Jumbo investeerde fors in prijsverlagingen en klantgerichtheid. Ondanks een omzetdaling blijft de supermarktketen optimistisch over de toekomst.
Omzetdaling Jumbo
Supermarktketen Jumbo heeft in 2024 een stap terug moeten doen na jaren van gestage groei. De omzet daalde met bijna 3 procent tot 10,72 miljard euro, en het marktaandeel kromp licht met een half procent. Toch ziet CEO Ton van Veen geen reden tot zorg. Volgens hem is de omzetdaling grotendeels te verklaren door externe factoren, zoals het wegvallen van tabaksverkoop in supermarkten.
Tabaksverbod
Het afgelopen jaar is de verkoop van tabaksproducten in supermarkten sterk beperkt door nieuwe wetgeving. Voor Jumbo, een van de grootste spelers in de markt, heeft dit een forse impact gehad. “Wij zijn hier verhoudingsgewijs aanmerkelijk zwaarder door geraakt,” aldus Van Veen. Hij benadrukt dat zonder de invloed van het tabaksverbod de omzet juist met bijna 3 procent zou zijn gestegen. Dit onderstreept volgens hem dat Jumbo sterker is geworden in het aantrekken van klanten.
Prijsverlagingen
Jumbo heeft in 2024 aanzienlijk ingezet op het verlagen van prijzen. In totaal werd er ruim 150 miljoen euro geïnvesteerd in prijsverlagingen. Dit heeft niet alleen geleid tot meer vaste klanten, maar ook tot een toename in het aantal boodschappen dat zij in hun winkelwagentjes stoppen. “Door onze prijzen aantrekkelijker te maken, hebben we klanten beter kunnen bedienen. Het effect op de korte termijn is een lagere omzet, maar op de lange termijn verstevigen we onze positie,” zegt Van Veen.
Winkeldiefstal
Een ander aandachtspunt voor Jumbo was het tegengaan van winkeldiefstal. In 2023 meldde de supermarktketen nog een verlies van 100 miljoen euro door diefstal. Dankzij strengere maatregelen is dit bedrag in 2024 teruggebracht naar 70 miljoen euro. Volgens Van Veen is dit een grote vooruitgang: “Het verlies door diefstal is nu 0,7 procent van onze omzet, een niveau dat normaal is in de sector. Bovendien zorgt dit voor een veiligere omgeving voor zowel klanten als medewerkers.”
Stabiliteit en groei
Ondanks de uitdagingen van het afgelopen jaar blijft Jumbo optimistisch. De strategie om te investeren in lagere prijzen en klantgerichtheid werpt zijn vruchten af. Het bedrijf ziet het herstel in de omzet als een bevestiging dat het op de juiste weg is. Met plannen om verdere verbeteringen door te voeren, blijft Jumbo een belangrijke speler in de Nederlandse supermarktsector.