Kokoswater is goed voor je spieren na het sporten

Wat is het verschil tussen kokosmelk en kokos water

Kokoswater zit in de kokosnoot als vloeistof en kokosmelk is gemaakt van het vruchtvlees. Beiden zijn super gezond zolang er geen toevoegingen zijn.

Word je dik van kokosnoot

Sommige mensen denken dat je dik wordt van kokosnoot en kokosolie. Maar het tegendeel is waar. Uit onderzoek blijkt dat het eten van de gezonder vetten uit kokos je vetverbranding met 5% verhoogt.

Verder is kokos vezelrijk en voedzaam

Waardoor je langer een voldaan gevoel houdt. Met name vrouwen bang zijn vetten te eten. Dat is achterhaald daar het eten van vetten juist je vetverbranding stimuleert? Je lichaam heeft de gezonde vetten, zoals uit kokos nodig. Onder meer voor een elastische huid en voor het goed functioneren van je hersens.

Kokos als medicijn bij verkoudheid

eczeem, koorts en keelpijn?
Kokos is ontstekingsremmend en het heeft een anti-virale werking. Dat maakt kokosolie een goed middel tegen onder meer verkoudheid, eczeem, koorts en keelpijn. Ook blijkt uit onderzoek dat kokos de kans op hart- en vaatziektenvermindert en beschermt tegen diabetes. Een feit is dat de volken waar geen hart- en vaatziekten voorkomen, zoals groepen in Nieuw Zeeland relatief veel kokos eten.

Kokos bevat een basisingrediënt van moedermelk

Kokos versterkt je immuunsysteem en beschermt je tegen ziek worden. Een verklaring is dat kokos veel laurinezuur bevat. Je lichaam zet laurinezuur om naar mono-laurinezuur en dat is ook een onderdeel van moedermelk. Dit mono-laurinezuur versterkt je immuunsysteem. Alleen daarom al loont het om meer kokos te eten.

Het belangrijkste product is kokosolie

kokosolie is het beste om in te bakkenHet belangrijkste product van kokos is kokosolie. Dit wordt ook wel kokosvet genoemd. Kokosolie is een wit vet, het wordt vloeibaar bij 25 graden, vandaar de verschillende benamingen.

Gebruik kokosolie om in te bakken, het is het allerbeste bakmiddel dat ik ken. De vetten zijn bestendig tegen hitte en kokosolie is veel beter voor je dan bijvoorbeeld margarine, roomboter of olijfolie. Ook kun je een eetlepel kokosolie in je smoothie doen om het lekker romig te maken.

Waar koop je kokosolie?

Kokosolie koop je in glazen potten (of in plastic emmertjes, maar ik ben niet zo dol op dat plastic) in de natuurwinkel en ook bij steeds meer supermarkten. Neem extra virgin, dat is de beste kwaliteit. Je kunt eventueel geurloze kokosolie kopen als je de smaak van kokos te overheersend vindt. Maar beter is het om te wennen aan de kokossmaak. Het ontgeuren van kokos gebeurt meestal met chemicalien zoals hexaan, daarvan kunnen sporen in de kokosolie achterblijven.

Doe verse kokos en kokoswater in je smoothie

Je kunt ook zelf een kokosnoot kopen en het verse kokosvlees en kokoswater gebruiken in een smoothie.

Waar moet je op letten als je een kokosnoot koopt?

Waarom is kokos zo gezond? Er zijn twee soorten kokosnoot, de jonge en de gewone, volgroeide kokosnoot. De jonge kokosnoot is groen met een gladde barst. Deze zie je voornamelijk bij toko’s. De jonge kokosnoot neem je vooral om kokoswater uit te drinken, er zit niet zoveel vruchtvlees in.

Daarnaast heb je de volgroeide kokosnoot

Deze heeft een bruine, harige bast. Pak de noot op en schud deze heen en weer. Hoor je kokoswater klotsen? Dat is een goed teken. Kijk of er geen schimmel op de noot zit en druk aan de bovenkant even op de 3 donkere plekken, dat zijn de punten waar de noot aan de boom hing.

Zijn deze punten zacht en misschien al open?

Kies dan een andere kokosnoot. Ik heb heel wat kokosnoten weg moeten gooien omdat ze toch bedorven waren, het is niet altijd goed te zien aan de buitenkant.

Hoe maak je een verse kokosnoot open?

Er zijn meerdere methodes, zelf doe ik het zo:
1. Maak met een schroevedraaier en een hamer drie gaatjes bovenin de noot, bij de drie donkere plekjes.
2. Giet het vocht eruit en doe dit in je smoothie of drink het vocht op.
3. Neem de kokosnoot in je ene hand en sla met de hamer rondom in het midden van de noot totdat deze in twee helften open springt.
4. Haal met een mes het kokosvlees eruit.

Kokoswater is goed voor je spieren na het sporten

Een populair kokosproduct is momenteel kokoswater. Het is een geweldige dorstlesser, als er tenminste niet allerlei suikers en smaakstoffen zijn toegevoegd. Kijk dus goed op de verpakking en kies de naturel variant. Ook kun je kokoswater prima drinken na een stevige training. Kokoswater houdt je bloedsuiker neutraal, het bevat nauwelijks vet en zit boordevol mineralen en vitamines. Vooral kalium, magnesium, fosfor, ijzer, vitamine B en C. Goed voor je spieren!

Kun je ook gemalen kokos en kokossnippers nemen?

In toko’s vind je vaak gemalen kokos. Dat is gedroogde, gemalen kokos. Het wordt vaak gebruikt in Indische gerechten. Je kunt het ook goed in de Clean Eating keuken gebruiken. Let er wel op dat er geen suikers en vetten zijn toegevoegd aan de kokosrasp.

Extra suikers kokossnippers

Hetzelfde geldt voor kokossnippers, die je vaak in natuurwinkels tegenkomt. Ze zijn heerlijk, maar ik heb het idee dat er extra suikers aan zijn toegevoegd en dat ze zijn gebakken in olie. Kies daarom liever voor pure kokos uit een kokosnoot die je zelf koopt.

Pas op met teveel kokosmelk

Kokosmelk gebruik je vooral bij het koken en heel soms zie ik het in smoothies. Zelf zou ik niet te vaak kokosmelk nemen. Kokosmelk bevat bisulfiet voor de houdbaarheid. Dit is dezelfde sulfiet die ook in wijn zit. Je krijgt er hoofdpijn van en mogelijk huiduitslag.

Ga eens bakken met kokosmeel

Een minder bekend kokosproduct is kokosmeel. Dit gebruik ze bijvoorbeeld in de heerlijke recepten voor kokos-bananencake en pannenkoekjes. In Kokosmeel is een fantastische vervanger van tarwemeel en bakmeel. Het geeft geen pieken in je bloedsuiker en het is een stuk gezonder dan tarwemeel. Probeer dit ook eens als je iets gaan bakken.

Kokos is een echte superfood

Kokos is lekker en supergezond. Het is ontstekingsremmend en anti-bacterieel en verlaagt het risico op hart- en vaatziekten en diabetes. Daarbij stimuleert kokos ook nog je vetverbranding! Kokos is daarom wat mij betreft een echte superfood.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Groen Nieuws

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen