Slaapproblemen door een ontregelde biologische klok

Biologische klok wat is dat? Veel mensen hebben slaap problemen doordat hun biologische klok verstoord is. Deze biologische klok wordt aangestuurd door het slaap hormoon melatonine. Dit hormoon melatonine wordt pas aangemaakt door de pijnappelklier, indien als de lichtintensiteit afneemt.

De pijnappelklier die zich in de hersenen bevindt, reageer namelijk op een signaal dat afgegeven wordt door de lichtgevoelige cellen, die zich op het netvlies bevinden in de ogen. Als het ’s avonds donker wordt krijgen de lichtgevoelige cellen minder licht, waarop de pijnappelklier reageert om steeds MEER melatonine maken. Hoe later op de avond hoe meer melatonine. Rond middernacht neemt echter deze aanmaak van melatonine af en zijn we als het goed is diep in slaap. Rond de ochtend stopt deze aanmaak en wordt je gemakkelijk wakker.

Bij kinderen is de productie van melatonine het hoogst, de reden dat ze meer slaap nodig hebben (voor de groei) dan volwassenen. Hoe ouder je wordt, hoe minder melatonine, hoe lichter en korter je slaapt. Oudere mensen geven dan ook vaak aan dat ze licht of kort slapen.

Wat doet melatonine nog meer?

Melatonine maakt je niet alleen slaperig, maar heeft invloed op veel lichaamsfuncties. Zo vertraagt het ook de ademhaling, waardoor je in de avond begint met te gapen. Het verlaagt ook de lichaamstemperatuur waardoor je bij slaperigheid het ook vaak koud begint te krijgen.

Het van slag zijn van de biologische klok is te merken aan:

– een verstoord slaap-waakritme
– gebrek aan energie
– concentratieproblemen
– depressieve gevoelens, prikkelbaarheid, stemmingswisselingen.
– gebrek aan energie
– hoofdpijn

Dosering melatonine

Melatonine is vrij te verkrijgen bij apotheek of drogist en gelukkig ook  op homeopathische basis. De Europeaan Food Safety Authority heeft de werkzaamheid van melatonine bij verschillende doseringen onderzocht en geeft aan dat melatonine helpt om sneller in slaap te vallen vanaf 1 mg en bij een jetlag vanaf 0,5 mg. De maximale hoeveelheid is 5 mg per dag. Wel een uur voor je ga slapen gaan innemen.

Melatonine medicatie kan dan worden ingezet om het 24-uursritme te herstellen. Zo kan het ritme worden herstelt bij mensen die nachtdiensten draaien en mensen die vaak vliegen en daardoor continu last hebben van een jetlag.

Wij kunnen ook onze biologische klok helpen om een gezonde nachtrust te bevorderen, door in de avond de gordijnen, de tv, computer, smartphone en felle lampen een paar uur voor het slapen uit te doen.
Onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van een tablet of computer, de productie van het hormoon melatonine met 22% kan doen afnemen, waardoor  je minder gemakkelijk in slaap valt. Belangrijk is dat je later op de avond felle lampen uitzet en een uur voor het naar bed gaan de apparatuur.

Tijdelijke verstoring

Door het verschuiven van de tijd door nachtdiensten, reizen met het vliegtuig (jetlag) etc. kan de biologische klok (tijdelijk) van slag zijn). Gelukkig heeft de biologische klok het vermogen om zich weer aan te passen, maar met een jetlag kan het wel enkele dagen duren.

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen