Streamingdiensten blijven groeien: omzet boven 1 miljard euro

De omzet van streamingdiensten in Nederland overschrijdt de 1 miljard euro. Netflix, Videoland, HBO Max en Prime Video groeien sterk. Lees hier alle cijfers.

Groei streamingdiensten

De Nederlandse tv- en videomarkt groeide in 2024 met 4,2 procent tot een totale omzet van 2,9 miljard euro. De grootste stijging werd waargenomen binnen streamingdiensten, die een groei van 12 procent doormaakten. Dit segment behaalde een omzet van 1,2 miljard euro, waarvan subscription video-on-demand (SVOD) goed was voor meer dan 1 miljard. Dit betekent een indrukwekkende stijging van 21 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De cijfers komen uit het meest recente Consumer TV-Video market kwartaalrapport van Telecompaper.

SVOD wint terrein

Hoewel basistelevisie nog steeds het grootste segment vormt met een aandeel van 42 procent, wordt de invloed van streamingdiensten steeds duidelijker. De omzet van basistelevisie steeg in 2024 met 2,5 procent naar 1,2 miljard euro. Toch zorgen de voortdurende innovaties en de groeiende populariteit van OTT-diensten voor een verschuiving in kijkgedrag. SVOD wordt steeds vaker gebruikt als aanvulling of zelfs vervanging van traditionele televisieabonnementen.

Providers onder druk

Ziggo blijft de marktleider in Nederland, ondanks een omzetdaling van 2,7 procent naar 885 miljoen euro. KPN daarentegen wist zijn positie te versterken met een groei van 1,3 procent en behaalde een omzet van 571 miljoen. Dit kwam mede door de overname van Youfone en Kabeltex. Desondanks verliezen de traditionele providers langzaam marktaandeel en zijn ze nu verantwoordelijk voor minder dan 60 procent van de marktinkomsten. De groei in deze sector zit vooral in premiumdiensten, zoals sport en extra zenderpakketten.

Recordomzet sportdiensten

De populariteit van premiumdiensten, en dan met name sport, blijft toenemen. In het vierde kwartaal van 2024 werd een recordomzet van 72 miljoen euro behaald, wat neerkomt op meer dan 250 miljoen op jaarbasis. Ziggo Sport Totaal groeide met maar liefst 72 procent. Ook diverse OTT SVOD-platforms zoals NPO Plus, Videoland, HBO Max, Netflix, Prime Video, Cinetree en Apple TV+ realiseerden een forse omzetgroei.

Netflix blijft dominant

Netflix verstevigde zijn positie als marktleider binnen de Nederlandse streamingmarkt en wist een marktaandeel van 14,5 procent te behalen. De omzet steeg naar 427 miljoen euro. Andere grote spelers volgen op afstand: Viaplay handhaafde een marktaandeel van 5,2 procent, ondanks klantverlies, dankzij strategische prijsverhogingen. Videoland groeide naar een omzet van 132 miljoen en een marktaandeel van 4,5 procent, mede door een stijging van het aantal abonnees en prijsaanpassingen in de zomer. Disney+ volgt met een marktaandeel van 3,7 procent.

Deel artikel
Meer over

Net binnen

Lees meer