Suiker heeft invloed op onze emoties

Gemiddeld krijgen we per persoon 35 kilo suiker per jaar binnen, waarvan 85 procent verborgen zit in voedsel producten. Dit zijn verborgen suikers ze zitten in brood, pasta, rijst, aardappelen, frites, chips, pap, muesli en ga zo maar door.

Suiker heeft invloed op onze emoties

Bevatten nog alle voedingsstoffen, vitamines, vezels en mineralen, in tegenstelling tot de geraffineerde die hoofdzakelijk nog (witte) koolhydraten bevatten met weinig voedingswaarde.

Slechte koolhydraten

Zijn over het algemeen geraffineerde, bewerkte koolhydraten. Geraffineerde koolhydraten vindt u onder andere in de suiker- en strooppot, in koek, snoep en de zogenaamde tussendoor producten, zoet broodbeleg, frisdrank, in alle geraffineerde graanproducten zoals wit brood, witte pasta en witte rijst.

Ongeraffineerde koolhydraten

Vind je in fruit, groenten, peulvruchten, volwaardige granen zoals volle rijst en volle pasta, maar ook granen als haver, gierst en quinoa. Zaden, noten, pitten, kiemen en scheuten bevatten

Hoe zit het met suiker in fruit?

Om nog wat verwarring uit de wereld te helpen: suiker zit dus ook in fruit (fructose), maar dit betekent niet dat het een ongezonde suiker is. Als je fruit eet, zitten hier tenminste nog vezels, vitaminen en mineralen in.

Kortom, koolhydraten

Zijn de belangrijkste energiebron voor ons lichaam! Het zijn voornamelijk de bewerkte (of geraffineerde) koolhydraten die kunnen zorgen voor problemen. Zelfs als je weinig snoept, blijft het oppassen voor suiker.

Waarom suiker slecht

Suiker heeft een slechte invloed op je immuunsysteem om suiker af te kunnen breken verbruikt je lichaam vezels, vitaminen en mineralen. Oftewel, suiker verbruikt de reserves van gezonde voedingsstoffen. Daarnaast zorgt suiker ervoor dat je maag- en darmstelsel verzuurt raakt. Je immuunsysteem wordt onderdrukt en je weerstand verslechtert. Hierdoor word je bijvoorbeeld sneller verkouden, of krijg je last van andere kwaaltjes.

Een suikeroverschot schopt insulineproductie in de war. Wanneer je suikerrijk voedsel eet, maakt je lichaam het hormoon insuline aan. Dit belangrijke hormoon zorgt ervoor dat glucose wordt opgenomen in het bloed en lichaamscellen. Echter, wanneer er teveel glucose (dus suiker) in het bloed komt raakt de insulineproductie in de war. Je lichaamscellen worden immuun voor de enorme hoeveelheid insuline.

Dit kan vervolgens leiden tot verschillende ziektes, zoals diabetes type II (suikerziekte), overgewicht en hart- en vaatziekten. Zo blijkt uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken. Suiker tast je tanden aan omdat de slechte bacteriën in je mond zich ermee voeden en dat zuren afscheiden die je tanden aantasten. Vandaar dat je zo vaak hoort dat frisdranken slecht zijn voor je gebit, daar er soms wel 4 klontjes suiker per glas in zitten.

After-lunch dip dankzij suiker

In eerste instantie lijkt suiker je energie te geven, maar vaak kom je daarna tóch weer in een energiedipje terecht. Hoe kan dit? Wanneer je voedsel wordt verteerd worden koolhydraten (suiker) afgebroken tot glucose. Dit wordt opgenomen in het bloed, het bloed vervoert glucose naar de cellen en daar wordt het daadwerkelijk omgezet naar de energie die we nodig hebben.

Een term die hier belangrijk is, is de bloedsuikerspiegel. Je bloedsuikerspiegel zegt iets over de hoeveelheid glucose in het bloed. Het lichaam wil graag zo weinig mogelijk bloedsuikerschommelingen. Het voordeel van een stabiele bloedsuikerspiegel is dat je geen energiedipjes krijgt, langdurige energie hebt en minder last hebt van eetbuien.

Bewerkte suikers zorgen juist voor enorme pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Vandaar die after-lunch of after-dinner dip! Complexe of langzame koolhydraten zoals volkoren producten, peulvruchten en groente worden juist langzaam opgenomen in je lichaam en veroorzaken geen pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel.

Suiker zorgt mogelijk voor diabetes

Kanker en hart- en vaatziekten. Sommige mensen noemen suiker een sluip moordenaar. Waarom eigenlijk? Een overschot aan suiker schijnt een oorzaak te zijn van verschillende ziektes, zoals diabetes, kanker en hart- en vaatziekten. Zoals ik al noemde bij punt 2, schopt een overschot aan suiker je insulineproductie in de war.

Waar het kort op neer komt

Suiker verhoogt het niveau van insuline, maar ook cholesterol en glucose in het bloed. Dit verhoogt de kans op diabetes type II (suikerziekte). Al deze factoren verhogen weer de kans op hart- en vaatziekten.

Daarnaast lijkt er zelfs een link te zijn tussen suiker en kanker. Verschillende onderzoekers beweren dat mensen met een verhoogde insulinespiegel (veroorzaakt door teveel suiker) meer kans hebben op verschillende vormen van kanker, waaronder borst- en darmkanker. Behoorlijk shocking!

Nu is het natuurlijk niet zo dat je direct na het eten van een stuk taart een grotere kans hebt op deze serieuze ziektes. Het gaat om grote porties, langere tijd achter elkaar. Maar het laat wel zien wat het risico is op langere tijden.

Suiker heeft invloed op onze emoties

Je weet ondertussen dat suikerrijk voedsel zorgt voor grote hoeveelheden insuline. Wanneer dit teveel wordt kan het zelfs invloed hebben op je hersenen, met emotionele uitbarstingen tot gevolg. Dit komt ook onder andere dankzij die pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel, zoals eerder uitgelegd. Vooral kinderen en pubers kunnen hier veel last van hebben.

Energiedrankjes

Misschien is een leeftijdsgrens voor die energiedrankjes dus helemaal niet zo gek. Zo toont onderzoek aan dat kinderen agressiever en drukker zijn wanneer ze veel suikerrijk voedsel eten. Het is niet zeldzaam dat kinderen vervolgens weer medicatie krijgen om dit te onder drukken omdat ze zichzelf niet onder controle hebben en druk zijn in hun gedrag.

Van suiker blijf je eten

En dat komt niet alleen omdat suiker verslavend is, maar vooral ook omdat suiker (en dan vooral het fructosegedeelte van suiker) geen vol gevoel geeft. Fructose heeft geen effect op de ghrelin- en leptinhormonen, die ervoor zorgen dat je je vol voelt.

Door het effect van suiker op hormonen

En het brein verlies je de controle en blijf je maar eten. Het gevolg is dat je veel meer eet dan je nodig hebt en uiteindelijk worden die extra kilo’s zichtbaar. Suiker maakt ouder net als sigaretten en UV-stralen, lijkt ook suiker ervoor te zorgen dat je huid sneller veroudert. Volgens onderzoekers zouden suikers zich ophopen in onze huid en daarbij het collageen aantasten. Het gevolg? Een minder elastische huid en dit zorgt op den duur voor rimpels.

Suiker vermijden?

Suiker vergroot de kans op serieuze ziektes, je hebt last van energiedipjes, je huid veroudert snelle en tóch lukt het maar weinig mensen om volledig suikervrij te eten. Het bewijs dat suiker toch echt verslavend is!

Geraffineerde suiker te vervangen

Voor natuurlijke suikers die bijvoorbeeld in appels of bananen zitten. Probeer suiker in thee en koffie af te bouwen en te stoppen (zoetjes zijn ook ongezond). Ook kan je letten op producten waar veel suiker aan toe is gevoegd te vervangen door producten met geen of natuurlijke suikers.

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen