De Nederlandse Spoorwegen (NS) bevonden zich opnieuw in een lastige situatie tijdens de eerste helft van het jaar, met verliesgevende resultaten. Het bleek een uitdaging om voldoende treintickets te verkopen om alle operationele kosten te dekken. Dit werd verergerd door het feit dat het aantal reizigers nog steeds ver onder het niveau van voor de coronapandemie lag.
Financiën voor NS
Ondanks de moeilijke omstandigheden in de spoorsector, waarbij het reisgedrag aan verandering onderhevig is, heeft de Nederlandse Spoorwegen wel enig financieel herstel laten zien in vergelijking met het voorgaande jaar. Het operationele verlies, dat eerder nog 225 miljoen euro bedroeg, werd teruggebracht tot een verlies van 26 miljoen euro.
Nettowinst
Dankzij vergoedingen vanuit de overheid slaagde de Nederlandse Spoorwegen erin een nettowinst van 38 miljoen euro te boeken, zoals blijkt uit de recentelijk gepresenteerde halfjaarcijfers.
Reizigersaantallen
Volgens de gegevens van het bedrijf maken momenteel gemiddeld 1,1 miljoen mensen dagelijks gebruik van de trein. Dit aantal ligt aanzienlijk lager dan de 1,3 miljoen reizigers voor de uitbraak van de pandemie.
Werving van Nieuwe Medewerkers
Gedurende de afgelopen zes maanden heeft de NS zich onder andere gericht op het aantrekken en opleiden van nieuwe medewerkers. Het bedrijf heeft 466 nieuwe hoofdconducteurs en 287 machinisten aangetrokken, in een voortdurende inspanning om de operationele activiteiten soepel te laten verlopen.