Glutenvrije oliebollen zonder suiker

Benodigdheden:

– 175 ml amandelmelk
– 100 ml bier
of nog 100 ml extra amandelmelk,
– 250 g volkoren speltmeel
– 15 gram verse gist
– 1 tl honing
– 1 tl kaneel
– 1 tl zout
– 1 appel
– 1 tl citroensap
– Eventueel voor krentenbollen: 50-75 gram rozijnen!

Het bier is typerend voor de oliebollensmaak, maar je kunt het ook vervangen met extra amandelmelk (of rijstmelk)! (gezien bier vaak binnen de dieeteisen niet verkrijgbaar is)

Bereiding: (voor ongeveer 6-8 stuks)

1. Schil de appel en snijd het in kleine blokjes
2. Meng in een kom de speltmeel, kaneel, zout
3. Verwarm de amandelmelk in een pannetje en roer de honing erdoorheen.
4. Haal de amandelmelk van het vuur zodra de honing gemengd is, het mag niet koken of tegen de kook aan zijn, het mag gewoon een beetje warm zijn
5. Meng het bier en de citroensap er ook doorheen
6. Verbrokkel de gist en doe het bij het meel
7. Neem een deel van het amandelmelk-mengsel en kneed het deeg. Voeg steeds een beetje meer bij tot alles goed gemengd is en vloeibaar
8. Roer de overige ingrediënten door het beslag heen
9. Maak een theedoek nat, dek hiermee de kom af en laat het beslag 1 uur tot 1,5 uur rijzen op een warme plek bij de verwarming
10. Het bakken van de oliebollen
11. Warm je frituur op 175 graden (kokosolie is het ‘gezondst’ om te bakken)
12. Bak de oliebollen per 4
13. Doe 4 deegballen in de frituur en draai ze wanneer de onderkant goudbruin is. In totaal hebben ze 5-6 minuten nodig

Dit recept voor oliebollen is vrij van geraffineerde suikers, zuivel, tarwe en ei. (bijvoorbeeld glutenvrije oliebollen. Even afkoelen en eet smakelijk!

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen