Gezonde en ongezonde stoffen in brood

Wat weten we nu over ons brood?

Brood is al eerder besproken in een ander blog, maar deze laten we terug keren omdat het voor de meeste mensen het voedsel is dat we elke dag eten wel of niet in combinatie met een ander graan product.

Brood wordt gemaakt van

Bloem of meel van graansoorten als tarwe, rogge, rijst, gerst, maïs, boekweit en spelt. Daarnaast bevat brood altijd water, gist of een ander rijsmiddel zoals (zuur)desem en zout. Vaak bevat brood ook zogenaamde broodverbetermiddelen.

Broodverbetermiddelen

Soms worden vóór het kneden van het deeg broodverbetermiddelen toegevoegd. Deze verbetermiddelen zorgen ervoor dat het brood langer vers blijft of dat het luchtiger en malser wordt. Ze kunnen ook het bakproces verbeteren of versnellen.

Voorbeelden van broodverbetermiddelen zijn melkeiwit, vetten, suikers, emulgatoren, enzymen, gluten, eibestanddelen, sojameel en meelverbetermiddelen.

E-nummers

Sommige broodverbetermiddelen hebben een E-nummer, bijvoorbeeld emulgatoren en sommige meelverbetermiddelen, zoals ascorbinezuur (E300 = vitamine C). Omdat de namen van deze stoffen meestal ingewikkeld zijn worden ze, in plaats van met hun naam, vaak als E-nummer op de verpakking vermeld, in combinatie met hun functie. Bijvoorbeeld ‘emulgator E322’. Ook E-nummers heb je in natuurlijke vorm, maar ga er maar vanuit dat ze in fabrieksbrood gewoon niet gezond zijn.

De kleur van brood

Soms wordt het brood donkerder gemaakt met moutextract of gekaramelliseerde suiker. Die geven brood wel een donkere kleur en een specifieke smaak, maar bieden weinig extra voedingsstoffen. Het ezelsbruggetje ‘Hoe donkerder het brood, hoe meer vezels’ gaat dus niet meer op. De kleur van het brood zegt niks over de voedingsstoffen die erin zitten, dat doen alleen de ingrediënten. Als je echt wil weten waar het van gemaakt is vraag het dan aan de bakker of kijk op he

Welk soort brood is eigenlijk wel gezond

Eet brood een maal per dag en kies voor volkoren brood dat van de Ambachtelijke bakker. Voor echt gezond brood ga je voor biologisch en/of zelf gemaakt. Brood uit de supermarkt bevat nauwelijks nog gezonde stoffen en is veelal gemaakt van bewerkte en gemodificeerde tarwesoorten.

Brood en gluten

Evolutionair gezien maken gluten in met name tarwe nog maar korte tijd deel uit van ons voedingspatroon. Daardoor is ons lichaam er nog niet aan gewend, zeker niet aan de hoeveelheden die wij in Nederland eten. En daardoor komt overgevoeligheid voor gluten relatief veel voor.

Bij een gevoeligheid of intolerantie ontketenen de gliadines in gluten een auto-immuunreactie in het spijsverteringskanaal en beschadigen ze de darmvlokken in de dunne darm. Als deze zijn beschadigd kun je voedingsstoffen minder goed opnemen. Door de schade aan je darmvlokken, ook wel een lekkende darm genoemd, kunnen er stoffen in de bloedbaan terecht komen die er niet horen.

Het lichaam reageert met de aanmaak van antistoffen en ontstekingen. Een lekkende darm is een probleem wat redelijk veel voorkomt en de oorsprong van vele ziekten kan zijn.

Gezonde en ongezonde stoffen in brood

Brood bestaat voor een groot deel uit snelle koolhydraten, die door het lichaam omgezet worden in suiker en uiteindelijk in lichaamsvet. Verder bevat veel brood suiker, glansmiddel en conserveermiddel. Brood bevat vooral bewerkte en gemodificeerde tarwesoorten die weer veel pesticide en herbicide bevatten.

Brood moet in de fabriek moet supersnel klaar zijn, daarom moet het ook super snel rijzen, want hoe sneller het brood klaar is hoe meer geld er verdient kan worden. Bij het meeste supermarktbrood is gezondheid niet het belangrijkste maar vooral hoeveel geld kunnen we er mee verdienen.

Vitaminen en mineralen van brood

Als je kijkt naar de vitaminen en mineralen van brood bevat het 46,7% van onze behoefte aan ijzer, 94,6% Jodium uit brood, 21% vitamine B1, 19,8% vitamine B3, 28,1% vitamine B11. Maar let op dit zijn vaak toegevoegde stoffen die synthetisch zijn en daarom minder waarde hebben van dezelfde stoffen die natuurlijk zijn.

Brood eten conclusie

Of je brood wilt eten kies dan volkoren en het liefst biologisch.
Tarwe en met name de gluten die er inzitten heeft veel nadelen, zoals je in dit artikel kon lezen en dat maakt brood zeker niet voor iedereen gezond. Zoek je meer bewijs stop dan gewoon eens een tijdje met het eten van brood, tarwe of gluten en kijk eens wat dit doet met je lichaam.

Volgens het Voedingscentrum moeten we minder zout eten, maar wel elke dag minstens een paar sneetjes brood. In een brood zit al gauw 10 gram zout. Veel mensen eten dagelijks een half brood, wat neerkomt op 5 gram zout. Dat is al bijna het maximum van 6 gram zout dat we per dag binnen zouden mogen krijgen. En dan nog het jodium in brood wat

Leef bewust

Probeer eens minder brood te gaan eten en dit te vervangen voor gezonde, natuurlijke, producten. Neem ook eens (een shake van) vers fruit en groenten of haver met biologische yoghurt. Belangrijk blijft dat je niet te veel brood of graan producten eet en je gevarieerd eet…..liefst biologisch.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Wesley van der Linde

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen