Minder parkeerplaatsen voor benzineauto’s in de wijk

Er komen overal in Nederland steeds meer parkeerplekken met oplaadpalen. Op deze manier wordt elektrisch rijden aantrekkelijker gemaakt en kunnen elektrische auto’s overal opgeladen worden. Maar wie mag er eigenlijk parkeren bij de oplaadpalen? Zijn niet alleen elektrische auto’s welkom of zijn deze parkeerplekken exclusief voor elektrische rijders?

Parkeerplek vinden

In drukke steden is het over het algemeen moeilijk om een parkeerplaats te vinden. Er zijn veel auto’s en er is weinig ruimte. Parkeerplaatsen met oplaadpunten staan geregeld leeg. Wanneer de paal niet gebruikt wordt, denk je misschien dat je de ruimte voor je gewone auto kunt gebruiken. Dit is echter een lastige vraag. Het is onduidelijk wanneer je de parkeerplek met oplaadpaal mag gebruiken.

Brabant

In de komende jaren gaat Vattenfall zo’n 4000 oplaadpunten plaatsen. De palen komen ook op plekken waar (nog) geen vraag is naar een elektrisch oplaadpunt. In sommige gevallen is het verboden om bij een oplaadpaal te parkeren wanneer je deze niet gebruikt. Dit geldt zowel voor elektrische als diesel en benzineauto’s. Het probleem is dat de parkeerplaats dan onrechtmatig gebruikt wordt. Dit is echter niet overal in Brabant het geval. De situatie hangt af van de afspraken die met de leverende energiemaatschappij gemaakt zijn.

Breda

Breda staat ook voor dit dilemma. Er is een discussie gaande of het verboden moet worden om dit soort parkeerplaatsen gewoon te gebruiken. Als de plaatsen inclusief zijn voor alle autosoorten dan verlaagt dit de parkeerdruk. Echter kan het ook voorkomen dat elektrische auto’s niet opgeladen kunnen worden terwijl er wel een oplaadpunt in de buurt is.

Breda streeft erna om bewoners in de buurt te betrekken bij deze keuze. Wanneer het om parkeerplekken en elektrisch rijden gaat, dan moeten energiebedrijven en de gemeente de burgers meenemen in de keuzes. Zo worden beslissingen samen gemaakt.