NEDERLAND – Het kijkgedrag van Nederlandse consumenten is drastisch veranderd. Waar anderhalf jaar geleden nog ruim twee uur per dag naar live televisie werd gekeken, is dit in de zomer van 2024 teruggelopen naar slechts 88 minuten per dag. De rest van de kijktijd wordt besteed aan on demand-video’s, streamingdiensten en internetcontent.
Kijken
Volgens cijfers van meetinstantie NMO, die het kijkgedrag van Nederlanders nauwlettend in de gaten houdt, staat de verhouding tussen live tv en on demand-kijken sinds bijna een jaar op 45 procent tegenover 55 procent. Deze verschuiving is opmerkelijk, aangezien anderhalf jaar geleden nog 65 procent van de kijktijd naar live tv ging.
Nieuwe meting
In de zomer van 2023 introduceerde de media-industrie een nieuw meetinstrument om het kijkgedrag nog nauwkeuriger in kaart te brengen. Ondanks deze nieuwe meetmethode blijft de trend duidelijk: steeds meer Nederlanders kiezen voor on demand-content in plaats van traditionele tv-zenders.