Prorail loopt achter met flitspalen bij spoorwegoverwegen

NEDERLAND – Spoorwegbeheerder Prorail plaatst flitspalen bij spoorwegoverwegen voor betere handhaving. Nog niet alle locaties zijn actief door eisen van het Openbaar Ministerie.

Nog niet overal flitspalen actief

Spoorwegbeheerder Prorail heeft op dit moment nog niet bij alle aangewezen spoorwegoverwegen flitspalen operationeel. Van de veertig locaties waar flitspalen moesten komen om de veiligheid te verbeteren, zijn er op achttien plekken nog geen camera’s geplaatst of werkt de apparatuur nog niet naar behoren. Het doel was om in 2024 en het begin van dit jaar alle geselecteerde overwegen te voorzien van werkende flitspalen.

Strenge eisen van Openbaar Ministerie

De flitspalen bij spoorwegovergangen worden pas ingezet voor handhaven als ze voldoen aan de eisen van het Openbaar Ministerie. De foto’s die de flitspalen maken, moeten duidelijk laten zien dat een weggebruiker het rode licht negeert. Volgens Prorail duurt de testfase op negen locaties langer omdat de beelden nog niet aan deze eisen voldoen. Op deze plekken staan tijdelijke borden om aan te geven dat er nog geen boetes worden uitgeschreven.

Handhaven op overtredingen

Pas wanneer de flitspalen goedgekeurde beelden leveren, kan Prorail samen met het Openbaar Ministerie daadwerkelijk handhaven. Wie met een voertuig door rood rijdt bij een spoorwegovergang, riskeert een boete van 310 euro voor auto’s, motoren en vrachtwagens. Voor brom- en snorfietsen bedraagt de boete 210 euro. Voetgangers worden niet automatisch geflitst, maar kunnen bij betrapping op heterdaad een boete van 90 euro krijgen.

Overleg met gemeenten over plaatsing

Op negen locaties zijn nog helemaal geen flitspalen te vinden. Prorail is hierover in gesprek met gemeenten als Rotterdam, Zeist, Heiloo, Castricum, Utrechtse Heuvelrug, West Betuwe, ’s-Hertogenbosch, De Bilt en Vught. Wanneer de flitspalen hier geplaatst worden, kan Prorail nog niet zeggen. De uitrol is afhankelijk van overleg en beschikbare middelen.

Minder incidenten door handhaving

Het plaatsen van flitspalen bij spoorwegovergangen is onderdeel van het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen. Dit programma is bedoeld om het aantal incidenten en gevaarlijke situaties te verminderen. Uit een eerdere proef in Hilversum bleek dat het aantal overtredingen met 50 tot 60 procent afnam nadat flitspalen waren geplaatst. Mede hierdoor is besloten om de handhaving met flitspalen landelijk uit te breiden.

Focus op veiligheid, niet op boetes

Prorail benadrukt dat het doel van de flitspalen niet het uitschrijven van boetes is, maar het verhogen van de veiligheid bij spoorwegovergangen. Volgens de spoorwegbeheerder neemt het aantal overtredingen af na de plaatsing van flitspalen, wat wijst op een veiliger gedrag van weggebruikers. Toch geeft Prorail aan dat het aantal operationele flitspalen beperkt blijft door het beschikbare budget.

Deel artikel
Meer over

Net binnen

Lees meer