Hoe zit het met suiker in fruit?

Hoe zit het met suiker in fruit?

Fruit is super gezond maar te veel fruit ( meer dan twee stuks per dag) kan er voor zorgen dat je aankomt in gewicht. Suiker zit ook in fruit (fructose), maar dit betekent niet dat het een ongezonde suiker is. Het is gezond wanneer je fruit eet omdat hier nog vezels, vitaminen en mineralen in zitten. Fructose is ongezonder wanneer het wordt gebruikt als bewerkte (geraffineerde) suiker. Hierbij worden de vezels, vitaminen en mineralen eruit gehaald en dan blijft er een leeg, zoet korreltje over.

De gezondheid effecten van fruit

We zullen de belangrijkste feiten voor u op een rijtje zetten. We beginnen met het anti-oxidant hesperidine. Dit is een plantaardige stof, een flavonoïde die ook in o.a. wijn, groene thee en chocola zit. Deze anti-oxidant draagt bij aan het goed functioneren van uw bloedvaten-stelsel, waardoor de kans op hart- en vaatziekten verminderd. Dit komt omdat de stof de gezondheid van kwetsbare cellen in de bloedvaten kan verbeteren. Hierdoor wordt o.a. de kans op verstoppingen in de bloedvaten kleiner. Ook de kans op beroertes wordt aanzienlijk verkleind.

Versie sinaasappelsap zit bomvol vitamine C

Sinaasappelsap is ook erg gezond door de grote hoeveelheid vitamines die een glas bevat. Zo bevat een glas van 250ml gemiddeld al 100mg vitamine C. Dit is ruim 85% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Vitamine C is essentieel voor het lichaam om goed te functioneren. Zo zorgt het ervoor dat ijzers door het lichaam worden opgenomen, voor het aanmaken van bindweefsel en draagt het bij aan een goede weerstand. Daarnaast functioneert het als anti-oxidant die het lichaam beschermt tegen vrije radicalen. Dit betekent dat de vitamines u beschermen tegen o.a. ziektes als kanker. Te weinig vitamine C zorgen voor een lagere weerstand. Ook kunnen wonden minder snel gaan genezen en kan er op termijn zelfs scheurbuik ontstaan. Regelmatig een glas vers, gezond sinaasappelsap kan dit dus helpen voorkomen.

Overige gezondheidsvoordelen

Zoals hierboven beschreven heeft het regelmatig drinken van een glas sinaasappelsap veel goede gezondheidseffecten. We zullen nog enkele voordelen benoemen.

– In sinaasappelsap zit foliumzuur. Deze stof is belangrijk bij de reproductie van nieuwe cellen en draagt bij aan genezingsprocessen.
– Wanneer u last heeft van artritis-gerelateerde pijn kan het drinken van sinaasappelsap deze helpen verzachten.
– In sinaasappelsap zit een flinke hoeveelheid kalium. Dit is een essentiële voedingsstof voor het lichaam.
– Sinaasappelsap helpt mogelijk het cholesterol-gehalte te verlagen. Een te hoog cholesterol-gehalte kan slecht zijn voor uw gezondheid

Zijn natuurlijke suikers wel of niet gezond?

Zijn natuurlijke suikers wel of niet gezond? Appelstroop, jam ‘op natuurlijke wijze gezoet’, dadelsiroop, agavesiroop, honing. Allemaal voorbeelden van natuurlijke suikers. Net zoals vers (zelf geperst) vruchtensap en zelfgemaakte fruit smoothies. Heerlijk!

Veel mensen denken dat ze er goed aan doen om in plaats van de toegevoegde suikers te kiezen voor de natuurlijke alternatieven. Fabrikanten weten dit maar al te goed en doen daar dan ook driftig hun voordeel mee. Natuurlijk en biologisch is in de ogen van de consument namelijk gezond. Maar is dat ook zo? Is het predicaat ‘natuurlijk’ of ‘biologisch’ echt een garantie voor het feit dat je een product hebt dat goed en gezond is voor jouw lichaam? Het antwoord daarop is helaas NEE!

Biologisch is niet altijd zo logisch

Het feit dat iets ‘biologisch’ of ‘natuurlijk’ is wil niet per definitie zeggen dat het dan ook automatisch goed is. Het is milieuvriendelijker geproduceerd, dus qua gifstoffen minder belast. Maar het is bijzonder dat niet alle biologische producten ook daadwerkelijk gezonder zijn. Hetzelfde geldt met vrijwel alle natuurlijke suikers, deze zijn ook echt niet gezonder voor je lichaam. Het blijven suikers.

Wat egels, beren en eekhoorntjes al lang weten

Natuurlijke suikers komen in de natuur voornamelijk voor in de vorm van fruit en vruchten en zijn beter bekend onder de naam Fructose. In de natuurlijke vorm (in de vorm van fruit en vruchten komen deze suikers vooral voor in de zomer en het najaar. Je ziet in de zomer de iets minder zoete soorten zoals bessen en aardbeien en richting het najaar wordt het fruit steeds zoeter doordat het rijker is aan suikers. Dat is niet zonder reden: de natuur heeft dit speciaal zo voor ons geregeld omdat we juist in die periode reserves aan dienen te leggen voor de naderende winter. Vetreserves wel te verstaan.

Dat is ook wat egels, beren en eekhoorntjes nog steeds doen in het najaar: die doen zich naar hartenlust tegoed aan alle zoetigheden en noten die ze maar kunnen vinden. Dat ze daardoor dikker worden is absoluut geen probleem: dat vet wordt gedurende de winterslaap verbrand.

Je hebt fructose en fructose

Grofweg kun je onderscheid maken tussen twee soorten fructose: de fructose die je haalt uit vers fruit (het beste is de ‘originele’ verpakking, samen met de benodigde vezels), of de fructose die via een chemische proces wordt gewonnen uit mais en aardappelmeel. Ook wel bekend als High Fructose Corn Syrup of Glucose-Fructose stroop. Dit is de meest gevaarlijke ‘vruchtensuiker’ die in 95% van alle gezoete levensmiddelen te vinden is. Dit is ook de vruchtensuiker die een grote bijdrage levert in het ontstaan van overgewicht.

Fructose belast de lever

Om ervoor te zorgen dat al die vruchtensuikers zo snel mogelijk in het lichaam komen en ook daadwerkelijk als vet worden opgeslagen, worden ze direct via de lever geleid. Dit betekent dat ze minder van invloed zijn op de bloedsuikerspiegel en dat ze minimaal aan de cellen worden aangeboden als voeding. Op die manier blijft er het meeste over voor de vorming van reserves. Hetzelfde gebeurt overigens met alcohol.

Veel fruitsuikers

Op het moment dat je veel fruitsuikers (of ‘natuurlijke’) suikers eet, geeft dat een enorme extra belasting op de lever. Het kan zelfs zo zijn dat je lever overbelast raakt of ziek wordt van de enorme hoeveelheden suiker die het moet verwerken. Zo hoef je bijvoorbeeld geen alcoholist te zijn om toch een non-alcoholische leververvetting te creëren. En dat terwijl je dénkt dat je heel gezond bezig bent.

Een vervette lever, maar ook een lever die teveel fructose suikers moet verwerken, geeft de suiker die het niet op kan slaan af in de vorm van extra vetdeeltjes aan het bloed, de zogenaamdetriglyceriden. Deze zwevende vetdeeltjes leveren een grote bijdrage in het onstaan van hart- en vaatziekten doordat ze mede zorgen voor het dichtslibben van de aderen en vaten.

Daar komt bij, dat de weg die fructose aflegt ervoor zorgt dat er geen rem zit op je suikerconsumptie: doordat het via de lever wordt geleid, maakt het lichaam minder insuline aan en insuline communiceert met grehline, het hormoon dat aan de hersenen het sein ‘genoeg ik zit vol’ geeft. Doordat dit hormoon nu niet of nauwelijks wordt aangemaakt, ben je dus onverzadigbaar als het gaat om fructose suikers.

Ook van natuurlijke suikers krijg je honger, ook al hebben ze minder directe invloed op de bloedsuikerspiegel, ze hebben zeker een effect. De smaak ‘zoet’ vraagt nu eenmaal naar meer. Het lichaam begint al met de aanmaak van insuline zodra je iets zoets in je mond stopt. Het maakt niet uit wat het is, het reageert direct op de zoete smaak en treft direct voorbereidingen om de schade te beperken.

Hoe zit het dan met vers fruit?

Vers fruit is absoluut gezond. Echter, in de hoeveelheden waarin we het eten vormt het een bedreiging voor onze gezondheid en is het een niet te onderschatten factor in het ontstaan van overgewicht. Als je kijkt naar de natuur dan is het eigenlijk allemaal heel logisch. Fruit en vruchten zijn van oorsprong bedoeld om een vetreserve aan te leggen voor de winter. Niet om het hele jaar door in grote hoeveelheden te worden gegeten en gedronken.

Op dat moment weet het nog niet dat hetgeen je eet misschien de bloedsuikerspiegel minder beïnvloedt. Het reageert enkel op de zoete smaak. De insuline wordt dus hoe dan ook aangemaakt, alleen in het geval van natuurlijke suikers blijft de suikerpiek in het bloed voor een deel uit omdat deze via de lever geleid wordt. Je hebt dus de dubbele jackpot te pakken als het gaat om honger en vetopslag. Een geweldig systeem in de oertijd, maar nu werkt het averechts.

Hoeveel fruit kun je eten?

Eet maximaal 3 stuks fruit per dag in zijn geheel, ben je diabeet, houd het dan op maximaal 1 stuk per dag
Neem slechts af en toe een glas vers vruchtensap of een smoothie.

Eet fruit ALTIJD in combinatie met een eiwit of een vet, hierdoor maakt het lichaam minder insuline aan
Kies voor de zuurdere fruitsoorten en wees terughoudend met zoete vruchten.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Guido Sparreboom

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen