Waarom zijn Nederlanders aardappeleters

Bewolking

Nederlanders zijn echte aardappeleters? Pas sinds 1727 werd de aardappel in Nederland erkend als eetbare groente. Maar sindsdien is de knol ongekend populair in elke Nederlandse moestuin en eten we ze gebakken, gepoft, gefrituurd, geprakt, gekookt en geroosterd. Aardappelen vormen dus een onmisbaar onderdeel van ons Nederlandse voedingspatroon. Maar door verschillende bekende diëten is deze knol onterecht in diskrediet gebracht.

Je zou er dik van worden?

Dit komt door de populariteit van koolhydraatvrije diëten, waarbij koolhydraten zo veel mogelijk vermeden moeten worden. Koolhydraten worden in ons lichaam namelijk omgezet in glucose. Dit heb je nodig om te functioneren, maar wanneer we te veel koolhydraten binnenkrijgen, wordt er te veel glucose aangemaakt. Dit kan niet snel genoeg opgenomen worden, waardoor de suikers worden opgeslagen als vet. Daarbij wordt de vetverbranding ook meteen stilgezet.

Glycemische index

Er kan overigens onderscheid worden gemaakt tussen enkelvoudige en complexe koolhydraten. De complexe koolhydraten die aardappelen bevatten worden geleidelijk opgenomen en zijn geen dikmakers.

Rijst of aardappelen

Opvallend is dat rijst wordt gezien als licht voedsel. Maar 200 gram aardappelen bevat 150 kcal tegenover 200 gram rijst dat 250 kcal bevat. Bovendien worden complexe koolhydraten langzaam door je lichaam verteerd, zodat je lang een voldaan gevoel hebt. Aardappelen worden dus ten onrechte als dikmakend bestempeld. Aardappelen zetten wel aan als je ze eet met mayonaise of ze tijdens het bakken laat zwemmen in boter. Zo bevat een bakje friet zonder mayonaise maar liefst 700 kcal.

Opslagplek van voedingsstoffen

Aardappelen hebben gezonde voedingsstoffen, zoals vitamine C. Ook bevatten aardappelen belangrijke plantaardige eiwitten. De aardappel slaat een deel van de aangemaakte stoffen op in de knol voor later gebruik. Opslagorganen zoals de bol (ui) en knol (aardappel) bevatten daarom vaak hoge concentraties van stoffen die belangrijk zijn voor de plant, maar dus ook essentieel kunnen zijn voor de mens.

Ziekten voorkomen

Zo bevat de aardappel carotenoïden en vitamine C. Dit zijn anti-oxidanten die vrije radicalen in ons lichaam onschadelijk maken. Op deze manier dragen ze bij aan het voorkomen van kanker, hartziekten, beroerten en allerlei andere chronische ziekten. Ook is de aardappel rijk aan vezels, die essentieel zijn voor een goede darmwerking. Verder bevatten aardappelen ijzer, kalium, vitamine B1, B6 en belangrijke plantaardige eiwitten. Niet gek voor zo’n ouderwetse knol.

Meest gezonde aardappel

In sommige aardappelrassen komen antioxidanten van nature in hoge mate voor, terwijl de concentraties in andere rassen laag zijn. Aardappelrassen met veel carotenoïden zijn vaak te herkennen aan de wat gelige vleeskleur. Om optimaal te profiteren van de gezonde voedingstoffen van aardappelen, moet je ze in de schil koken of stomen. Zo verliezen ze minder mineralen, vitaminen en smaak. Borstel ze wel grondig schoon onder stromend water. Alleen dan is de schil eetbaar. Het aller-lekkerst zijn nieuwe aardappelen in schil.

Gif op aardappelen

Om plagen, ziekten, schimmels en insecten te weren worden relatief grote hoeveelheden bestrijdingsmiddelen gebruikt op aardappelen. De grond waarop aardappelen groeien is doordrenkt van de pesticiden, omdat ze op grote schaal verbouwd worden en zo meer lans hebben op plagen en ziektes. Op de schil van aardappelen kunnen kiemremmingsmiddelen voorkomen die giftig zijn. Door aardappelen te schillen of goed te wassen verwijder je deze. Chemische bestrijdingsmiddelen kunnen ook door de schil heen gedrongen zijn en dan helpt schillen niet voldoende.

Biologische aardappels

Zijn hiervan gevrijwaard, maar wel (iets) duurder, maar je kunt ze dun schillen of zelfs niet schillen en gewoon wat afspoelen is al genoeg.

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen