Transvetten zijn net zo als geraffineerde suiker ongezond

Transvetten zijn net zo als geraffineerde suiker de boosdoener voor heel veel gezondheidsproblemen. Vet is wel noodzakelijk om te functioneren, maar geen transvet dat zeer ongezond is en fabrieksmatig gemaakt is.

Ons lichaam zet vet om in energie

Daarnaast hebben we het ook nodig voor bescherming van onze ingewanden en om onze lichaamstemperatuur op peil te houden. Zonder vetten zouden we niet kunnen functioneren.

Vet levert namelijk vitamine A, D, E

En essentiële vetzuren. Ook hebben de cellen in ons lichaam vet nodig als bouwsteen. Je kunt ze daarom maar beter regelmatig eten. Er zijn echter verschillende soorten vetten.

Sommige vetzuren kan het lichaam zelf aanmaken

Maar wat we zelf aanmaken is niet genoeg. Dat extra vet halen we uit dierlijke voeding (bijvoorbeeld vette vis zoals onder andere zalm, sardines, haring of vette vis en uit plantaardige voeding (bijvoorbeeld olie en noten).

Vet is dus niet alleen belangrijk, maar zelfs noodzakelijk. Maar niet alle soorten vet zijn goed.
Transvetten zijn vloeibare vetten die industrieel weer hard gemaakt zijn en dit is het enigste vet dat uitermate ongezond is. Het zit in heel veel snacks, chips, koekjes etc.

Ziektes, overgewicht (door slechte verteerbaarheid) en cholesterolverhoging zijn het resultaat. Gelukkig bevatten de meeste margarines inmiddels geen transvet meer.

Calorieën gehalte

Een eetlepel roomboter verschilt maar met 3 calorieën ten opzichte van een eetlepel margarine. Bent U aan het lijnen dan raad ik U aan om geraffineerde suiker en transvetten te minimaliseren, maar niet zo bang te zijn voor bijvoorbeeld roomboter. Met slagroom is het weer wel oppassen omdat daar weer wel geraffineerde suiker in zit net zo als heel veel andere voedingswaren.

Maar laten we dan kijken welke vetten dan wel of niet slecht zijn.
We beginnen met de slechtste vetten die fabrieksmatig omgevormd zijn van vloeibare vetten naar geharde vetten en ook in velen duizenden voedsel producten zitten.

Fabrieksvetten

(=transvetten) zijn de hoofdoorzaak van onze gezondheidsproblemen en chronische ziekten. Naast transvetten en geraffineerde suiker stoppen de fabrieken nog veel meer ongezonde en giftige stoffen in ons voedsel. Deze stoffen zijn onder andere kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam, glucose-fructosestroop, smaakversterkers, transvetten, fluoride, onnatuurlijke E-nummers de geur, kleur en smaakstoffen.

Transvet is kunstmatig gefabriceerd vet dat zeer schadelijk is voor uw gezondheid. De consumptie ervan is één van de hoofdoorzaken van de huidige obesitas epidemie. Transvet zit verwerkt in vele duizenden voedingsproducten.

De gezondheidsrisico’s van transvetten zijn hart en vaatziekten, hoge cholesterol, obesitas, diabetes, kanker, allergieën, geboorte afwijkingen, etc. Als U natuurlijke vetten consumeert, is de helft verteerd na 18 dagen. Als U transvet consumeert, duurt het 51 dagen voordat de helft is verteerd! Geen wonder dat obesitas zo’n groot probleem is.

De voedingsindustrie

Gebruikt (gedeeltelijk) gehard vet omdat voedings producten daardoor veel langer houdbaar blijven. Minder bederf, minder verlies en dus meer winst! Daarnaast smaken producten met transvet lekker. Transvet wordt gebruikt in fastfood, chips, bakkerij produkten, patat etc.

Transvetten

worden gemaakt door de hydrogenering (verharding) van vloeibare plantaardige oliën zoals zonnebloemolie, sojaolie, etc. Tijdens dit proces worden waterstof moleculen aan de olie moleculen vastgeplakt. Door hydrogenering wordt vloeibare olie hard en smeerbaar, vandaar de naam gehard vet. Op deze wijze wordt margarine gemaakt.

Voedingsproducten

Bevatten transvet als het één van de volgende ingrediënten bevat: gehard vet, gedeeltelijk gehard vet, geharde olie, gedeeltelijk geharde olie, gehydrogeneerd vet, gehydrogeneerde olie, margarine. Consumenten zijn jarenlang gewaarschuwd voor de gevaren van verzadigde vetten. Dierlijk verzadigde vetten zijn bij te grote inname niet gezond, maar transvetten zijn gewoonweg slecht voor de gezondheid.

Tips voor het verminderen van uw transvet consumptie

  1. Kies vloeibare plantaardige KOUD geslagen oliën & biologische roomboter.
  2. Vermijd de consumptie van fabrieks- producten zoals koekjes, taarten, donuts, snacks en fastfood. Ga ervan uit dat deze transvet bevatten.
  3. Wilt U uw gezondheid verbeteren? Doet u uzelf dan een plezier en verwijder niet alleen deze maar ALLE chemische substanties uit uw voeding! En eet zo volwaardig als mogelijk.
Volwaardige voedsel

Is voedsel in zijn meest natuurlijke staat, waaraan de mens zo min mogelijk bewerkingen heeft gepleegd. Voeding die zo natuurlijk mogelijk is. Zonder fabrieksmatige toevoegingen.(fabrieksvoedingsmiddelen)Hoe minder bewerkt en verser het is hoe vollediger (beter).

