten en vruchten die rijk zijn aan essentiële voedingsstoffen, zoals: proteïne, mineralen, vitaminen, enzymen, anti-oxidanten, polysachariden, essentiële vetzuren en aminozuren. En totaal vrij zijn van pesticide, chemicaliën en (groei)hormonen. Een voedingssoort valt onder de categorie superfood wanneer het meer dan twaalf positieve eigenschappen heeft voor je gezondheid.

De bovenstaande voedingstoffen zijn erg belangrijk voor ons functioneren, maar zijn tegenwoordig (bijna) niet meer te vinden in ‘normale’ voeding. Hierdoor is ook te verklaren waarom superfoods nu zo in opkomst zijn. Ze zijn namelijk de perfecte manier om de tekorten en disbalansen, die in je lichaam ontstaan zijn door ‘leeg’ voedsel, te herstellen!

Waarom superfoods

Superfood zorgt ervoor dat we betere voeding binnen krijgen ook al eten we minder. De schommelingen in ons bloedsuikerspiegel door ‘normaal’ eten maakt ons alleen maar hongeriger. Met Superfood kan je minder eten en toch een verzadigd gevoel hebben. Dit zorgt ervoor dat je gemakkelijker af kan vallen en een gezond gewicht kan bereiken.

De 25 gezondste superfoods

Superfood bevorderen een gezonde levensstijl en zouden dus deel uit moeten maken van ons dagelijks voedingspatroon. De exacte werking en voordelen van verschillende Superfoods hebben we voor je op een rij gezet.

1. Volkoren granen

Het eten van volkoren granen zoals rijst, gerst, tarwe en haver bevorderd de spijsvertering. Daarnaast zorgt het voor een verminderde kans op darmkanker en is goed tegen de hoge bloeddruk.

2. Venkelzaden

Deze zaden worden al 4000 jaren gebruikt om je lichaam te reinigen en te detoxen. De venkelzaden zorgen ervoor dat je een minder opgeblazen gevoel hebt.

3. Chia Zaadjes

Chia zaadjes zijn een echte gezondheidsbooster, ze geven je extra energie. Chia zaadjes is een bron van vitamines en mineralen en bevat meer omega-3 dan alle overige superfoods. Daarnaast brengen Chia zaadjes je bloedsuikerspiegel in balans waardoor je minder zin hebt in zoet eten.

4. Linzen

Linzen bevatten weinig vet en veel vezels, dit helpt de bloedsuikerspiegel op pijl te brengen.

5. Hennepzaad

Hennepzaad is rijk aan vezels, omega-3 vetzuren en eiwitten. Hennepzaad is goed voor je gewrichten en voor je geheugen.

6. Vette Vis

Vette vis zoals makreel, sardines, zalm en forel bevat veel omega-3 vetzuren. De omega-3 vetzuren vermindert de kans op hart- en vaatziekten.

7. Tonijn

Tonijn bevat veel omega-3 en eiwitten, daarnaast bevat tonijn weinig vet. Een hele gezonde vis die helpt bij de cholesterol en het bestrijden van hart- en vaatziekten.

8. Citrusvruchten

Citrusvruchten bevatten veel vitamines en zorgen voor een sterker immuunsysteem. Citrusvruchten helpen bij voorkomen van griep, infecties en verkoudheid.

9. Granaatappel

Een granaatappel bevat een hoge concentratie antioxidanten, vezels en vitamine C. De granaatappel heeft het meeste antioxidanten van alle bessen. Granaatappel verminderd een hoge bloeddruk en helpt tegen infecties.

10. Bananen

Bananen zitten vol met kalium, dit bevorderd de hart-, orgaan- en weefselfunctie. Daarnaast bevatten ze koolhydraten waardoor ze perfect zijn na een zware training en je lichaam extra energie nodig heeft.

11. Bosbessen

Bosbessen zitten vol met antioxidanten en zijn vooral erg goed voor de ontwikkeling van de hersenen en het fit houden van je mentale bewustzijn.

12. Goji Bessen

Goji bessen zijn zeer voedzame bessen, ze bevatten veel vitamines en mineralen. Deze Goji bessen helpen bij het afvallen, acne en andere huidproblemen.

13. Groentes uit de zee

Zoals Zeewier en Algen, deze groentes uit de zee bevatten veel vezels, proteïne, omega-zuren en is goed voor je bloedsomloop.

14. Spinazie

Spinazie bevat veel eiwit, vezels en ijzer waardoor je sneller een vol gevoel hebt en een hogere weerstand krijgt.

15. Tomaten

Tomaten zijn laag in calorieën en rijk aan vitaminen en antioxidanten. Tomaten zorgen voor een goed afweersysteem tegen ziektes zoals kanker of diabetes.

16. Avocado

Avocado’s bevatten veel omega-9, dit zorgt voor een lagere bloeddruk en gaat aderverkalking tegen.

17. Rode kool

Rode kool heeft een hoge voedingswaarde en bevat een gezonde dosis vitamines, mineralen. Rode kool heeft een grote hoeveelheid vitamine C, hierdoor bevat het thiocyanaat, dit is een stof die een antibiotische werking heeft.
Noten

18. Amandelen

Amandelen helpen bij het verlagen van een hoge cholesterol. Amandelen moet je echter wel eten met mate want deze noten bevatten redelijk wat calorieën.

19. Bonen

Alle bonen en peulvruchten zitten vol vezels. De hoge concentratie vezels zorgt voor een gezonde stoelgang en hebben een positief effect op je cholesterol.

20. Sweet patatoes

Zoete aardappelen zijn erg gezond door het hoge vezelniveau en bevat veel vitamine A en C.

21. Pure chocolade

Pure chocolade bevat veel cacao en cacao is rijk aan flavonoïde. Flavonoïde is essentieel voor de stofwisseling van Vitamine C wat zorgt voor een gezond hart.

22. Olijfolie

Olijfolie bevat gezonde verzadigde vetten, deze vetten zorgen goed voor de hart- en bloedvaten en zorgen ook voor de gezondheid van je hersenen.

23. Knoflook

Knoflook bevat een zwavel bevattende stof: allicine. Allicine zorgt voor een sterker immuunsysteem en wordt al sinds mensenheugenis gebruikt als medicijn voor allerlei infecties en voor het omlaag brengen van je cholesterolspiegel

24. Basilicum

Basilicum zit vol met vitamine A, C en K wat bijdraagt aan een goede weerstand en het voorkomt infecties.

25. Kokos

Kokosproducten, zoals; kokosolie, kokoswater en kokosvlees.
Kokos is ontstekingsremmend en het heeft een anti-bacteriele werking. Dat maakt kokosolie een goed middel tegen onder meer verkoudheid, eczeem, koorts en keelpijn. Ook blijkt uit onderzoek dat kokos de kans op hart- en vaatziekten vermindert en beschermt tegen diabetes. Een feit is dat de volken waar geen hart- en vaatziekten voorkomen, zoals groepen in Nieuw Zeeland relatief veel kokos eten.

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen