Reizigers ondervinden hinder door staking bij Nederlandse Spoorwegen

NEDERLAND – Nationale staking bij NS verstoort treinverkeer in Midden-Nederland. Reizigers ondervinden hinder door vacatures en cao-conflict bij Nederlandse Spoorwegen.

Grote impact

Het treinverkeer in heel Nederland komt vrijdag tot stilstand door een staking van NS-personeel in Midden-Nederland. Reizigers moeten er rekening mee houden dat er vrijwel geen treinen rijden. De staking raakt het hart van het spoor, omdat vanuit Midden-Nederland het landelijke treinverkeer wordt aangestuurd. Daardoor zijn de gevolgen direct merkbaar voor reizigers in het hele land.

Reden voor de staking

De staking volgt op vastgelopen cao-onderhandelingen tussen de Nederlandse Spoorwegen en de vakbonden FNV, CNV en VVMC. De NS bood een loonsverhoging van 2,55 procent per jaar, maar volgens de vakbonden is dat te weinig gezien de hoge inflatie en de aanhoudende werkdruk. Vooral het grote aantal openstaande vacatures zorgt voor extra druk op het personeel, waardoor veel nieuwe medewerkers het bedrijf snel weer verlaten. De bonden eisen betere arbeidsvoorwaarden en een hogere loonsverhoging om het werk bij de NS aantrekkelijk te houden.

Gevolgen voor reizigers

Voor reizigers betekent de staking dat zij vrijdag nauwelijks gebruik kunnen maken van het treinverkeer. NS waarschuwt dat er in het hele land geen treinen rijden, met uitzondering van enkele internationale verbindingen. Ook in de dagen na vrijdag dreigen nieuwe stakingen in andere regio’s, waardoor het treinverkeer opnieuw wordt verstoord. Dit zorgt voor veel onzekerheid voor reizigers die afhankelijk zijn van de NS.

Stakingskalender

De stakingen beginnen vrijdag in Midden-Nederland. Daarna volgen het westen van het land op 10 juni, Noord-West en Oost op 12 juni, en Noord en Zuid op 16 juni. Als de NS en de vakbonden dan nog geen akkoord hebben bereikt, staat er op 17 juni een landelijke stakingsdag gepland. De bonden willen met deze acties druk uitoefenen op de directie van de Nederlandse Spoorwegen om in te gaan op hun eisen.

Vacatures en werkdruk

De hoge werkdruk bij de NS is volgens vakbonden het gevolg van het grote aantal openstaande vacatures. Door het personeelstekort neemt de druk op de huidige medewerkers toe. Dit leidt tot meer uitval en een hoger verloop onder nieuw personeel. De bonden vinden dat de NS meer moet doen om het werken op het spoor aantrekkelijker te maken, onder andere door betere arbeidsvoorwaarden en het sneller invullen van vacatures.

Internationale treinen

Hoewel het binnenlandse treinverkeer grotendeels stilvalt, is de verwachting dat internationale treinen wel blijven rijden. Reizigers die naar het buitenland willen, kunnen dus mogelijk nog gebruikmaken van het spoor, maar moeten rekening houden met drukte en vertragingen.

Deel artikel
Meer over

Net binnen

Lees meer