Verdeeldheid onder experts over smartphones in de klas

Het gebruik van smartphones in de klas is een onderwerp dat steeds vaker opduikt in het publieke debat. Deskundigen zijn verdeeld over de vraag of er een algeheel verbod op mobieltjes op scholen moet komen. In de Tweede Kamer zijn experts uitgenodigd om hierover te praten, waaronder hoogleraren, docenten en vertegenwoordigers van ouders en scholieren. Het doel van het rondetafelgesprek is om te onderzoeken of er beleid nodig is om het gebruik van smartphones in de klas te reguleren.

Verslavend en verstorend

De boodschap van de deskundigen aan de Tweede Kamer is duidelijk: het gebruik van smartphones is voor jongeren zwaar verslavend. De hersenen van jongeren zijn nog te weinig ontwikkeld om weerstand te bieden aan de prikkels, trillingen en geluidjes. Leerlingen met een “brokkelbrein” scoren gemiddeld zo’n 1 tot 1,5 punt lager bij een toets. Bovendien kunnen mobieltjes de lessen flink verstoren, vooral het gebruik van sociale media baart de deskundigen zorgen.

Sociale media

Op apps zoals TikTok spelen adverteerders er bewust op in dat de hersenen van kinderen en jongeren nog niet volledig ontwikkeld zijn, en dat ze mentaal moeilijk weerstand kunnen bieden. Dit betekent dat jongeren extra kwetsbaar zijn voor de verleidingen van sociale media. Veel deskundigen pleiten daarom voor meer bewustwording en voorlichting over dit onderwerp, zodat jongeren zich beter bewust worden van de risico’s van overmatig gebruik van mobieltjes en sociale media.

Verdeeldheid over verbod

Hoewel de deskundigen het erover eens zijn dat er beleid nodig is, zijn ze verdeeld over de vraag of er een algeheel verbod op mobieltjes in de klas moet komen. Sommigen pleiten voor meer educatie en voorlichting, terwijl anderen van mening zijn dat een verbod de enige oplossing is om het gebruik van mobieltjes in de klas terug te dringen.

Symptoombestrijding?

Sommige tegenstanders van een verbod vinden dat het een stap terug is in de maatschappij. Zij vinden dat we beter kunnen leren omgaan met smartphones dan dat we ze verbieden. Het is belangrijk om te kijken naar de oorzaken van het overmatige gebruik van mobieltjes en sociale media, en om hier op een verantwoorde manier mee om te gaan.

Verbod

De vraag of er een algeheel verbod op mobieltjes in de klas moet komen, is een complex vraagstuk waar deskundigen verdeeld over zijn. Wel zijn de deskundigen het erover eens dat er beleid nodig is om het gebruik van smartphones in de klas te reguleren en dat er meer bewustwording en voorlichting nodig is over de risico’s van overmatig gebruik van mobieltjes en sociale media. Het is aan de onderwijsminister om te beslissen of er in Nederland

Deel artikel
Meer over

Net binnen

Lees meer