Biologische bulletproof koffie gezond?

Wat is bulletproof koffie? Simpel gezegd: bulletproof koffie is koffie met boter en kokosolie. Men claimt dat je door deze koffie urenlang geconcentreerd blijft, hongergevoelens onderdrukt en dat het je helpt bij afvallen. Bovendien krijg je er een flinke dosis omega-3 en omega-6 vetzuren mee binnen. De Amerikaan Dave Asprey heeft bulletproof coffee, oftewel boterkoffie, ontwikkeld, nadat hij in Tibet kennis maakte met thee die verrijkt werd met yak-boter. Asprey is een slimme zakenman: inmiddels verkoopt hij koffiebonen en kokosolie-extract voor bulletproof koffie en propageert hij ook het bulletproof koffiedieet. Vele beroemdheden zweren ondertussen bij deze koffiehype.

Hoe maak je bulletproof koffie?

Zet op de normale manier koffie. De bedenker zweert bij slow-koffie (filterkoffie) of cafetière-koffie. Doe de koffie in een voorverwarmde blender, doe er per kopje 1-2 eetlepels ongezouten (gras)boter en 1-2 eetlepels kokosolie bij. Zet de blender in de hoogste stand en mix het geheel tot je een flinke schuimlaag krijgt. Eventueel kan je nog een smaakje toevoegen zoals kaneelpoeder, vanille-extract of cacao. Schenk de koffie in een beker en drink het op.

Is bulletproof koffie lekker?

Smaken verschillen natuurlijk. Als je houdt van een romige latte, dan is dit jouw koffie. Maar let op: het is nogal een heftig bakje, je voelt je echt vol van een kop bulletproof koffie. En van het lichte kokosaccent moet je natuurlijk houden.

Is bulletproof koffie gezond?

Wetenschappelijk onderzoek naar bulletproof koffie is er niet. De claims zijn dan ook niet bewezen. Dat je met deze koffie hongergevoelens onderdrukt, is wel logisch. Een kop bevat al snel 250-400 kilocalorieeen. Bijna een complete maaltijd! Normaal zit er in koffie, als je die zwart drinkt zonder suiker, geen enkele calorie. Gevaar van een aantal van deze koppen per dag is dat je voeding nogal eenzijdig wordt. Je hebt dan zeker geen honger, maar je krijgt ook niet de voedingstoffen binnen die je wel nodig hebt. bulletproof coffee, kokosolie.

Bulletproof koffie

De reden dat echte bulletproof-fans grasboter gebruiken is dat dat een roomboter is die vergeleken met gewone roomboter meer vitamine K2 bevat en het gezonde vet CLA, dat ook wel geconjugeerd linolzuur heet. Grasboter wordt – heel verrassend – gemaakt van de melk van koeien die vers gras hebben gegeten.

Dit heb je nodig

– 1 kop zwarte koffie
– 1 of 2 eetlepels ongezouten grasboter
– 1 of 2 eetlepels MCT olie (bv. gesmolten kokosolie)

Roer dit zo’n 20 seconden goed door, tot alle vetten zijn opgelost. Drink smakelijk!

Boter, bulletproof coffee

Leuk en aardig, maar waarom zou je dat in hemelsnaam doen? Het idee is dat deze koffie je ’s ochtends meteen een ontzettende boost geeft, doordat je gezonde vetten tot je neemt. Kokosolie bevat veel verzadigde vetzuren met middellange ketens (o.a. laurinezuur) die volgens aanhangers heel gezond zijn. Je begint je dag meteen knallend goed, zeg maar. De vetten geven je veel energie, zijn goed voor je hersenen en schijnen zelfs goed te zijn voor je hormonale balans – volgens de fans. Ook zou je ervan kunnen afvallen. Wel is het zo dat vetten veel calorieën bevatten, dus met een kopje bulletproof koffie zit al snel op 200 of 300 calorieën.

Word je dik van kokosnoot en kokosolie?

Sommige mensen denken dat je dik wordt van kokosnoot en kokosolie. Maar het tegendeel is waar. Uit onderzoek blijkt dat het eten van de gezonde vetten uit kokos je vetverbranding met 5% verhoogt.

Verder is kokos vezelrijk en voedzaam, waardoor je langer een voldaan gevoel houdt en je juist buikvet kwijt kan raken. In de praktijk is het dat vooral vrouwen bang zijn vetten te eten. Dat is achterhaald. Het is bewezen dat je juist buikvet krijgt van dingen als brood, pasta, koek en snoep? En dat het eten van vetten juist je vetverbranding stimuleert?

Je lichaam heeft de gezonde vetten, zoals uit kokos nodig. Onder meer voor een elastische huid en voor het goed functioneren van je hersens. Ook bij normaal gebruik van roomboter kan je vet verbranden en komen er gezonden voeding middelen binnen. Samenstelling roomboter (Room)boter bestaat altijd uit minimaal 82% melkvet. Dat vet is opgebouwd uit esters van glycerine en vetzuren. De meeste vetzuren daarvan zijn verzadigde vetzuren. Verder bestaat roomboter nog uit water en uit melksuiker. Er worden tenslotte nog melkzuurbacteriën aan toegevoegd voor de bereiding van de boter.

De voedingswaarde van roomboter (per 100 gram) is als volgt:

– Eiwitten (0,6 gram)
– Koolhydraten (0,2 gram)
– Vetten (82 gram; voornamelijk verzadigde vetzuren)
– Natrium (82 milligram)
– Vitamines (A en D)

Samenstelling margarine

Margarine bestaat uit plantaardige oliën en vetten, uit water, emulgatoren, sojaecithine, E471, droge melkbestanddelen, zout (0,4%), conserveermiddel E200, voedingszuur E330, aroma’s, en kleurstof E160a.

Wat opvalt aan bovenstaande opsomming zijn onder andere de vele E-nummers. Margarine is per definitie een fabrieksboter. Er komen zoveel bewerkingen bij kijken dat margarine verder afstaat van melk (de natuurlijke basis), dan dat roomboter van melk afstaat. Bij roomboter is de melk slechts gekarnd en zijn er melkzuurbacteriën toegevoegd.

De voedingswaarde van margarine (per 100 gram) is:

– Eiwit (0,1 gram)
– Koolhydraten (0,1 gram; waarvan suikers: 0,1 gram)
– Vetten (70 gram; waarvan verzadigd: 21 gram, trans: < 1 gram, enkelvoudig onverzadigd: 14 gram, meervoudig onverzadigd: 34 gram)
– Natrium (0,13 gram)
– Vitamines (A, D, E)

Kokos als medicijn bij verkoudheid, eczeem, koorts en keelpijn

Kokos is ontstekingsremmend en het heeft een anti-bacteriele werking. Dat maakt kokosolie een goed middel tegen onder meer verkoudheid, eczeem, koorts en keelpijn. Ook blijkt uit onderzoek dat kokos de kans op hart- en vaatziekten vermindert en beschermt tegen diabetes. Een feit is dat de volken waar geen hart- en vaatziekten voorkomen, zoals groepen in Nieuw-Zeeland relatief veel kokos eten.

Kokos bevat een basisingrediënt van moedermelk

Kokos versterkt je immuunsysteem en beschermt je tegen ziek worden. Een verklaring is dat kokos veel laurinezuur bevat. Je lichaam zet laurinezuur om naar mono-laurinezuur en dat is ook een onderdeel van moedermelk. Dit mono-laurinezuur versterkt je immuunsysteem. Alleen daarom al loont het om meer kokos te eten. Gebruik eens een klontje kokos boter in de ochtend in je koffie en het smaakt zeker beter en het is zoveel beter.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Pexels

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen