Waar vroeger de (Tomos) bromfietsers populair was, zien we nu steeds meer mensen overstappen op fatbikes. Deze robuuste elektrische fietsen, die zonder helm kunnen worden bereden en tot hoge snelheden kunnen worden opgevoerd, trekken vooral jongeren aan die voorheen op lawaaierige en vervuilende brom- en snorfietsen reden. Hoewel fatbikes een stoer imago hebben en bijdragen aan de lichamelijke activiteit, brengt hun populariteit ook serieuze veiligheidsrisico’s met zich mee.
Illegale opvoeren van fatbikes
Een belangrijk probleem is het illegale opvoeren van fatbikes. Wanneer deze fietsen tot wel 50 kilometer per uur kunnen rijden, vaak in combinatie met roekeloos rijgedrag, ontstaan er gevaarlijke situaties op de fietspaden en voetgangersgebieden.
Het resultaat is dat steeds meer jongeren met ernstige verwondingen op de spoedeisende hulp terechtkomen. Om de veiligheid te waarborgen, is striktere handhaving noodzakelijk. Meer controleposten en hoge boetes kunnen helpen om fatbikes binnen de toegestane snelheid van 25 km per uur te houden.
Mobiliteit
Toch zijn er positieve aspecten aan de opkomst van fatbikes. Ze moedigen een doelgroep aan om meer buiten te bewegen, wat gunstig is in een tijdperk waarin obesitas een toenemend probleem vormt. Vroeger gebruikten deze mensen vervuilende bromfietsen, maar nu kiezen ze voor een minder schadelijk alternatief. Dit draagt bij aan een gezondere en duurzamere levensstijl, mits de wetgeving en handhaving adequaat zijn.
Toekomstige generaties
Maatregelen om verkeersveiligheid te verhogen van fietsvriendelijke steden. De fietssnelweg tussen Arnhem en Nijmegen, die fietsers snel en zonder stoplichten van A naar B brengt, is een voorbeeld van hoe we fietsverkeer kunnen optimaliseren. Met behulp van technologie, zoals apps die de verkeerslichten in de fietstunnel regelen, kunnen we het fietsen nog aangenamer maken.