De Chinese webshop Temu moet zijn webshop aanpassen aan het Europese consumentenrecht, anders dreigen boetes voor misleidende technieken en onvoldoende klantenservice.
Temu
De Chinese webshop Temu wordt door Europese toezichthouders gedwongen om zijn handelspraktijken aan te passen. Als Temu niet binnen een maand aantoont welke stappen het neemt om zijn webshop te verbeteren, kan het bedrijf te maken krijgen met boetes. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) maakte samen met andere Europese toezichthouders bekend dat Temu in verschillende landen dezelfde overtredingen begaat.
Nepkortingen
Temu maakt op zijn website nog steeds gebruik van nepkortingen en aftelklokken die klanten onder druk zetten om snel aankopen te doen. Daarnaast is er te weinig duidelijkheid over hoe de webshop de echtheid van reviews garandeert. De Europese autoriteiten willen dat Temu deze praktijken onmiddellijk stopt.
ACM
Een gezamenlijke aanpak is nodig omdat Temu in alle Europese landen dezelfde problemen vertoont. De ACM werkt samen met andere toezichthouders om ervoor te zorgen dat Temu zich aan de Europese regels houdt. “Het is belangrijk om gezamenlijk op te treden tegen deze praktijken, zowel voor de consumenten als voor eerlijke bedrijven,” zegt Manon Leijten van de ACM.
Als Temu zijn werkwijze niet aanpast, kan het bedrijf in Nederland een boete van 900.000 euro per overtreding krijgen. Dit volgt op een klacht van de Consumentenbond en andere organisaties die aangaven dat Temu consumenten beïnvloedt met verboden technieken. Ook blijkt het moeilijk voor klanten om hun account op te heffen of contact op te nemen met de klantenservice van de webshop.