Natuurlijke transvetten bestaan ook

Ook in de natuur worden transvetten gemaakt. Zo vormt de maag van een koe of schaap oliën uit veevoer of gras om tot transvetten. Deze vetten komen in de melk terecht en alles wat daarvan gemaakt is. Kleine hoeveelheden natuurlijke transvetten zijn dan ook terug te vinden in melk, roomboter, kaas, rundvlees en schapenvlees.

We onderscheiden drie soorten vetten

– onverzadigde vetten (omega-3,-6,-9)
– verzadigde vetten
– transvetten

Onverzadigde vetten zijn heel gezond, verzadigde vetten kun je met mate eten en transvetten zijn zeer ongezond en kun je maar beter vermijden.

Onverzadigd vet

Onverzadigd vet is gezond vet. Je lichaam heeft dit nodig. Het zit onder andere in vis, noten, chiazaad en avocado’s. Onverzadigd vet is vloeibaar op kamertemperatuur, denk aan lijnzaadolie of olijfolie. Met name de koud geperste oliën hebben een hoge voedingswaarde omdat deze nog niet eerder zijn verwarmd, in tegenstelling tot de warm geperste oliën. Je kunt deze herkennen door de term extra vierge, extra virgine, ongeraffineerd of koudgeperst op het etiket.

Omega 3 en 6

Onverzadigd vet levert de essentiële vetzuren omega 3 en 6. Vooral omega 3 is belangrijk, omdat het lichaam dit zelf niet kan maken. Het zit in weinig voedingsmiddelen en het heeft veel positieve gezondheidseffecten. Onverzadigde vetten verkleinen de kans op hart- en vaatziekten. Het laat de goede soort cholesterol en HDL. Namelijk stijgen. De functie van deze soort cholesterol is om het slechte cholesterol, LDL, op te ruimen uit de bloedvaten. Daardoor daalt het algemene cholesterolgehalte. Onverzadigde vetten voorzien je lichaam langdurig van energie en geven je een verzadigd gevoel. Zorg er daarom voor dat je ze regelmatig eet.

Verzadigd vet

Verzadigde vetten zijn de vetten waar vooral negatief over wordt gesproken. Ze zitten in dierlijke voedingsmiddelen zoals vlees, boter en ei. Vette vis vormt hierop een uitzondering. Hoewel vaak gedacht wordt dat verzadigde vetten de ongezonde vetten zijn is dat niet helemaal waar.

Vetzuren

In principe zijn verzadigde vetzuren in de meeste gevallen een goede bron van energie die je met mate kunt eten. Echter bij dierlijke producten is het van groot belang welke voeding en beweging het dier tijdens zijn leven heeft gehad. Dit bepaalt grotendeels hoe de vetsamenstelling van het dier eruit ziet en daarom ook of het gezond voor je is of niet. Eet daarom alleen maar dierlijke producten van goede kwaliteit zoals grasgevoerd vlees en biologische eieren.

Een andere vorm van verzadigd vet zit in tropische oliën zoals kokosolie en palmolie. Deze verzadigde vetten zitten boordevol antioxidanten, carotenen en vitamine E en zijn gezonder dan de verzadigde vetten die je in dierlijke producten vindt. Het is daarom aan te raden om in kokosolie te bakken en braden. (palmolie heeft het nadeel dat er veel regenwoud voor wordt gekapt).

Geraffineerde suiker

Transvetten zijn net zo als geraffineerde suiker de boosdoener voor heel veel gezondheidsproblemen en moeten geminimaliseerd worden. Het is dus zaak om een product zo natuurlijk mogelijk te houden en dus rechtstreeks van de Biologische boer of bijvoorbeeld door vers producten te nemen.

Transvetten lijken onzichtbaar maar ze zitten in gefabriceerde producten als gebak, cake, koek, chips, snoep, gefrituurd voedsel, pizza’s, kant-en-klaar maaltijden, sauzen uit pakjes, margarine en halvarine.

Etiket

Het gemene aan transvetten is dat ze als ze verwerkt worden in voedingsmiddelen vaak anders genoemd worden. Op een etiket staan ze meestal genoemd als gehard olie/vet, gedeeltelijk gehydrogeneerde olie/vet of margarine/halvarine.

Welvaartsziekten

Transvetten zijn enorm slecht voor je gezondheid en ze vergroten de kans op welvaartsziekten zoals hart- en vaatziekten, kanker , verhoogd cholesterolgehalte en diabetes. Probeer ze daarom zoveel mogelijk te vermijden. Onbewerkte en natuurlijke voeding.

En het liefst biologisch natuurlijk.
De beste manier om dit te doen is door onbewerkte en natuurlijke voeding te eten. Laat je voeding voornamelijk bestaan uit grasgevoerd biologisch vlees, vis, ei, noten, zaden, pitten, quinoa, havermout, (zoete) aardappel, groenten, oliën en fruit.

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen