Waarom noten helpen bij het afvallen

Bewolking

Puur natuur blijft altijd beter dan bewerkte of fabrieksmatige producten. Dat geld ook voor noten en rauwe of onbewerkte noten zijn gezonder dan geroosterde of gefrituurde noten, waarbij de hitte veel belangrijke voedingsstoffen heeft laten verdwijnen.

Frituurvet is altijd slecht voor de gezondheid en gebrande noten zou dan nog beter zijn ook al worden deze vaak gezoet of met zout, waardoor het gezondheids-aspect al helemaal verdwijnt. Rauwe noten zijn dus gezonder en bevatten veel vitaminen, mineralen antioxidanten en gezonde vetten. Er is geen zout of suiker aan toegevoegd en doordat de calorieën hetzelfde blijven, is het geen dik maker zolang je er maar een paar handjes van eet Is het heel gezond en wordt je er niet dik van.

Verlaagt je cholesterol gehalte

Uit onderzoek is gebleken dat noten het slechte LDL cholesterol verlagen en het goede HDL verhogen. Vooral walnoten hebben dit gunstige effect op het cholesterolgehalte. In noten zitten namelijk een hoog gehalte aan meervoudig onverzadigde vetzuren die het risico op hart-en vaatziekte verkleint.

Verzadigd vet dat meestal van dierlijke producten voorkomt, zoals volle melk, roomboter, koekjes, hamburgers e.d, vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Verzadigd vet kan namelijk bij een teveel, het cholesterolgehalte in je bloed laten stijgen en daardoor kunnen je bloedvaten verstopt raken.

Producten met onverzadigd vet zijn: noten, pinda’s, vloeibare bak-braadproducten, plantaardige oliën en vette vis als haring, makreel en bijv. Wilde zalm voorkomen hart en vaatziekten.

Onverzadigd vet zit vol met essentiële vetzuren die het lichaam zelf niet kan maken zoals linolzuur (n-6 vetzuur) en visvetzuren (n-3 vetzuren). Beiden hebben een positief effect op hart en bloedvaten. Daarom is het advies om elke dag een of twee handjes noten te eten of minimaal 1 a2 keer per week vette vis (geen grote vissoorten i.v.m. zware metalen).

Plantaardige onbewerkte oliën

De meeste plantaardige onbewerkte oliën bevatten triglyceriden die op zich gezond zijn, zolang ze niet een te hoog vet gehalte in het bloed veroorzaken. Plantaardige vetten zijn onverzadigde vetten, maar dierlijke vetten zijn transvetten bevatten te veel triglyceriden en kunnen bij een te weinig bewegen het cholesterol in het bloed doen verhogen. Dierlijke vetten zijn transvetten zoals margarine en verzadigde vetten zoals vet uit pluimvee, roodvlees en sommige volvette zuivelproducten die het triglyceride niveau meer verhogen dan de meer magere soorten vlees en onverzadigde vetten zoals magere zuivelproducten, avocado’s, olijfolie en noten. Bij noten is gebleken dat ze zelfs de hoeveelheid triglyceriden in het bloed wordt verlaagd, waardoor er minder kans is op hart- en vaatziekten.

Walnoot is een echte superfood

Van alle noten zijn walnoten het gezondst, omdat ze veel omega 3 bevatten en de meeste antioxidanten. Wetenschappers ontdekten dat walnoten niet alleen meer antioxidanten bevatten, maar dat deze ook krachtiger zijn.  

Vitaminen

Noten zijn belangrijke voor vegetariërs, omdat ze veel vitamine B bevatten. Zo zitten er in noten B1, B2, B6 de mineralen foliumzuur, magnesium, calcium, zink, kalium en selenium welke allemaal super gezond zijn.

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen