De Nederlandse Spoorwegen (NS) staan voor een ingrijpende wijziging in 2025, met aanzienlijke prijsverhogingen voor treinreizen. Het tarief zal met 8,7 procent stijgen, bovenop een inflatiecorrectie die kan leiden tot een totale verhoging van ruim 11 procent. Dit besluit volgt op een jaar van financiële tegenslagen en een toenemend verlies van reizigers.
Reizigersaantallen
Het aantal reizigers ligt momenteel op 94 procent van het niveau vóór de coronapandemie. De NS heeft te maken met structureel minder passagiers door een toename van thuiswerken en veranderingen in reisgedrag. Dit draagt bij aan een verlies van 33 miljoen euro in de eerste helft van dit jaar.
Kostenbesparingen
Om de kosten te drukken, gaat de NS 500 banen schrappen, voornamelijk op het hoofdkantoor. Dit zal gebeuren via natuurlijk verloop, zoals pensionering of vrijwillig vertrek. Er zijn geen gedwongen ontslagen en operationele functies zoals machinisten en conducteurs blijven onaangetast.
Daarnaast worden kantoorruimtes en IT-systemen herzien, en de mogelijkheid van minder uitgebreide treinenonderhoudsbeurten wordt onderzocht.
Overheidssteun
Hoewel er vorig jaar een eenmalige overheidssteun van 120 miljoen euro was, ziet de NS momenteel geen mogelijkheid voor structurele hulp. Het kabinet en de Tweede Kamer hebben besloten de kosten van de vernieuwde dienstregeling te delen tussen het rijk, de NS en de reizigers.
Nederlandse Spoorwegen
De NS zet in op het handhaven van de dienstregeling in 2025, ondanks de noodzakelijke prijsverhogingen en besparingsmaatregelen. De precieze termijn voor de bezuinigingen op het hoofdkantoor is nog niet vastgesteld, maar het proces zal naar verwachting langer dan een jaar duren.