Patat met mayonaise kan heel wat gezonder

Patat met mayonaise kan heel wat gezonder

Friet hoeft niet ongezond te zijn. Wat friet ongezond maakt, is niet de aardappel zelf, maar wat mensen eraan toevoegen: olie, zout, (verkeerde) mayonaise en andere vette snacks ernaast. Om toch gezond patat te kunnen eten is het gebruik van taboe nat zo als het zout.

Hoe maak je olievrije patat?

Je kan alvast de oven voorverwarmen op 200 graden.zet onderin de oven een bakje met water. Dit voorkomt uitdroging van de friet. Neem per persoon zo’n 4 á 5 ons aardappelen. Bij voorkeur gebruik je ( natuurlijk )biologische kruimige aardappelen. De aardappelen van Bio+ hoef je niet te schillen want ze zijn al redelijk schoon en kan je dus meteen in patatvorm snijden. Daarna maak ik een marinade van rozemarijn, gerookt paprikapoeder, 3 teentjes knoflook, 1 eetlepel bloem en een klein beetje water. Ik hussel de aardappelpartjes door de marinade en doe ze dan als volgt op een ovenblad met bakpapier eronder:

In plaats van marinade kan je ook gewoon de kruiden over de aardappels strooien, dus zonder het vocht en bloem. Laat de aardappeltjes zo’n 30-40 minuten bakken. Heerlijk om te serveren met salade en zelfgemaakte mayonaise.

Gezonde mayonaise

Het variëert sterk per soort mayonaise of hij ongezond is of niet. Daarbij telt ook nog de hoeveelheid mee, en hoeveel vet een persoon per dag tot zich kan nemen zonder dat het ongezond wordt (ook wel de ‘aanbevolen dagelijkse hoeveelheid’ genoemd).Mayonaise bestaat in beginsel uit 80 procent plantaardige olie (meestal zonnebloemolie), water en eidooiers. Vaak wordt azijn, mosterd en/of citroensap toegevoegd. Mayonaise uit de supermarkt bevat meestal ook een aantal synthetische toevoegingen, waaronder smaakversterkers en kleur-, geur- en/of smaakstoffen. De plantaardige oliën en eidooiers zorgen ervoor dat mayonaise veel vet en calorieën bevat.

Hierbij zijn we op het volgende punt aanbeland

De meest voorkomende reden waarom mayonaise ongezond wordt genoemd is door de hoeveelheid vet en de grote hoeveelheden caloriën die er in de meeste mayonaises zitten.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid caloriën (kcal) bedraagt onder normale omstandigheden 2.000 voor de vrouw, en 2.500 bij de man.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vetten bedraagt onder normale omstandigheden 70 gram.

Voorbeelden van twee verschillende mayonaise-soorten
-Calvé mayonaise: 640 caloriëen en 11 gram vet per portie.
– Van Wijngaarden mayonaise: bevat 740 caloriëen en 80 gram vet per 100 milliliter.

Pas wanneer men dagelijks teveel voedingsstoffen binnenkrijgt worden de caloriëen, vetten, koolhydraten etcetera in het lichaam opgeslagen als reserve omdat de grote hoeveelheden niet meer verwerkt kunnen worden.

Zelf mayonaise maken, het simpele en gezonde mayonaise recept:
Wat heb je nodig? (2 personen)

– 1 ei (kamertemperatuur)
– 1/2e theelepel mosterd
– Ong. 100-125 ml extra vierge olijfolie
– Citroen
– (Azijn)
– Keltisch zout, zwarte peper

Hoe maak je mayonaise?

1. Neem de blender, klop je eitje kapot en giet af tot dat alleen de eierdooier over blijft. Deze doe je in de blender.

2. Voeg dan de mosterd toe en zet even op een laag standje om te mixen.
Giet terwijl de mixer draait langzaam de olijfolie scheutje voor scheutje in de blender. Doe dit langzaam, anders wordt de mayo waterig omdat deze niet goed kan binden. Check na 100 ml even of de mayonaise nog te dik is en giet evt. nog wat scheutjes extra-vierge olijfolie erbij tot dat de substantie goed is.
Voeg een scheut citroensap en een klein beetje zout en peper toe aan het mengsel en roer nog even door. De mayonaise is nu klaar. Wanneer je niet tegen citroensap

3. kunt of dit simpelweg niet lekker vindt kun je ook azijn gebruiken.
Je kunt de mayo maximaal 3 dagen in de koelkast in een afgedekte kom bewaren.

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen