Gezondheidsvoordelen van Omega 3

Stimuleert je vetverbranding. Veel mensen denken dat je er dik van wordt, maar dat is dus juist niet zo! Door voldoende omega-3 ga je tot 5% meer vet verbranden.

Daarnaast zorgt omega-3 voor een elastische huid, zodat je er jong en fris uit ziet. Ook helpt omega-3 je beter te denken, het is goed voor je hersenen Zie ook het plaatje hiernaast voor alle andere voordelen van omega-3. Je lichaam kan niet zonder. Vis is dus een superleverancier van gezonde vetten, die je onder meer helpen je vet te verbranden. Daarnaast bevat vis veel eiwitten, voor de opbouw van je spieren en veel jodium voor het gezond houden van je schildklier.

De nadelen van vis eten

Er zitten tegenwoordig ook nadelen aan het eten van vis. Dat komt door de verontreiniging van de oceanen en door de manier van kweken. Vis uit de oceaan kan zware metalen bevatten en reststoffen uit plastic. Kweekvis bevat daarnaast antibiotica en soms hormonen en chemische kleurstoffen.

Welke vis kun je het beste eten?

Een hele goede keuze is wilde zalm uit Alaska. Deze vis heeft in één van de schoonste oceanen ter wereld gezwommen maar helaas is deze bijna niet verkrijgbaar en soms alleen maar op de biologische markt.

Als je geen wilde zalm kunt kopen, ga dan op zoek naar verse kabeljauw, verse makreel, verse sardientjes of verse haring.

Welke vis kun je beter niet eten?

Pas op met gewone zalm en gerookte zalm, dit is vaak kweekzalm uit zoetwater of uit de Atlantische oceaan. Deze zalm bevat meer zware metalen en chemische stoffen uit plastic en daarnaast ook nog antibiotica. Verder is deze vis vaak roze gekleurd met chemische kleurstof.

Dit geldt ook voor pangasius vis uit Vietnam die uit zwaar vervuild water komt vol met kankerverwekkende stoffen. Bij de kweek van pangasius worden hormonen en anti-biotica gebruikt en na de verwerking wordt de vis nog ingespoten met een fosfaatoplossing om de vis zwaarder te maken. Deze vis zou ik echt vermijden.

Een handige vuistregel is dat je het eten van grote vissen vermijdt. Grote vissen zitten aan het eind van de voedselketen en hebben daardoor al veel zware metalen verzameld. Eet daarom geen zwaardvis of tonijn. Let ook op met sushi. Veel mensen eten dit omdat ze denken dat je het gezond is en je er geen buikvet van krijgt. Maar sushi is vaak bereid met kweekvis en het bevat een hoog gehalte aan zware metalen.

Gerookte zalm of gerookte makreel is ook af te raden

Deze vis wordt tegenwoordig chemisch gerookt, dat betekent met een chemische stof die naar rook smaakt. Verder komt er bij de bereiding extra vet aan te pas. Gestoomde makreel is eigenlijk gerookte makreel en alleen op een hogere temperatuur gerookt, zodat de vis meteen ook gaar is. Bij dit rookproces worden meestal chemicaliën en vetten gebruikt. Daarom gerookte en gestoomde makreel vermijden maar niet als je zeker weet dat het goed is bereid. Vermijd verder ook kibbeling en andere vis uit de frituurpan. Het vet uit de frituurpan is ontzettend ongezond, je lichaam kan dit nauwelijks afbreken.

Kun je ook zonder vis?

Sommige mensen lusten geen vis of eten uit uitgangspunt geen vis, bijvoorbeeld veganisten en Raw Food aanhangers. Als je ervoor kiest geen vis te eten, zorg dan dat je je voedingsstoffen op andere manieren aanvult. Verdiep je in je voeding en eet bijvoorbeeld meer kiemen, avocado’s, zeewier, noten en zaden om voldoende omega-3 vetten, eiwitten en jodium binnen te krijgen.

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen