Eiwitten van planten en dieren

Eiwitten van planten en dieren

Veel levensmiddelen bevatten eiwit. Eiwit is belangrijk. Het levert calorieën en aminozuren. Aminozuren zijn bouwstenen voor het eiwit in lichaamscellen. Sommige aminozuren kan het lichaam zelf maken. Andere moeten uit het eten komen. Deze aminozuren heten essentiële aminozuren.

Er zijn dierlijke en plantaardige eiwitten

Dierlijke eiwitten zitten vooral in vlees, vis, melk, kaas en eieren. Plantaardige eiwitten zitten vooral in brood, graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen.

Eiwitten of proteïnen zijn een belangrijke voedingsstof

Ons hele lichaam is opgebouwd met behulp van eiwitten een volwassene bestaat uit wel 12 kilo eiwit. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO heb je dagelijks minstens 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig. Voor iemand die 70 kilo weegt, is dit dus 56 gram per dag. Dat haal je in de regel makkelijk, want een portie kipfilet levert al 30 gram eiwit, en een beker karnemelk 8 gram. Maar in sommige gevallen is extra aandacht nodig vooral voor mensen die hun spieren gebruiken en sporten of lichamelijk zwaar werk verrichten.

Onmisbare bouwstenen

Eiwitten bestaan uit losse aminozuren, die als een soort kralenketting met elkaar verbonden zijn. Er zijn 22 verschillende soorten. Tijdens de spijsvertering in het lichaam worden die kralensnoeren losgeknipt, zodat uiteindelijk de losse aminozuren overblijven. Daarvan ‘rijgt’ het lichaam dan weer eiwitten voor de lichaamscellen, zoals spieren en bloed. Elk eiwit is uniek, er zijn duizenden combinaties van aminozuren mogelijk. Van de 22 aminozuren kan het lichaam er 13 zelf maken. De andere 9 moeten we via het voedsel binnenkrijgen. Dat zijn de zogenoemde essentiële aminozuren. Ze zitten vooral in dierlijke producten zoals vlees , kaas, melk of eieren.

Bodybuilders of mensen die spieren

willen gebruiken de eiwitten dan ook voor hun spieropbouw. Bodybuilders beginnen de dag met een stuk of acht geklutste eieren en eten een hele kip bij de lunch. Krachtsporters hebben wel 1,7 tot 1,8 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht nodig; meer dan het dubbele van wat er normaal wordt aanbevolen! Zo extreem hoeft het natuurlijk niet, maar feit is wel dat eiwitten onmisbaar zijn voor spieropbouw.

Spieropbouw door wei

In het grootste gedeelte van de wereld wordt wei eiwit gebruikt door sporters, met name krachtsporters (snel gevolgd door steeds meer mensen die wei gebruiken om af te vallen). Wei eiwit heeft een hoge biologische waarde waardoor deze uitermate geschikt is voor het herstel en opbouw van spiermassa. Er zijn verschillende studies gedaan naar het effect van Wei eiwit en een groot deel daarvan heeft ook daadwerkelijk aangetoond dat wei het herstel en de opbouw bevordert. Niet voor niets is dit supplement het meest gebruikte supplement in de krachtsport!

Wel moet gezegd worden dat wei een rest product is van het kaas maken uit koemelk en werd vroeger zelfs gebruikt als varkens voer. Het was bekend dat varkens er snel groot, gezond en sterk van werden, maar verder voor de consumptie voor de mens was het niet interessant. Wei kan je nu in alle variaties kopen en meestal als poeder in grote plastic bussen (in sportwinkels ) met daarop stoere plaatjes en kleuren. Het grootste verschil zijn echter de smaakstoffen die toe worden gevoegd en verder betaal je voor de merk naam…..want wei blijft wei. Ondanks wei gezond is en goed voor spieropbouw is het gewoon ook een melkproduct en je zou hiervoor ook magere yoghurt inde plaats kunnen nemen. Heeft gewoon ook de zelfde eiwitten.

Afvallen met behulp van wei kan ook. Wei eiwitten hebben nagenoeg geen koolhydraten en bijna geen vetten. Maar of je dan poeder moet gebruiken is natuurlijk onzin.

Plantaardige eiwitten

Een koe eet gras en daar zitten plantaardige eiwitten in die wij weer als vlees of melkproduct voor consumptie gebruiken.

Vegetariërs

Mensen zijn al erg snel bezorgt of je wel genoeg eiwitten binnenkrijgt als je geen vlees, melk en eieren eet.

Plantaardige eiwitbronnen

Als planteneter kom je echt niks te kort aan eiwitten als je let op wat je eet. Je hoeft echt niet elke dag je vol te eten met bonen (wat een goede eiwitbron is daar niet van) of proteïne shakes achterover te klokken…nee eet je gevarieerd met veel verse groentes, granen, zaden, noten, bonen en peulvruchten, dan eet je ruim voldoende eiwitten.

Om je een voorbeeld te geven, je weegt 70 kilo dus dat betekend dat je volgens het rekensommetje van 0,8 gram eiwitten x 70 kilo, 56 gram eiwitten per dag nodig hebt.

Als ontbijt

100 gram havermout (13 gram eiwit), 50 gram walnoten (7 gram eiwit), een banaan (1 gram eiwit) en een lepel lijnzaad (3 gram eiwit)= zit je al op 23 gram eiwitten.

Als lunch

2 sneetjes volkorenbrood (5,88 gram eiwitten) met avocado (10 gram eiwit) en tomaat (0,5 gram eiwit) = zit je op 16,38 gram eiwitten + 23 gram van ontbijt.

Als avondeten

portie aardappels (2 gram eiwitten) met broccoli ( 5 gram eiwitten) en een groenteburger (9 gram eiwitten) = zit je op 17 gram eiwitten + 16,38 +23=

Je komt makkelijk uit op 56 en nog wat gram eiwitten met 3 maaltijden, dus nog geen snacks en tussendoortjes, die tellen natuurlijk ook mee. Zoals je ziet is het niet nodig om vlees te eten behalve misschien wat vis.

Rijke plantaardige eiwitbronnen

Eiwitten zitten zoals je ziet ruimschoots in plantaardige voeding, welke planten veel eiwitten bevatten zijn de volgende. Avocado, paranoten, boerenkool, peulvruchten, kiemen, bonen, broccoli, chiazaad, havermout, quinoa, amarath, zeewier (spirulina), paddenstoelen, zonnebloempitten en alle graan soorten, noten, zaden en groene (blad) groentes (ook kruiden tellen). Een hele ruime keuze zou ik zo zeggen.
Zo zie je genoeg eiwitrijke voeding waar geen dier aan te pas komt.

Vlees is niet gezond

en we hebben veel blogs geschreven waarom vlees niet goed is voor de mens, het regenwoud, mensen uit arme landen, de dieren etc.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Wesley van der Linde

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen