Het positieve effect van sporten en bewegen op je hersenen

Iedereen weet inmiddels dat sporten en bewegen goed voor je lichaam en je gezondheid is, maar wist je dat sporten en bewegen ook nog eens wonderen doen voor je hersenen? In beweging blijven heeft dus niet alleen maar fysieke voordelen, maar je hersenen profiteren er ook nog eens van. In dit artikel zal ik je verder uitleggen hoe onze hersenen baat hebben bij sporten en bewegen.

Verbeterd geheugen door sporten

Als het gaat om het trainen van je geheugen door middel van beweging is cardio heel belangrijk. Bij cardio stijgt je hartslag en zal je zwaarder en dieper ademen. Hierbij komt er meer zuurstof in je lichaam terecht, wat vervolgens naar je hersenen gaat. Deze zuurstof stimuleert het produceren van neuronen in de gebieden van je brein die zorgen voor je gedachtes en je geheugen. Er zijn veel verschillende vormen van cardio, maar als je je geheugen wilt gaan trainen ermee kan touwtjespringen een heel goed idee zijn. Niet alleen train je hierbij elke spier in je lichaam, waardoor je fit wordt, maar ook krijg je hier een betere balans en coördinatie van. Daarbij komt ook nog eens dat het je spieren goed los maakt en is daardoor ook nog eens goed als warming up voor andere trainingen.

Neuroplasticiteit door beweging

Je hersenen blijven groeien tot je 24e en er worden voortdurend nieuwe connecties gemaakt tussen de zenuwcellen. Wanneer je hersenen nog ‘kneedbaar’ of ‘maakbaar’ zijn, wordt dit neuroplasticiteit genoemd. Je kunt hiervoor zorgen door te sporten of bewegen, want tijdens het bewegen worden immers nieuwe neuronen aangemaakt. Om goed te kunnen presteren, moeten je hersenen kneedbaar zijn en hiervoor moet je dus sporten.

Artikel gaat verder onder de nieuwsfoto.

sporten
© Nieuws Vandaag
Doorbloeding door beweging

Aangezien je hart de pomp van je hersenen is, zijn je hersenen ook erbij gebaat, wanneer je hart beter werkt. Hier zorg je voor door te bewegen, want je hartvaatstelsel zal hierdoor immers beter functioneren. Een betere functionering van het hartvaatstelsel zorgt dus voor een betere doorbloeding van je brein, waarin hersencellen en banen zitten. Deze banen zorgen voor verbindingen tussen meerdere gebieden van je hersenen en ze zijn erg gevoelig voor doorbloeding. Je hersenen werken op deze manier dus beter bij een goede doorbloeding.

Invloed sporten op je werk

Dit is ook de reden dat sporten voor je werk je dag positief zal beïnvloeden. Door een betere doorbloeding van de hersenen, door het sporten, ben je in staat om helder te kunnen nadenken en je voor een langere tijd te kunnen focussen. Op deze manier zal je merken dat je niet alleen productiever op je werk zal zijn, maar ook alerter wanneer je in de avond weer thuiskomt. Door te sporten in de ochtend voorkom je dus dat je dagen voelen als een hersenloze sleur, maar zal je merken dat je je energierijker voelt, doordat je hersenen beter meewerken.

Sporten heeft veel voordelen

Sporten en bewegen hebben dus buiten fysieke voordelen ook nog een positief effect op je hersenen. Als je meer gaat sporten en bewegen, zal je merken dat je geheugen verbetert, je zal zorgen voor neuroplasticiteit in je hersenen en je zal er veel baat bij hebben gedurende de dag, vooral op werk.