Glucose zorgt juist voor energie en is essentieel

Verschillende soorten suikers

glucose, maltose, dextrose, sacharose en fructose om er een paar te noemen. Niet iedereen zal weten wat de verschillen tussen al deze suikers zijn, maar de meesten kennen fructose ook wel als vruchtensuiker en weten dat fructose in fruit voorkomt.

Glucose zorgt juist voor energie en is essentieel
De glucose in uw bloed is afkomstig van de koolhydraten in uw voeding. Koolhydraten zitten onder meer in suiker en zetmeelhoudende producten zoals brood, pasta en rijst. Wanneer u eet, komen deze koolhydraten via uw maag in de dunne darm terecht. Daar worden ze afgebroken tot glucose. Uw lichaam zet een deel van de glucose om in een chemische stof die we glycogeen noemen. Die wordt opgeslagen in de lever en de spieren. De rest van de glucose wordt door de bloedbaan getransporteerd om brandstof te leveren aan de cellen en organen van uw lichaam. Dit is de glucose die u meet als u uw bloedsuikerspiegel zelf controleert. Uw hersenen en de cellen in uw lichaam hebben de energie van de glucose nodig om te kunnen werken. Het is dus belangrijk dat uw bloedsuikerspiegel zich op een gezond niveau bevindt.

Teveel fructose is puur vergif en de ziekmakers van vandaag de dag ( naast zout en dierlijk vet.)

Kortom glucose is de vorm van suiker waar ons lichaam raad mee weet.
Glucose kan namelijk door al onze cellen voor energie worden gebruikt en is zelfs essentieel voor sommige delen van ons lichaam, zoals onze hersenen. Ons lichaam is zelfs in staat om zelf glucose aan te maken als het niet via de voeding binnenkomt. Fructose daarentegen wordt na inname direct naar de lever doorgestuurd: ons grote ontgiftigingsorgaan. Fructose wordt namelijk door ons lichaam beschouwd als een gif en is géén leverancier van energie.

Wat is fructose?

Fructose is een natuurlijke zoetstof die in fruit en groenten voorkomt en kan derhalve helemaal geen kwaad. Het heeft een lage glycemische index en lijkt dus weinig kwaad te kunnen. Het wordt anders wanneer ‘de mens’ fructose uit die groenten en fruit gaat halen en het in geconcentreerde vorm gaat tóévoegen aan producten zoals in frisdranken. De hoeveelheid die men dan aan een product gaat toevoegen ligt veel hoger dan de hoeveelheid in een natuurproduct. En dat zorgt voor problemen. Het lijkt daarom een onschuldige suiker (‘als het in fruit zit, zal het wel gezond zijn’), maar het is puur vergif en een van de ergste ziekmakers van deze tijd!

Normaal als we fruit eten kan fructose absoluut geen kwaad maar dan spreken we van een paar gram natuurlijke suikers en geen 50 gram. Zelfs wanneer je voeding alleen maar uit fruit zou bestaan dan zou dat maar een paar gram fructose per dag opleveren en dat kan absoluut geen kwaad, daar is ons lichaam naar gebouwd zullen we maar zeggen. Door de bewerking van het voedsel dat we tegenwoordig nuttigen en doordat er aan al die producten fructose wordt toegevoegd komt het er op neer dat we echter wel 50 gram per dag binnen krijgen en dat is heel erg ongezond. Het blijkt een vrijgeleide te zijn voor de ontwikkeling van diabetes. (Waarom hebben zoveel mensen tegenwoordig diabetes?)

Vetopslag

Nog een bijkomend euvel is dat je er vet van gaat opslaan, en dan met name buikvet. En vergis je niet, ook slanke mensen kunnen buikvet hebben en dat is een gevaar voor de gezondheid. Er is een onderzoek gedaan door hoogleraar Petra Peeters naar de ontwikkeling van buikvet en daaruit bleek dat het negatieve effect van buikvet bij mensen zonder overgewicht zelfs nog groter is dan bij mensen met overgewicht. In buikvet zitten namelijk gevaarlijke stoffen die uiteindelijk in de lever terechtkomen en dat zorgt voor meer kans op vroegtijdig overlijden. Bij mensen met een goede BMI is het zelfs zo dat zij 20% meer risico lopen dan mensen met een taille tot 80cm.

Meer vetopslag

Fructose zorgt voor twee keer zoveel vetopslag als suiker zonder dat je er een verzadigt gevoel van krijgt. Je kunt het dus blijven opnemen zonder dat je ‘vol’ gaat zitten. Bovendien verhoogt het ook nog eens het LDL cholesterolgehalte (de slechte soort).

Het ziekmakende glucose-Fructosestroop
Glucose-fructosestroop is ook wel bekend onder de (engelse) naam High-fructose corn syrup, afgekort HFCS. Het is een maisstroop en bevat door enzymatische productieprocessen hoge gehaltes fructose De afgelopen veertig jaar zijn de voedingsfabrikanten geleidelijk sucrose als zoetmaker van voeding en dranken gaan vervangen door glucose-fructosestroop, ofwel HFCS, zoals het in de Verenigde Staten heet (High-Fructose Corn Syrup). In 1970 was meer dan 83 procent van de zoetstof die in in de VS werd gebruikt, nog sucrose. (Natuurlijke suikers)

Fructosestroop

Fructosestroop wordt meestal gemaakt van maïs en is goedkoper dan suikers die uit bieten worden gemaakt. De voedingsindustrie is er dol op omdat de stof de producent vele voordelen biedt boven traditionele zoetstoffen. Zo blijven producten er langer door houdbaar, laat hij zich gemakkelijker mengen met vloeistoffen en behoudt hij de zoete smaak beter dan gewone suiker. Om die reden werd de stof al heel vroeg gebruikt in Coca Cola, Pepsi en andere frisdranken. Ook gaat hij ‘vriesverbranding’ of rijpvorming tegen doordat hij kristalvorming voorkomt. Daarom wordt de stof veel gebruikt in diepvriesproducten zoals roomijs. Verder geeft de zoetstof bij het bakken een mooie bruine kleur aan cake, gebak, brood, crackers en ontbijtproducten. En het belangrijkste is natuurlijk dat de productie vele malen goedkoper is dan die van andere zoetstoffen.

Overgewicht en diabetes

Tegenwoordig zit glucose-fructosestroop in vrijwel alle bewerkte voedingsmiddelen, van Coca Cola, Pepsi, ontbijtkoek, de Cornflakes en andere ontbijtproducten van Kellog’s tot ijs van Ben & Jerry’s, groentesoep van Campbell, bewerkt brood en gebak, Ocean Spray Cranberry sap en heel veel andere producten. Het mooiste is wel, aldus de voorstanders, dat de stof zowel natuurlijk als veilig is. Die opvatting wordt gedeeld door de meeste wetenschappers en voedselautoriteiten.

Calorieën uit glucose worden door ons lichaam anders verwerkt dan calorieën uit fructose. Een calorie is niet zomaar een calorie. De bron van de calorie bepaalt hoe deze wordt verwerkt. Calorieën uit glucose worden door ons lichaam heel anders verwerkt dan calorieën uit fructose. Daarom is het ook zo’n onzin om calorieën te tellen wanneer je wilt afvallen. Een calorie op zich zegt niks. Je moet weten waar de calorieën vandaan komen.

Maar fructose zit toch ook in fruit?

Is fruit eten dan ook ongezond? De mate waarin fructose schadelijk is heeft vooral te maken met de hoeveelheid fructose die we binnen krijgen. In de natuur zit fructose altijd verpakt in vezels (een soort antigif). De vezels zorgen er namelijk voor dat je niet onbeperkt suiker binnenkrijgt. Probeer maar eens suiker uit een rietstengel te zuigen. Daarnaast zorgen vezels voor een kleinere insulinereactie, zorgen ze ervoor dat de suiker en fructose minder snel door het bloed worden opgenomen en geven ze een verzadigingsgevoel. Bovendien bevat fruit naast de essentiële vezels ook nog andere micronutriënten, die ervoor zorgen dat de lever gezonder werkt.
Niet alles wat een natuurproduct is hoeft gezond te zijn.

Mensen denken weleens dat fructose gezond is, omdat het een natuurlijke suiker is, maar tabak en ethanol zijn ook natuurlijke producten maar toch ook niet gezond? Bovendien geldt voor fruit ook dat het niet goed is om er teveel van te eten, omdat je anders alsnog teveel suikers binnen krijgt. De jager-verzamelaars hadden ook niet elke dag en ik elk seizoen fruit voorhanden. Tegenwoordig krijgt de gemiddelde Nederlander een bizarre hoeveelheid van 70 gram fructose te verwerken, terwijl de jager-verzamelaar (wiens genen we nog steeds hebben) zo’n 15 gram per dag binnen kreeg. Voor de Tweede Wereldoorlog kregen de mensen zo’n 16-24 gram per dag binnen. Begin jaren ’80 steeg dit al naar 37 gram en in 1994 zaten we al op 55 gram per dag.

De laatste jaren heeft de fructoseconsumptie dus een enorme vlucht genomen.
De oorzaak hiervan is tweeledig. Allereerst ontstond er in de jaren ’50 van de vorige eeuw het idee dat vet de veroorzaker was van hart- en vaatziekten. Vet ging in de ban. Campagnes als ‘Let op vet’ moesten de consument ervan overtuigen dat vet slecht is. De voedselproducenten probeerden aan de angst van de consument voor vet tegemoet te komen door het vetpercentage in hun producten te verminderen. Door het verminderen van vet in een product, blijft er echter een smakeloos geheel over. Om dit op te lossen werd er suiker aan deze producten toegevoegd.

Suiker is in Nederland bijna altijd geraffineerde suiker
(zie andere blogs over suiker) dat ook bekent staat als ongezond en wat is toegevoegd is aan heel veel producten die we dagelijks eten.

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen