Tips voor een gezonde levensstijl door wandelen

Bewolking

Als je af en toe ga wandelen is dat heel ontspannend en gezond.  Beter is het nog als je dat dagelijks doet en wel minimaal een half uur achter elkaar. Door te wandelen kun je voorkomen dat je lichaamsvet op gaat slaan en bij een iets meer actie zoals snel wandelen, fietsen of joggen, dat je ook lichaamsvet kwijt raakt.

Dagelijkse lichaamsbeweging

Lees onze tien redenen waarom wandelen bijdraagt aan een gezonde levensstijl en een gezond gewicht. Door dagelijks actief een half uur te fietsen of te joggen, verbrandt je de nodige calorieën en lichaamsvet. Daarnaast verhoog je het metabolisme de spiermassa en algehele gezondheid. Zo is bewegen ook goed voor hart- en bloedvaten en het herstelt je cholesterolbalans. Ook kan het preventief werken tegen ouderdomsziektes als diabetes 2, kanker en osteoporose. Tot slot zorgt een portie dagelijkse lichaamsbeweging ook voor de ontlading van stress en kan preventief werken tegen depressies.

1. Wandelen houdt je hart gezond

Een half uur wandelen lijkt niet echt sportief,  maar zet toch het hart en de bloedsomloop in beweging en helpt ter preventie van hart- en bloedvat aandoeningen. Door voldoende te bewegen, zal de hartspier zelf meer getraind worden, omdat er meer bloed gepompt moet worden naar de ledematen. Je krijgt een sterkere en gezondere hartspier en de bloedvaten worden hierdoor ook gestimuleerd.

2. Wandelen geeft je zuurstof

Zuurstof is een van de belangrijkste voedingsbronnen voor ons lichaam. Het lichaam heeft namelijk zuivere lucht nodig, om er voor te zorgen dat er een goede verbranding plaats kan vinden in al onze lichaamscellen. Voortdurend binnen zitten en dezelfde lucht inademen is dus niet bepaald gezond. Vaak staan er op het werk zoals in kantoren allerlei  stinkende apparaten en staan er overal materialen die chemische luchtjes afgeven zoals verf en plastics, inkt. Daarnaast worden er overal chemische zeer ongezonde en milieu belastende schoonmaakmiddelen gebruikt, die een aanslag betekenen op je longen.

Ook buiten in het verkeer is het niet veel beter en hebben we te maken met fijn stof van uitlaatgassen van auto’s, de bouw, fabrieken en zelfs de landbouw. Al die minuscule stofdeeltjes in de lucht, komen hierdoor vanzelf ook in je longen en dan spreek je in het ergste geval over stoflongen. Stoflongen gaan gepaard met ontstekingsreacties die de zuurstofopname bemoeilijken. Daarnaast vergroten stoflongen de kans op COPD en longkanker. Ook zorgt fijnstof voor een snellere stolling van het bloed, waardoor de kans op een beroerte of hartinfarct toeneemt. Voorkomen is belangrijk, omdat beschadigde longen met afgestorven longblaasjes niet herstellen.

Door regelmatig een frisse neus ophalen kan je longen wel ontlasten en extra zuurstof in je lichaam doet wonderen met je lichaam en geest. Buitenlucht laat je longen verse zuurstof opnemen en voorziet je lichaam de nodige zuurstof.  Wandelen op plaatsen met schone lucht is dus beter dan in het verkeer en ideale plekken hiervoor is aan zee, in het bos of plekken met weinig verkeer of industrie. Adem tijdens het wandelen ook eens diep in en uit, zodat je de lucht tot ver in je longen voelt komen. Mocht je sporten dan zal dit vanzelf gebeuren.

3. Wandelen versoepelt je gewrichten

Bewegen is belangrijk voor het lichaam omdat je gehele bewegingsapparaat in werking wordt gezet: spieren, gewrichten, beenderen, longen, hart etc. Hiermee wordt je conditie en gezondheid beter, maar maakt ook dat je spieren sterker worden en je gewrichten soepeler. Bij bepaalde sporten zoals voetbal, tennis, hardlopen e.d. dreigt al snel een risico op te zware belasting op je gewrichten, maar bij wandelen is dat uitgesloten. Het kraakbeen en de weefsels rond de gewrichten worden mild getraind zonder harde schokken en de spieren worden soepeler. Ook de dichtheid van het botweefsel wordt groter door bewegen, waardoor sterkere botten.

4. Wandelen houdt je brein jong

Dat wandelen stimuleert ook de hersenactiviteit en gaat de mentale achteruitgang tegen. Tijdens het wandelen worden nieuwe hersencellen aangemaakt en ook de communicatie tussen die cellen vergroot. De kans om Parkinson en dementie te krijgen, worden hiermee verkleint en je denkvermogen verbetert.

5. Wandelen helpt tegen stress

Volgens een Brits onderzoek is wandelen een betere remedie tegen depressie dan antidepressiva. Tijdens het wandelen wordt namelijk de bloedtoevoer naar de hersenen gestimuleerd, waardoor je hersencellen actiever worden en je weer helder kan denken.  Daarnaast kun je door de rust en afleiding problemen beter plaatsen en de baas. Hierdoor voel je je na het wandelen beter, omdat je hoofd weer leeg is. Het is tegelijk een uitgelezen methode om stress te reduceren.  Stress is zeer ongezond en kan leiden naar hart en bloedvaten, vermoeidheid en depressies. Omdat wandelen rust geeft en je lichaam de nodige beweging, kun je ook beter slapen wat ook heel belangrijk is voor een goede geestelijke gezondheid, maar ook lichamelijk.

6. Verbetering en versnelling stofwisseling

Metabolisme is de manier en snelheid waarop je lichaam calorie-inname, afkomstig uit voeding omzet in energie. Metabolisme is dus een ander woord voor stofwisseling. Met wandelen kun je het metabolisme verhogen wat belangrijk is voor je gezondheid en bij gewichtsreductie.

7.  Wandelen en hardlopen vergelijkbaar

Uit onderzoek is gebleken dat wanneer je een afstand van 5 kilometer aflegt door te wandelen (op een vlot tempo), je hiermee evenveel vet verbrandt, dan wanneer je deze zelfde afstand joggend zou doen. Hieruit blijkt dat je je niet in het zweet hoeft te werken om af te vallen of je gezondheid te verbeteren. Wel is het belangrijk dat je het dagelijks blijft doen en liever elke dag een half uur dan drie keer per week een uur.

8 . Wandelen als sport

Wil je toch een stapje verder gaan met wandelen? Kies dan voor Nordic Walking: de actieve manier van wandelen met stokken. Wie op de juiste manier aan Nordic Walking beoefend, gebruikt maar liefst 90% van zijn spieren. Bij nordic walking wordt het hele lichaam gebruikt om te bewegen en in het bijzonder de schouders en bovenarmspieren dankzij de poles (wandelstokken). De poles zorgen voor een ontlasting van enkels, knieën, bekken, heupen en rug. Nordic Walking is een sport die door iedereen die kan lopen beoefend kan worden en zorgt voor een verbetering van de uithouding, bloedcirculatie en lichaamshouding. Nordic Walking geeft ook ontspanning bij nek- en schouderklachten en brengt stabiliteit in het bekken en de wervelkolom.

9. Geef je gewoon een beter gevoel

Door dagelijkse lichaamsbeweging krijg je vanzelf een positiever lichaamsbeeld en meer zelfvertrouwen. Maar goed, door dagelijkse lichaamsbeweging en zeker door intensieve bewegingsvormen, maakt je lichaam de neurotransmitters endorfine en dopamine aan. Deze stofjes geven je een euforisch en goed gevoel. Die stofjes zorgen er ook weer voor dat je beter tegen stress en zorgen kunt. Ze worden ook wel de natuurlijke “feel good drug” genoemd.

10. Breng je dichter bij de natuur

Wij mensen maken deel uit van de natuur maar zijn vaak daar vaak los van geraakt. Hierdoor zijn veel mensen zoekende naar hun identiteit of hebben veel geestelijke klachten. De natuur verbind je weer met de aarde en geef je weer inspiratie tot denken en veel afleiding. Je kan je weer verbazen over het leven zelf en alles wat groeit en bloeit.

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen