Kokosmelk bevat veel calorieën

Kokosmelk gezond en lekker maar bevat veel calorieën en er zullen weinig mensen zijn die zo een blik kokosmelk achterover slaan: het is nogal zwaar op de maag en heeft een uitgesproken kokossmaak. Maar voor bepaalde gerechten in de keuken is het ideaal. In een Thaise curry bijvoorbeeld, een kruidige (pompoen)soep, een tropische smoothie met ananas en banaan of een zoet rijsttoetje: het kan allemaal met kokosmelk.

Kokosmelk van kokosnoot

Wordt gemaakt door vers kokosvlees te pureren met water. Dat geheel wordt door een zeef geschonken en de vloeistof die over blijft is kokosmelk. Kokosmelk wordt verkocht in verschillende diktes, je kunt dit op de verpakking herkennen aan het percentage kokosextract. (bijvoorbeeld 50 of 60 procent). In de Thaise en andere Zuidoost Aziatische keukens wordt er veel gebruik gemaakt van kokosmelk. Ook is het populair in Hawaii, India en sommige Zuid-Amerikaanse en Caribische landen. Kokosmelk dient niet te worden verward met kokoswater, dat van nature voorkomt in jonge, groene kokosnoten. Kokosmelk komt niet van nature voor in vloeibare vorm, zoals bij kokoswater. Het vruchtvlees wordt vermengd met water om kokosmelk te maken, wat voor 50 procent uit water bestaat. Kokoswater bestaat daarentegen voor 94 procent uit water. Het bevat veel minder vet en minder voedingsstoffen dan kokosmelk.

In traditionele keukens wordt de dikke kokosmelk gebruikt in toetjes en dikke sauzen. Dunne melk wordt in soepen en dunne sauzen verwerkt. De meeste ingeblikte melk bestaat uit een combinatie van dunne en dikke melk. Het is ook makkelijk om thuis zelf kokosmelk te maken, waarbij je de dikte naar wens kunt aanpassen.

Kokosmelk bevat veel calorieën

Ongeveer 93 procent van de calorieën bestaat uit vet, waaronder verzadigde vetten, ook wel middellange keten triglyceriden (MCT’s). De melk is verder een goede bron van verschillende vitaminen en mineralen. Een portie van 240 gram bevat:

Calorieën: 552.
Vet: 57 gram.
Eiwitten: 5 gram.
Koolhydraten: 13 gram.
Vezels: 5 gram.
Vitamine C: 11% ADH.
Foliumzuur: 10% ADH.
IJzer: 22% ADH.
Magnesium: 22% ADH.
Kalium: 18% ADH.
Koper: 32% ADH.
Mangaan: 110% ADH.
Selenium: 21% ADH.

Kokosmelk is erg gezond

Kokosmelk is rijk aan verschillende vitaminen en mineralen. Hierdoor kan kokosmelk uw tanden en botten sterk houden. Daarnaast kan kokosmelk zorgen voor het behoud van de weefsels van het hart, de nieren, de hersenen en de spieren. Zowel natuurlijke kokosolie, kokosmelk en kokosnoot is supergezond.

Aanmaak spiermassa

Wil je graag wat meer spieren? Kokos bevat weefsel opbouwende eigenschappen die belangrijk zijn bij de opbouw van spiermassa. Door de combinatie van krachttraining en het consumeren van kokos kun je je vetpercentage verlagen terwijl je spiermassa vergroot wordt. Hierdoor wordt je metabolisme verhoogd, waardoor je meer calorieën verbrandt

Laurinezuur en kokosolie / melk

Kokosolie /melk heeft een antimicrobiële werking, is werkzaam tegen kanker en hart en vaatziekten. Het belangrijkste bestanddeel (50%) van kokosvet of melk is laurinezuur. Dit wordt succesvol ingezet bij bacteriële en schimmelinfecties, dysbioses (darmflora verstoringen), overgewicht (kokosolie bevat een erg lage glycemische index, bovendien verzadigd het eerder en wordt het niet als vet opgeslagen door het lichaam – in tegenstelling tot gewone suikers).

Op het eiland Tokelau in de Stille Oceaan haalt men 60% van de energiebehoefte uit kokosolie. Het cholesterolniveau is, volgens Nederlandse normen ideaal en hart en vaatziekten komen er nauwelijks voor. Reden te over dus om meer kokosolie /melk te gebruiken in de keuken.

In landen waar mensen traditioneel veel kokosolie gebruiken, komen hartziekten niet vaak voor. Maar als deze mensen verhuizen naar landen met een typisch Westers dieet, dan stijgt hun totale en (slechte) LDL-cholesterol, terwijl het HDL-cholesterol juist daalt.

Andere mogelijke gezondheidsvoordelen

Ontstekingen verminderen: Dieronderzoeken hebben aangetoond dat kokosextract en kokosolie ontstekingen en zwellingen bij verwonde ratten en muizen verminderden. Tegen virussen en bacteriën: MCT’s in kokos, vooral laurinezuur, verminderen virussen en bacteriën die ontstekingen veroorzaken. Dat geldt ook voor ontstekingen in de mond.

Kortom: Kokosmelk kan ontstekingen verlagen en virussen en bacteriën weren die ontstekingen veroorzaken. Hoewel kokosmelk voedzaam is, bevat het ook veel calorieën. Houd dit in gedachten als je het in gerechten verwerkt.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Groen Nieuws

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen