Nitrosaminen in groente mogelijk kankerverwekkend

Bewolking

Groente geeft veel voordelen voor de gezondheid en verlaagt het risico op chronische ziekten. Sla bevat veel vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën. Dus als je het niet te bont maakt met dressings en croutons, zit je altijd goed denk je maar in sla zit ook nitraat.

Nitraat

Nitraat komt van nature voor in groenten, maar ook in bijvoorbeeld water. Een teveel ervan is niet goed, omdat het lichaam dit kan omzetten in nitriet. Nitraat kan op zichzelf niet veel kwaad. Maar door het bewaren, bereiden of eten van nitraatrijke groente, wordt een deel ervan omgezet in nitriet. En nitriet kan weer omgezet worden in nitrosaminen.

Nitrosaminen

Dierproeven hebben aangetoond dat nitrosaminen mogelijk kankerverwekkend zijn. Nitrosaminen kunnen zich binden aan het DNA en na verloop van tijd tumoren veroorzaken. Eet daarom niet vaker dan twee keer per week nitraatrijke groenten.

Nitraatrijke groenten zijn

Andijvie
Rode bietjes
Bleekselderij
Chinese Kool
Koolrabi
Paksoi
Postelein
Raapstelen
Sla, alle soorten
Snijbiet
Spinazie
Spitskool
Venkel
Waterkers

Hoe herken ik de gezondste sla

1. Hoe verser hoe gezonder. Voorverpakte sla is vaak minder vers, en dus minder gezond.

2. Hoe dichter de krop (denk: ijsbergsla), hoe minder gezond. Dat zit zo: losse kroppen (eikenbladsla) zijn kwetsbaarder voor de zon, waardoor de bladeren extra fytovoedingsstoffen aanmaken. Als wij die binnenkrijgen, beschermen ze ons óók tegen uv-licht, kanker, chronische ontstekingen en hart- en vaatziekten. Om dezelfde reden heeft het binnenste blad van ijsbergsla maar 1% van de antioxiderende werking dan het buitenste blad.

3. Bewaar sla in de ijskast in een hermetisch dichte zak met kleine gaatjes. In een zak zonder gaatjes gaat de sla dood en gaan smaak en voedingsstoffen verloren. Leg je de krop los in de ijskast, dan ‘ademt’ sla te snel en verbruikt hij de opgeslagen antioxidanten, die jij daarna niet meer binnenkrijgt

4. Kies de juiste kleur: rode sla is het gezondst, daarna komen paars en roodbruin. De hekkensluiter is groen. Donkergroen is weer gezonder dan lichtgroen.

5. Biologische is natuurlijker en gezonder.

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen