Gezondheidsvoordelen van romeinse sla

Vergeten groentes in de Nederlandse keuken zijn veel groenten in de vergetelheid geraakt die we in grootmoeders tijd met grote regelmaat nuttigden. Echter, de “vergeten groenten” zijn weer helemaal terug en zijn zeer geliefd bij de biologische boeren of moestuin liefhebbers!

Romeinse sla 5 maal zo gezond als gewone sla

Romeinse sla wordt ook wel bindsla genoemd en is vooral bekend in Zuid Europa. Deze sla soort is 5 keer zo gezond als kropsla, is erg fris en knapperig. De sla groeit verticaal omhoog dus alle bladeren zitten opeengepakt, daardoor kun je ze ook wat langer bewaren in de koelkast. Er zijn diverse soorten te verkrijgen, de rode zal zeker niet misstaan in de siertuin

Voedingswaarde romeinse sla

Romeinse sla is zeer rijk aan vitaminen en mineralen In 94 gram Romeinse sla zit al 163% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine A. Voor vitamine K geldt dat in 94 gram 120% van de ADH zit. Dezelfde hoeveelheid bevat 38% vitamine C en 32% foliumzuur of vitamine B11. De overige waarden zitten tussen de 3 en de 10%. Kwa mineralen zitten er molybdeen, mangaan kalium ijzer magnesium etc. in. Wat vitaminen betreft bevat het een redelijke hoeveelheid vitamine B1, B2 en B6. Verder bevat Romeinse sla veel vezels, enige proteïne en het aminozuur tryptofaan. Er zitten geen calorieën in Romeinse sla.

Gezondheidsvoordelen van Romeinse sla

Door de vele antioxidanten voorkomt Romeinse sla dat cholesterol geoxideerd kan worden in de bloedvaten. Het houdt de bloedvaten elastisch. Dat voorkomt vele hart en vaat ziekte ziekten waaronder hartinfarct, een beroerte door herseninfarct. Kalium in Romeinse sla helpt verder om de bloeddruk laag te houden. Bindsla is hiermee een uitstekend voedsel voor het bloedvatenstelsel.

Waarvoor kunnen we hem zoal gebruiken?

Romeinse sla smoothie met appel kaneel. Deze Romeinse sla met appel kaneel smoothie is echt een verrassing. Hij smaakt zoet en fris. De kaneel geeft het een extra dimensie. Erg lekker!

Bindsla kun je natuurlijk rauw verwerken met dressing of in stamppotten, snij wel dunne reepje want de bladeren zijn vrij dik en stevig, maar bindsla kun je ook heel goed stoven, net als andijvie, de smaak lijkt dan ook erg op andijvie alleen er is geen enkele bitterheid. Gebruik dan wel een extra kropje want het slinkt natuurlijk wel.

Lekkere en makkelijke gerechten

1 grote of 2 kleine krop (pen) Romeinse sla, of 4 little gems- 175 g feta, liefst Griekse- 2 dl melk- 4 el pijnboompitten- 2 rijpe, zoetzure tomaten- 3 geroosterde paprika’s (kant-en-klaar van deli of uit pot)- 1 teen knoflook- 2 el vers citroensap- 1 el sherryazijn of witte wijnazijn- extra vierge olijfolie- (zee)zout, versgemalen peper- handvol basilicumblaadjes

Rooster little gems in hun geheel, of snijd een grote krop in kwarten. Bestrijk met olijfolie en grill ze hooguit 1 minuut in de grillpan, of, nog beter: op de barbecue. Gegrilde sla combineert (niet zo verwonderlijk) met bijna alles. Hier vormt het een mooie harmonie met onder meer romige feta, geroosterde paprika’s en pijnboompitten. Heel geschikt als voor- of lunchgerecht. Was de slakroppen in hun geheel, duw zoveel mogelijk water eruit en laat ze grondig drogen in een schone theedoek.

Snijd de feta in blokjes en giet de melk erover. (Room mag ook !) Rooster de pijnboompitten goudbruin in een droge koekenpan. Snijd de tomaten in blokjes en de paprika’s in stukjes. Hak de knoflook zo fijn mogelijk. Roer citroensap, azijn, knoflook en 8 el olijfolie door elkaar. Breng op smaak met zout en peper. Roer de tomaat en paprika erdoor.

Verhit de grillpan op halfhoog vuur. Snijd een grote krop in kwarten of halveer kleinere kroppen; zorg de bladen aan het hart vast blijven zitten. Laat little gems heel. Bestrijk de sla rondom met olie. Rooster de sla in de grillpan tot de buitenste bladen een grillpatroon hebben en beginnen te slinken. Keer voorzichtig na ca. 30 seconden en rooster rondom licht gebruind. Totale grilltijd is ongeveer 1 minuut. Verdeel de sla over vier borden en bestrooi met wat zout. Verdeel dressing, uitgelekte feta, pijnboompitten en basilicum over de sla. Serveer direct.

Deze salade is erg populair in de Verenigde Staten, maar je vind hem ook vaak genoeg op een Nederlandse menukaart terug. Hier volgt het authentieke recept.

Het Caesarsalade recept

Zet als allereerste een pannetje met water op het vuur, waar je de eieren in kunt gaan koken. Zodra het water kookt, leg je de eieren erin. Reken voor een zacht ei op 4-5 minuten, een halfhard ei 6-7 minuten en een hardgekookt ei 9-10 minuten. De tijd gaat in zodra het water met de eieren weer aan de kook is.

Haal de bladeren los van de krop Romeinse sla. Snijd deze vervolgens in repen.
Nu gaan we eerst de dressing maken. Meng de eetlepel Worcestershire sauce met de eetlepel citroensap en een 3 eetlepels olijfolie. Hak vervolgens de knoflook en voeg deze toe aan de dressing. Voeg als laatste wat peper toe en meng het geheel tot een egale dressing.

Schenk de dressing over de Romeinse sla en hussel het geheel goed door elkaar. Het kan zijn dat je wat dressing over houdt. Verdeel het over twee borden. Strooi er de croutons overheen en schaaf wat Grana Padano kaas. Strooi ook de kaas over het gerecht.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Wesley van der Linde

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen