Wat is het verschil tussen noedels en pasta?

Wat is het verschil tussen noedels en pasta? Toen Marco Polo het recept voor het maken van noedels mee nam uit Azië, bracht hij een gerecht mee dat de Europese keuken zou veranderen. De manier van noedels of pasta maken introduceerde hij in zijn thuisland, Italië, waar het in alle mogelijke vormen de basis van de Italiaanse keuken is gaan vormen. Momenteel spreekt men van noedels als we de Aziatische variant bedoelen en over pasta als we de Europese variant bedoelen.

Pastasoorten

De Italiaanse pastasoorten worden gemaakt van tarwekorrels die vermalen zijn tot bloem. Er zijn heel veel variëteiten in vorm, kleur en smaak, afhankelijk van de maker en de toevoegingen. De Chinese en Japanse varianten, ofwel noedels genoemd, worden gemaakt van gemalen maïsmeel, tarwe, boekweit of mungbonen (beter bekend als taugé) of rijstebloem. Noedels zijn er ook is alle soorten en maten en kunnen naar gelang je er andere ingrediënten aan toevoegt een ander gerecht vormen. Net als bij de Italiaanse pastavariëteiten, wordt bij noedels soms ei aan het deeg toegevoegd om het wat fijner, voedzamer en smaakvoller te maken
Gedroogd

Over het algemeen gebruiken wij meer gedroogde pasta’s, terwijl er in Azië met name verse noedels gebruikt worden om te koken. Verse noedels zijn maar een dag of drie houdbaar, maar zijn gezonder dan de gedroogde vorm. In tegenstelling tot pasta hebben de gedroogde noedels maar weinig voedingswaarde. In deze blog gaan we met name uitzoeken of noedels nou wel of niet gezond zijn.

Verschillende soorten gedroogde noedels
  • Udon noedels: Udon zijn dikke noedels, gemaakt van tarwe.
  • Soba noedels/boekweitnoedels: Noedels gemaakt van voornamelijk boekweitmeel. Bruine rijstnoedels.
  • Glasnoedels: Noedels gemaakt van zetmeel uit mungbonen.
  • Rijstnoedels: Noedels gemaakt van rijstmeel.
  • Mihoen: Noedels gemaakt van rijstmeel. Ze zijn net als glasnoedels dun, maar niet doorzichtig.
  • Mie: De noedels die vaak worden gebruik in bami. Het zijn dikke platte noedels, gemaakt van tarwe.
  • Eiernoedels: Noedels gemaakt van tarwe en ei, waardoor deze geel zijn van kleur.
Bereiding

Noedels zijn, net als Spaghetti, met heet water snel klaar te maken. Even wat heet water over de noedels, kruidenmix erbij en klaar, zo snel kan het gaan. Noedels uit een pakje hebben weinig calorieën, maar ook weinig voedingsstoffen en bevatten daarnaast weinig eiwitten en vezels. Doordat er weinig vezels in noedels zitten, verteert het lichaam deze slecht en vult het ook niet, waardoor je al snel weer trek hebt. Noedels zitten echter wel boordevol snelle koolhydraten, waardoor je snel energie krijgt en je bloedsuiker spiegel gaat ‘pieken’. Dit is echter niet gezond. De overtollige energie uit deze koolhydraten, zet je lijf om in vet en zo blijken noedels dus toch een dikmaker te zijn.

Hoe zit het met vitamines en mineralen?

Instant noedels, met name de volkoren variant, leveren wel vitamines en mineralen, zoals ijzer, mangaan, fosfor en B-vitamines. Soms zijn deze vitamines en mineralen aan de noedels toegevoegd, waardoor hun voedingswaarde stijgt.

Instant noedels bevatten veel zout

Met instant noedels krijg je een grote hoeveelheid zout binnen. Instant noedels bevatten namelijk maar liefst zo’n 2 tot ruim 5 gram zout per 100 gram, wat er voor zorgt dat je al gauw de aanbevolen hoeveelheid van 6 gram zout per dag kan overschrijden. Niet zo gezond dus. Te veel zout kan namelijk tot een hoge bloeddruk leiden.

Propyleenglycol

Dit ingrediënt is aan de verpakte noedels toegevoegd om te voorkomen dat de noedels uitdrogen. Het wordt ook gebruikt in anti-vriesmiddelen en kunnen voor aandoeningen aan hart, lever, en nier zorgen en kunnen daarbij het immuunsysteem verzwakken.

Instant noedels en mononatriumglutamaat

Mononatriumglutamaat (afkorting: MNG of E621) komt in de natuur voor, maar zit ook in kunstmatige vorm in veel soorten voedsel om de smaak te versterken. Zo ook in instant noedels. Deze smaakstof is erg verslavend omdat het de smaakpapillen stimuleert en een seintje aan de hersenen geeft dat er meer gegeten moet worden. Het zit daarom niet alleen in instant noedels, maar is ook terug te vinden in bijvoorbeeld chips en andere fabrieksmatige of bewerkte voedingsmiddelen. MSG is één van de meest gebruikte kunstmatige voedseltoevoegingen ter wereld. Smaakversterkers foppen je smaakpapillen en beïnvloeden je verzadigingsgevoel waardoor je meer eet dan nodig is. MSG wordt daarom ook als één van de belangrijke oorzaken van overgewicht gezien. Daarnaast wordt de stof ook in verband gebracht met tal van andere gezondheidsproblemen zoals autisme, ADHD, depressie, dementie en Parkinson doordat het de hersenen beschadigd en hersencellen kapot maakt. Ook kan het schade berokkenen aan het oog (netvlies) en door aantasting van het DNA, kanker veroorzaken.

Gelukkig hoeven we geen instant noedels te kopen die bewerkt zijn in de fabriek en kunnen we zelf aan de slag om noedels te maken.

Bereidingswijze

1. Verspreid bloem op een groot houten blad of ovenlade.
2. Strooi de bloem op het werkblad, verdeeld het en maak in het midden een stukje bloem vrij en schenk daarin water.
3. Werk met de hand van binnenuit het water door de bloem tot er een gebonden deeg ontstaat.
4. Kneed het deeg daarna nog voor zo’n 10 minuten tot er een elastisch deeg ontstaat.
5. Laat hete deeg afgedekt onder plastic voor minimaal een half uur tot max. 24 uur rusten.
6. Rol met een deegrol het deeg uit tot een dunne rechthoek, met gelijkmatige dikte.
7. Strooi er meel over en rol dit met de deegroller uit tot een 3 mm dik lap deeg.
8. Vouw de lap deeg in zijn lengte op en snijd daarna de gewenste breedte van de noedels met een mes.
9. Scheid de noedels met behulp van een beetje bloem.
10. Kook de noedels in een pan met kokend water voor zo’n 15 min. tot de noedels gaar zijn.
11. Gebruik direct terwijl nog warm of spoel ze koud en bewaar onder water tot gebruik. Indien je een pastamachine hebt, zet deze dan op de dikste stand en voer er een afgesneden plat stuk deeg doorheen.

Soja saus

In de Aziatische keuken gebruikt men veel sojasaus en hiermee verlaag je het zoutgehalte tot 50 procent ten opzichte van gewoon zout. Sojasaus is een gefermenteerde saus, gemaakt van sojabonen, geroosterd graan, water en zeezout. Natuurlijk blijft het gerecht echter zout, aangezien de noedels zelf ook al zout bevatten. Hierdoor wordt het max. gram zout al gauw bereikt.

Fabrieksmatig of verpakte noedels zijn niet gezond

Het is jammer dat de fabrieksmatige noedels dus ongezond blijken. De noedels in Aziatische restaurants zijn meestal handgemaakt en wel goed voor de consumptie. Ook de biologische volkoren pasta’s soorten en biologische volkoren noedels zijn relatief gezond. Wel blijft staan dat noedels een dikmaker zijn wanneer er te veel van gegeten wordt.

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen