De Nationale ombudsman uit zorgen over de onbetrouwbare postbezorging van PostNL, waardoor belangrijke overheidsbrieven kwijtgeraakt raken of te laat aankomen.
Ombudsman waarschuwt
De Nationale ombudsman Reinier van Zutphen slaat alarm over de onbetrouwbare postbezorging door PostNL, vooral als het gaat om belangrijke post van de overheid. Steeds vaker komen brieven van instanties zoals de Belastingdienst, het Openbaar Ministerie, de rechtspraak en uitkeringsinstanties te laat of raken zelfs kwijt. Dit kan grote gevolgen hebben voor burgers.
Klachten stapelen zich op
Mensen ervaren problemen doordat essentiële documenten niet op tijd aankomen. Zo kreeg iemand een uitspraak van de rechtbank pas nadat de beroepstermijn deels was verstreken. In een ander geval werd een aanmaning voor waterschapsbelasting niet ontvangen, waardoor direct een dwangbevel volgde. Rouwkaarten en andere dringende post komen soms pas na de uitvaart aan. De Nationale ombudsman vindt dit een zorgwekkende ontwikkeling.
PostNL erkent problemen
In een uitzending van consumentenprogramma Kassa bevestigt PostNL de problemen. Noud Wegman, commercieel directeur van PostNL, geeft aan dat het bedrijf tegen de grenzen van zijn mogelijkheden aanloopt. “We doen wat we kunnen, maar we hebben meer ruimte nodig van de overheid,” zegt hij.
Overheid moet ingrijpen
Minister Uitermark noemt de situatie “zorgwekkend” en wil snel in gesprek met de Nationale ombudsman. Hij benadrukt dat de overheid oog moet hebben voor burgers die door late of kwijtgeraakte post in de problemen komen. De ombudsman vindt dat de overheid de eindverantwoordelijkheid draagt. “Of de overheid zorgt dat post goed aankomt, of ze helpt burgers die hierdoor gedupeerd worden. Zo simpel is het,” stelt hij.
Reactie overheidsinstanties
Tien overheidsinstanties reageerden op de kritiek van de ombudsman. De Raad voor de rechtspraak laat weten dat er gesprekken zijn gevoerd met PostNL om verbeteringen te realiseren, maar dat de problemen nog steeds voortduren. De Nationale ombudsman blijft aandringen op maatregelen om de betrouwbaarheid van de postbezorging te verbeteren.