Fruitsap is geen vervanger van vers fruit

Eet dagelijks twee stuks fruit! Dagelijks behoren we twee stuks fruit te eten en daar zitten veel gezonde vitamines (C) mineralen en vezels in. Het vruchtvlees van het verse fruit, zorgt voor een goede spijsvertering. Hier in zitten namelijk veel enzymen en vezels in, die het lichaam helpen de gezonde voedingsstoffen te verteren en beter op te nemen. Vezels zijn ook belangrijk omdat ze de opname van de suikers vertragen en dat je sneller (en langer) een verzadigd gevoel krijgt. Na het persen van fruit gaat er echter een kostbaar deel van het vruchtvlees verloren en ook bij het maken van een smoothie zorgen de mesjes ervoor dat de vezels en enzymen kapot gaan, waardoor een belangrijk deel van de gezonde voedingstoffen, vezels en vruchtvlees verloren gaan.

Als we zelf het fruit persen gaat er dus al een grootdeel van de vezels en vitamines verloren,  laat staan als dat in de fabriek gebeurd. Zeker als het fruit (de appels) worden geschild is het verlies enorm, omdat onder de schil de meeste vitamine zitten. Er gaan nog meer vitamines verloren als we het sap niet gelijk opdrinken en langer bewaren (buiten de koeling) voor langer dan enkele dagen. Door na het persen het verlies van vitamine en vezels te verminderen, kan je het vruchtvlees uit de pers, weer bij het sap doen, maar gewoon fruit eten blijft gezonder.

Appelsap of sinaasappelsap

Appelsap of sinaasappelsap uit een pak of glas heeft door  een te lange bewaar termijn, nog maar heel weinig natuurlijke vitamines en is zeker geen goede vervanger voor fruit. Als we over sap praten dan is het wettelijk vastgelegd dat het ook om 100 procent sap gaat van fruit. Spreek men van vruchtendrank (vruchtennectar) dan mogen daar bewerkte suikers of zoetstoffen aan worden toegevoegd en ook extra kunstmatige vitamines, mineralen en vruchtvlees.

Suiker per glas

Dat er ongeveer 5 klontjes suiker per glas in frisdranken zitten of in ranja, is bij de meeste mensen wel bekend. Ook vruchtensappen bevatten ongeveer 5 klontjes suiker klontjes per glas, maar dit zijn dan wel natuurlijke suikers. Ondanks natuurlijke suikers niet ongezond zijn en geraffineerde of bewerkte suikers wel (zie ook blogs over suiker) bevatten ze wel veel calorieën. (100 calorieën per glas). Normaal als je een appel eet neem je eetlust sterk af (door de vezels) Met fruitdrank waar misschien wel 4 appels per glas in zitten, neemt de eetlust echter niet snel af, maar krijg je wel veel calorieën door de natuurlijke suikers binnen, waardoor je dik kan worden. Ook zitten er nog andere nadelen aan fruitsap of drank, die ook vergelijkbaar zijn met frisdrank, namelijk de vele zuren! De zuren kunnen er voor zorgen dat het tandglazuur aan worden getast en er kans bestaat op gaatjes. Vruchtensap die in de supermarkt in de koeling staan, zijn vaak helemaal niet vers.

Coolbest: wat in de koeling staat vers?

Zo lijkt het merk Coolbest wat in de koeling staat vers, maar is het niet en kan ook gewoon in het schap worden geplaatst. Het kost veel energie om het sap te koelen en die betalen wij als consument, omdat we denken dat het om een vers product gaat.

Beste is dus gewoon twee stuks fruit per dag liefste biologisch

Aan vruchtendrank en veel frisdranken worden ook glucose-fructosestroop of HFCS toegevoegd of andere zoetstoffen die in verband kunnen worden gebracht met diabetes. HFCS is een goedkope suiker verkregen uit mais, door een ingewikkeld bewerking in de fabriek. In ongeveer 30 procent van de productie van HFCS is in het verleden door onderzoekers kwik gevonden, dat bij de productie in het product zelf terecht was gekomen. Vast staat dat deze bewerkte suikers (niet natuurlijke suikers) bijdragen aan een slechte gezondheid en in verband worden gebracht met obesitas, degeneratie van de organen, jicht, hoge bloeddruk, nier en lever problemen, grijze staar, suikerziekte etc.

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen