Donkere modus in de strijd tegen blauw licht

De donkere modus is een feit. Het is alweer een tijdje beschikbaar op telefoons en werd bij ontvangst dan ook direct met beide handen aangegrepen. Menig blog en kwaliteitsartikel is er al aan gewijd. Iedereen was laaiend enthousiast en gaf aan dit eigenlijk al veel eerder gewild te hebben. Maar waarom is die donkere modus in overvloede beschikbaar? Wat is het voordeel van de donkere modus? Of is het alleen trendy?

De donkere modus is overal

Het maakt bijna niet meer uit welke telefoon je koopt als het gaat om de donkere modus. Het is overal. Apple heeft zelfs ook de donkere modus beschikbaar op al haar apparaten. Hoewel nog niet iedere app ook de donkere modus heeft omarmd, heeft het gros van de ‘grote apps’ dit al wel. Denk aan bijvoorbeeld Facebook, Instagram en het Algemeen Dagblad (AD). Heb je jouw devices al omgezet naar de donkere modus?

Het gevaar genaamd ‘blauw licht’

Hoewel het misschien gedeeltelijk een trend om donkere modus te hebben op al je apparaten, zit er ook een andere reden achter. Namelijk blauw licht. Een term waar we de laatste tijd enorm veel over hebben gehoord. Het is namelijk één van de oorzaken van slapeloosheid.

Blauw licht en slapeloosheid: Hoe zit dat?

Overdag moeten we ons focussen, bewegen we en zijn we actief. Om ’s nachts in slaap te komen maakt ons lichaam een belangrijk hormoon aan: melatonine. In essentie zorgt het ervoor dat we slaperig worden zodra het donker wordt buiten. Om echter echt slaap te kunnen vatten heb je een bepaald niveau van melatonine nodig in je lichaam. Dit is waar het blauwe licht een belangrijke rol speelt. Blauw licht zorgt er namelijk voor dat er minder melatonine in je lichaam wordt aangemaakt, waardoor je moeilijker in slaap zult vallen of zelfs helemaal niet kunt slapen.

De populariteit van blauw licht

Nu kun je je misschien afvragen: Als het een belangrijke oorzaak is voor slapeloosheid, waarom gebruiken we dan niet ander soort lampen? Of halen we die ‘blauwe kleur’ weg? Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Blauw licht is namelijk erg milieuvriendelijk. Het zorgt er daarnaast ook voor dat we overdag onszelf beter kunnen focussen en over het algemeen vrolijker zijn, aldus een studie van Harvard Medical School.

Hoe helpt donkere modus?

Ten eerste heeft het een simpel voordeel: Het zorgt ervoor dat de accu van je apparaten langer mee gaan tussen opladen door. De donkere modus kost namelijk minder energie van je accu. Maar het belangrijkste is wel dat je geen of minder last zult hebben van je ogen. Het witte scherm kan erg verblindend zijn, waar de donkere modus dus een uitkomst is.

De donkere modus: Helpt het nu echt tegen blauw licht?

Ja en nee. Ja, want het haalt een gedeelte van het blauwe licht weg. Maar ook nee, want het is (nog) niet officieel bewezen dat het ook daadwerkelijk helpt tegen slapeloosheid. Het draait namelijk om het spectrum van het licht, niet alleen de helderheid. De kleur van het licht veranderen is dus te simpel. Daarnaast houden websites en blogs ons graag op de website. Blauw licht is voor hen positief. Zo ben je door het blauwe licht nog net wat meer wakker en sneller geneigd om nog een kwaliteitsartikel te lezen van Wesley!

Blauw licht is overal om ons heen

We hebben het nu vooral gehad over het blauwe licht van je mobiele devices, computers en tv’s. Maar ook al het andere wat licht geeft in huis. Denk aan bijvoorbeeld aan je plafondlamp, bureaulamp en handlamp. Ja: deze lampen geven ook blauw licht af. Zelfs zonlicht geeft blauw licht af – al wordt dit grotendeels geneutraliseerd door het gele licht. Blauw licht kun je dus niet helemaal voorkomen, maar wel verminderen door bijvoorbeeld de donkere modus.

Andere hulpmiddelen tegen blauw licht

Naast de donkere modus heb je ook nog de nachtmodus, die hiernaast ook meer warmere kleuren gebruiken zoals geel en rood. Het effect is niet erg groot, maar: alle beetjes helpen! Daarnaast is er onlangs ook een blauw licht-bril op de markt gekomen. Deze bril zorgt ervoor dat het blauwe licht wordt geblokkeerd. Hoewel er nog geen wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan, is het zeker het proberen waard.

De ultieme tip tegen blauw licht

Maar wat kun je nu écht doen tegen blauw licht? Leg je mobiele apparaten, laptops en tv’s een uur voordat je wilt gaan slapen weg. Lees liever, naast een niet te felle lamp, een goed boek (wel van papier dan).