Sinaasappel voorkomt DNA-schade

Citrusvruchten en een sinaasappel behoort tot de familie van de citrusvruchten, samen met onder andere de citroen, limoen, mandarijn en grapefruit. Een sinaasappel bevat de meeste vitamine C van alle citrusvruchten.

Verse jus d’orange

Is vooral gezond wanneer het net is geperst. Laat je het een tijdje onafgedekt staan, dan gaan er al vitamines verloren. Mocht je verse sinaasappelsap maken, drink dan ook de pulp op, deze bevat de meeste vezels en dan is het nog gezonder.

Voorkomt kanker

In citrusvruchten zitten naast vitamines, eiwitten, koolhydraten, kalk en ijzer. Uit onderzoek is gebleken dat het regelmatig eten van sinaasappels de kans op mond-, strottenhoofd en maagkanker met zo’n vijftig procent verkleind.

Sinaasappel voorkomt DNA-schade

Antioxidanten zijn belangrijk voor de gezondheid. Antioxidanten beletten dat Vrije radicalen schade aanrichten en helpen ongewenste oxidatie te voorkomen in ons lichaam. Lichamelijke veroudering, schade aan huid en bindweefsels blijken het gevolg te zijn van vrije radicalen. Antioxidanten kunnen veroudering vertragen. Antioxidanten zitten in bepaalde Voeding (o.a knoflook, broccoli, kruiden) en in Supplementen (o.a Omega vetzuren, vitamine A, B6, C, E, Taurine, Mineralen als Zink en Selenium).

Vrije radicalen

Schade aan het DNA aan wat kan leiden tot kanker. Vitamine C en alle fytonutriënten zorgen ervoor dat vrije radicalen worden afgevoerd uit het lichaam. Ziektes in het algemeen krijgen dan minder kans en het immuunsysteem wordt sterker.

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen