Hoe kan je overmatig haaruitval voorkomen

Hoe kan je overmatig haaruitval voorkomen

Iedereen heeft elke dag haaruitval en we verliezen zo’n 100 haren per dag.
Maar haar overmatig haarverlies, kaalheid of dun of dof haar is weer iets anders en kunnen deels worden voorkomen of worden vermindert.

Om kort te zijn om overmatig haaruitval te voorkomen is goede voeding van belang die veel vitamine B bevat en Antioxidanten. Antioxidanten nemen de blokkerende stoffen weg (DHT) in de haarwortelcellen waardoor deze weer actief worden. Juist omdat het natuurlijke stoffen zijn, hebben deze geen bijwerkingen. In Nederland is dit allemaal nog maar weinig bekend.

Kunstmatige middelen om kaalheid te voorkomen zijn er eigenlijk niet

Van de 20’geteste middelen die kaalheid moeten voorkomen, bleken slechts twee “beperkt geschikt” te zijn. Geen enkel middel was in staat om nieuwe haren te laten groeien op plekken waar het haar was uitgevallen. De haaruitval kon in het beste geval alleen worden vertraagd of gestopt. Bovendien zou men levenslang gebruik moeten blijven maken van de bewuste middelen en medicijnen. Zodra het medicijngebruik namelijk werd gestaakt, bleek er opnieuw sprake te zijn van versterkt haarverlies.

Maar wat kan haar uitval bespoedigen of verhogen

Bij mannen is haaruitval voor een groot deel genetisch bepaald. Naast de genetische factor, zijn er een aantal dingen die het risico op haarverlies kunnen vergroten en reeds aanwezige haaruitval kunnen versterken. Wanneer deze zaken worden vermeden, is het risico op haaruitval kleiner.

Roken

De meest recente wetenschappelijke onderzoeken hebben uitgewezen dat er een duidelijk verband bestaat tussen tabaksconsumptie en haaruitval. Vooral bij rokers met een erfelijke aanleg voor haaruitval bleken meer last te hebben van haaruitval dan niet-rokers met erfelijke aanleg voor haaruitval. Een onderzoek dat werd uitgevoerd door het Far Eastern Memorial Hospital en de National Taiwan University bevestigt dit verband heel duidelijk: van de 740 mannen in de leeftijdscategorie van 40 tot 90 jaar hadden de rokers een verhoogd risico op haaruitval van bijna 80% in verhouding tot de niet-rokers en ex-rokers! Een verontrustende uitkomst voor de rokers op leeftijd.

Stress kan een oorzaak zijn van te veel haaruitval

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat stress van negatieve invloed kan zijn op de gezondheidstoestand van het lichaam en ook specifiek van het haar. Het kan haaruitval versterken, en zelfs veroorzaken! Een onderzoek van de Berliner Charité wees uit dat emotionele stress de groeifase van het haar verkort en bovendien ontstekingen aan de haarwortels kan veroorzaken. Stress lijkt vooral tot diffuse haaruitval (telogeen effluvium) te leiden. Een eenduidig verband tussen stress en alopecia areata (pleksgewijze kaalheid) is vooralsnog niet duidelijk aangetoond. Verkeerde voeding en diëten geven meer kans op haaruitval

Haaruitval door een verkeerd dieet

Bewegen is super gezond en er is niets mis met het voornemen om af te vallen en een gezond gewicht te bereiken. Zorgwekkend is echter wel dat veel mensen zich op het eerste de beste dieet storten, zonder goed te letten op de juiste combinaties aan voedingstoffen. Een tekort aan bepaalde voedingsstoffen is niet alleen slecht voor de gezondheid, maar kan ook bijzonder schadelijk voor de toestand van de haren zijn. Een te eenzijdige voeding kan direct leiden tot haaruitval. Mensen die minder dan 1000 calorieën per dag binnen krijgen of eiwitarm eten, hebben een verhoogd risico op haarverlies.

Haaruitval door slechte voeding

Vitamine, mineralen, aminozuren en spoorelementen of wel de juiste voeding is goed voor een gezonde haargroei. Voor een gezonde haargroei zijn niet alleen vitaminen, maar ook aminozuren, mineralen en sporenelementen belangrijk. Een gebrek aan bepaalde stoffen kan haaruitval tot gevolg hebben. Dit geldt onder andere voor de stof biotine, ook wel bekend onder de oude benamingen vitamine H, vitamine B7 of vitamine B8. Van de sporenelementen zink en ijzer is eveneens wetenschappelijk bewezen dat ze essentieel zijn voor gezonde haren. Soms hebben mensen last van bloedarmoede en vooral vegetariërs moeten soms wat extra opletten (een ijzertekort doordat ze geen goede vlees vervangers eten, omdat vooral vlees veel ijzer bevat). Het ijzer tekort kan worden tegen gegaan door ijzer rijke groente binnen te krijgen ( Bio spinazie, broccoli en sperziebonen) en als laatste redmiddel kan ijzer via een voedingssupplement in worden genomen.

Gezonde en variërende voeding helpt haargroei

Een gebrek aan proteïnes is een veel voorkomende reden voor droog haar dat niet snel wil groeien. Zorg dus dat je voeding voldoende proteïnes bevat en eet voldoende vlees, vis, eieren, bio soja melk, linzen of bonen. Je kunt ook een shake of smoothie maken met whey proteïne. Whey Proteine is een supplement in poeder vorm. Voor een echte topsporter is Whey Proteine een goede aanvulling! Whey proteine is essentieel voor spieropbouw. Whey Proteine is de snelst opneembare bron van proteine met de hoogste biologische waarde. Dit betekent dat whey proteine zorgt voor herstel en een snelle opbouw van spieren.

Eet broccoli en natuurlijk beter nog biologische broccoli

Goede voeding is zoals altijd een belangrijke voorwaarde om gezond te blijven en een goede haargroei. Sommige stoffen uit voeding kun je als man extra goed gebruiken, zoals diindolymethane (DIM). Dat is een plantaardige stof die indirect leidt tot een hogere testosteronactiviteit. DIM zit vooral in kruisbloemige groenten zoals broccoli, bloemkool en spruiten. Broccoli houdt trouwens ook je prostaat in conditie. De belangrijkste voedingsstoffen voor het haar

Voedingsstoffen zo belangrijk voor het haar?

Voor een gezonde groei hebben de haren diverse voedingsstoffen nodig, waaronder vitaminen, mineralen, aminozuren en sporenelementen. Wanneer deze niet in de juiste samenstelling of hoeveelheid beschikbaar zijn, worden de haarzakjes kleiner en dunner en kunnen de haren als gevolg uitvallen. Vele vormen van haargroei kunnen middels de juiste voeding weer gezond worden.

Vitamine

Vrijwel alle vitaminen uit de B-groep zijn voor gezonde haren belangrijk. Vooral vitamine B3 (niacine / nicotinezuur), B5 (pantotheenzuur), B6 (pyridoxine) en B7 / B8 (biotine) zijn essentieel voor de haargroei, doordat ze een belangrijke rol spelen bij de stofwisseling in de haarwortels.

Vitamine B

Wordt ook veel gebruikt in allerlei haargroeipreparaten (wondermiddelen tegen kaal worden bestaan overigens niet). Vitamine B zit bijvoorbeeld in eieren, peulvruchten, paddenstoelen, aardappelen, noten, bananen en avocado’s. Vitamine B zit ook veel in vlees dus voor vegetariërs is het extra zinvol om hierop te letten.

Vitamine D

In de zomer groeit je haar sneller dan in de winter. Dat komt door de vitamine D die onze huid zelf aanmaakt onder invloed van zonlicht. Het zit ook in vette vis en (wat minder) in vlees en eieren.

Zink

Een tekort aan de mineralen zink en/of ijzer kan een oorzaak zijn voor haaruitval, het zorgt voor de aanmaak van nieuwe huidcellen en ook je haren hebben deze bouwstof nodig. Volkorenbrood kan zorgen voor een minder goede opname van zink in het lichaam. Zink zit bijvoorbeeld in rood vlees, eieren, pompoenzaden, paranoten en amandelen.

Methionine /Cysteïne

Methionine, cysteïne en keratine worden vaak in één adem genoemd. L-methionine is een zwavelhoudend aminozuur dat niet door het lichaam zelf kan worden aangemaakt. Daarom behoort het tot de zogeheten essentiële aminozuren die via gezond voeding moeten worden verkregen.

Gezonde voeding

Tarwekiemens, havervlokken, noten, sesamzaad, linzen, sojabonen, avocado.

Arginine

Het aminozuur arginine is belangrijk voor de haren omdat het de doorbloeding van de haarwortels bevordert. Hierdoor zijn de haren in staat om voedingsstoffen goed op te nemen en te verwerken. Hoewel het lichaam arginine in principe zelf kan aanmaken, is er toch vaak sprake van een tekort. Vooral bij stress of lichamelijke aandoeningen ontstaan er tekorten.

Glutamine

Het aminozuur glutamine, resp. het daaruit gevormde glutaminezuur, draagt ook bij aan een gezonde haargroei. Het lichaam kan dit in principe zelf aanmaken, maar vanaf een bepaalde leeftijd en bij bepaalde fysieke belasting is de hoeveelheid niet altijd toereikend.

Zink

Het sporenelement zink heeft verschillende functies met betrekking tot de haren. Niet alleen is het verantwoordelijk voor de regeneratie van de haarcellen, ook zorgt het ervoor dat de haren sneller groeien. Zink speelt een rol bij de vorming van keratine en beschermt de haarwortels tegen ontstekingen. Bovendien wordt zink bij de collageenontwikkeling gebruikt, die voor het bindweefsel zorgt waarin de haarwortels zich bevinden. Suppletie met zink verdient om verschillende redenen een aanbeveling. Ten eerste komt een tekort aan zink in West-Europa steeds vaker voor. Daarnaast kan dit essentiële sporenelement niet door het lichaam worden opgeslagen, dus is een constante aanlevering van buitenaf zeer belangrijk. De inname via een voedingssupplementen zorgt voor een stabiele concentratie van zink in het lichaam.

Voedingssupplementen zijn producten in de vorm van pillen, poeders, druppels, capsules of drankjes en bedoeld als aanvulling op de dagelijkse voeding. Ze bevatten vitamines, mineralen of bioactieve stoffen, zowel apart, zoals in een vitamine C pil, of als combinatie, zoals in een multivitaminepil.

Deze synthetische of geïsoleerde vitamines, mineralen of bioactieve stoffen hebben dezelfde werking als de vitamines en mineralen die van nature in eten en drinken zitten. Wel neemt het lichaam de voedingsstoffen in pillen gemakkelijker op dan de voedingsstoffen in eten.

De meeste mensen hebben geen voedingssupplementen nodig, want ze krijgen al voldoende voedingsstoffen binnen door gevarieerd te eten. Alleen speciale groepen die extra voedingsstoffen nodig hebben, zoals zwangere vrouwen (foliumzuur en vitamine D), jonge kinderen (vitamine D) en ouderen (vitamine D) hebben duidelijk baat bij gebruik van voedingssupplementen. Uit het onderzoek van Rushton in Portsmouth in 2002 bleek wel dat een teveel aan synthetische voedingssupplementen (niet-natuurlijke supplementen), terwijl het lichaam geen tekorten heeft, juist haarverlies kan veroorzaken.

IJzer

Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat een ijzertekort – beter bekend onder de benaming bloedarmoede tot haaruitval leidt. Het sporenelement ijzer is als bestanddeel van hemoglobine namelijk verantwoordelijk voor het zuurstoftransport in het bloed. Zonder zuurstof is geen haargroei mogelijk. Vooral voor vegetariërs zijn supplementen met ijzer belangrijk. Een ondersteunende rol is in dit geval overigens weggelegd voor vitamine C (ascorbinezuur), dat ervoor zorgt dat ijzer zich kan binden aan de rode bloedlichaampjes en op die manier bij de haren terecht kan komen

Toxische stoffen kunnen ook voor haaruitval zorgen ook dus de residuen van bestrijdingsmiddelen op fruit en groente Tot de toxische stoffen worden alle stoffen gerekend die een negatieve werking hebben op het functioneren van cellen of organen in het lichaam. Tot de stoffen behoren: alle lichaams-vreemde stoffen (alcohol, drugs, additieven uit voeding, verontreinigingen uit water en lucht, residuen van bestrijdingsmiddelen en dergelijke), zware metalen (lood, cadmium, kwik, nikkel, aluminium, arsenicum), stofwisselingsproducten uit micro-organismen (bacteriën en schimmels in de darm of elders in het lichaam), afbraakproducten van eiwitten (urinezuur, ammoniak), afbraakproducten van hormonen (geslachts-, bloedsuikerspiegel-, stresshormonen) en afbraak-producten van lichaamsweefsels (bloed, slijmvliezen en dergelijke).

Een aantal toxische stoffen (zware metalen, pesticiden, DDT en dergelijke) heeft de eigenschap dat zij moeilijk door het lichaam te verwijderen zijn en zijn daarnaast in staat zich (door een cumulatief effect) op te slaan in het lichaam.

De symptomen van een toxische belasting kunnen zeer divers zijn (vermoeidheid, haaruitval, hormoonstoornissen, hoofdpijn).

Conclusie

Biologische groente en fruit zijn heel gezond en helpen zeker bij een gezonde haargroei. Ook zitten er geen residuen van landbouwgif in die haaruitval kunnen bespoedigen.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Groen Nieuws

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen