Pinda’s zijn geen noten maar peulvruchten, zo gezond

Pinda’s zijn geen noten maar peulvruchten

maar wel zeker zo gezond. Pinda’s zijn peulvruchten net als erwten, linze, sojabonen en snijbonen. Pinda’s worden meestal niet rauw gegeten, maar geroosterd en gezout. Pindakaas is in ons westerse dieet ook vaak aanwezig.

Antioxidanten

Pinda’s barsten van de antioxidanten. In de pinda zit relatief meer antioxidanten dan in een appel. Er zit namelijk erg veel hydroxykaneelzuur in de pinda. Dat heeft een sterke antioxidantwerking. Deze stof gaat vrije radicalen te lijf. Vrije radicalen pogen voortdurend het lichaam op celniveau aan te vallen en DNA-materiaal van cellen te vernietigen. Daardoor kunnen allerlei ziektes ontstaan waaronder kanker. Door producten met antioxidanten te eten wordt de kans op het krijgen van kanker aanmerkelijk verlaagd. Een Koreaans onderzoek dat 10 jaar duurde toonde aan dat regelmatig pinda’s eten de kans op darmkanker bij vrouwen met 58% vermindert. Bij mannen verminderde de kans op darmkanker met 27%.

Zoute snacks

Een tweede reden waarom je moet opletten met het eten van pinda’s, is dat ze vaak niet in hun natuurlijke vorm verkocht worden, maar als geroosterde en gezouten snacks. Zelfs zonder pinda’s is het al zo dat de meeste mensen te veel zout eten.

Wanneer je je dieet dus gaat verrijken met zoute pinda’s, dan moet je oppassen dat je niet teveel zout binnenkrijgt. Die gevolgen kunnen best ernstig zijn: een verhoogde zoutconcentratie in je lichaam zorgt ervoor dat je lichaam meer water bijhoudt, en dat zorgt dan weer voor een verhoogde bloeddruk.

Onverzadigd vet

Noten en pinda’s zitten vol onverzadigde vetten, ijzer, B-vitamines en vitamine E. Ze helpen je bloedvaten gezond houden. Ze verlagen het LDL-cholesterol en verlagen het risico op hart- en vaatziekten. Het Voedingscentrum raadt daarom aan om elke dag een handje noten nemen.

Pindakaas en notenpasta

Pindakaas en andere pasta’s op basis van noten zijn een gezond smeersel voor op je boterham, mits ze voor de volle 100 procent uit pinda’s of noten bestaan. Op het etiket kun je controleren of er geen zout, suiker of palmvet aan is toegevoegd. Smeersels met zout, suiker of palmvet kun je beter laten staan.

Andere gezonde stoffen die in pinda’s zitten

Vitamine B3, B11 en E zitten relatief veel in de pinda. Ook bevatten pinda´s veel van het aminozuur tryptofaan. Er zit in de pinda veel van het mineraal mangaan en koper.

Het meest gezond zijn pinda’s met vliesjes. Deze worden nauwelijks nog in supermarkten verkocht. Je kunt wel voor vliespinda’s terecht bij een biologische winkel, notenwinkels of sommige delicatessewinkels waar je zelf pindakaas kunt maken.

Pinda tegen galsteen

Pinda’s eten helpen tegen het ontwikkelen van galstenen. Slechts twee eetlepels pinda’s per dag verkleint de kans op het krijgen van galstenen met 25%, zo toonde een Amerikaans onderzoek aan. Bij het eten van een eetlepel pinda’s krijg je ongeveer 14 pinda’s naar binnen.

Pinda’s zelf zijn niet kanker verwekkend

De aflatoxine is een gifstof die door schimmels wordt gemaakt en in verband wordt gebracht met kanker verwekkend. Het gaat dus niet om de pinda zelf. Het gif kan alleen op de pinda’s terecht komen indien er tijdens de oogst verkeerd om wordt gegaan met de pinda’s of doordat ze vaak niet hygiënisch worden opgeslagen of verwerkt en daardoor verschimmelen.

Gewassen kunnen alleen besmet raken met schimmels (en dus mogelijk ook met mycotoxines) alleen onder bepaalde omstandigheden. Voorbeelden : indien een graan of noot b.v. beschadigd wordt door insecten, het oogsten met grof geweld gebeurt en als ze opgeslagen of vervoerd worden onder te warme of vochtige omstandigheden. Kan de schimmels kans zien om zich in gevaarlijke hoeveelheden te vermeerderen. Dat betekent dat er veel kan worden gedaan (en dat gebeurt ook!) om groei van schimmels te voorkomen.

Voedsel

Daarnaast is het bij wet bepaald dat alle voedsel die gevoelig is voor mycotoxines gecontroleerd wordt, en aan strenge normen moet voldoen. Dat doen de bedrijven zelf, maar ook de overheid. In Nederland is dat een taak van de NVWA. Kortom pinda’s kan je gerust eten, als je maar oppast met zouten pinda’s en ze zijn nog gezond ook.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Wesley van der Linde

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen