Vitaminepillen slikken wel of niet nodig?

Vitamine pillen slikken wel of niet nodig?

Vitamines zijn chemische verbindingen die onmisbaar zijn voor het lichaam. Ze spelen een rol bij de groei, het herstel en het goed functioneren van het lichaam. Ook zijn ze belangrijk voor een goede gezondheid. Vitamines komen van nature voor in onze voeding. Het lichaam maakt ze niet of onvoldoende zelf.

Dertien verschillende vitamines

Er zijn dertien vitamines: vier vetoplosbare vitamines en negen wateroplosbare vitamines. De vetoplosbare vitamines zijn vitamine A, vitamine D, vitamine E en vitamine K. De vetoplosbare vitamines zitten voornamelijk in het vet van voedingsmiddelen en kunnen in de weefsels van het lichaam worden opgeslagen. De wateroplosbare vitamines zijn vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11 (foliumzuur) en B12 en vitamine C. Deze vitamines zitten juist in het vocht dat in voedingsmiddelen zit. Het lichaam kan deze wateroplosbare vitamines (met uitzondering van vitamine B12) niet goed opslaan; een teveel verlaat het lichaam via de urine.

Vitamines, mineralen en spoorelementen. Het verschil

Vitamines en mineralen hebben meer overeenkomsten dan verschillen. In het lichaam zijn beiden onmisbaar bij veel processen. Het belangrijkste verschil tussen vitamines en mineralen is een scheikundig verschil. Vitamines komen uit de levende natuur en kunnen door sommige planten of dieren zelf gemaakt worden, terwijl mineralen uit de dode natuur komen en door planten moeten worden opgenomen uit de aarde en door dieren uit voeding of water.

Mineralen en spoorelementen zijn, net als vitamines, stoffen die het lichaam niet zelf aan kan maken. Ze zijn onder andere nodig bij de regulatie van enzymen en hormonen. Het verschil tussen mineralen en spoorelementen is de hoeveelheid waarin het lichaam ze nodig heeft. Van mineralen heeft men meer nodig dan van spoorelementen.

Nog niet van alle mineralen en spoorelementen is aangetoond dat ze essentieel zijn, d.w.z. absoluut noodzakelijk voor het functioneren van het lichaam. Bekend is dat de mineralen calcium, magnesium, kalium, natrium, chloride en fosfor essentieel zijn. Essentiële spoorelementen zijn jodium, ijzer, chroom, koper, zink, mangaan, seleen en molybdeen. Voor het gemak zullen alle mineralen en spoorelementen te vinden zijn onder ‘mineralen’.

Krijg je wel voldoende vitaminen binnen?

In eerste instantie moet je gezond (liefst biologisch) eten, dat is toch wel de conclusie van veel onderzoeken. Op eigenlijk alle sites die ik heb gelezen wordt genoemd dat als je geen risicogeval (oud, zwanger, ziek) bent en als je gezond eet, je dan geen extra vitamines hoeft te slikken.

Gezonde voeding

Je zou dus pillen eigenlijk helemaal niet nodig hebben als je gezond eet. Het wordt alleen aangeraden als je tekort hebt aan een bepaalde vitamine en dit tekort niet (eenvoudig) kunt aanvullen door het eten van gezonde voeding.
Maar wat is gezond? Op de site van het Voedingscentrum kan je controleren of je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitaminen binnen krijgt. Neem je weinig verse groente en fruit dan zal je bij de uitslag kunnen zien dat je toch wel een tekort heb.

De kwaliteit van de pillen

Stel je wil wel pillen slikken, moet je dan nog ergens op letten? Jazeker, houd in de gaten wat je slikt, zowel qua kwaliteit als qua hoeveelheid.

Kwaliteit

neem geen pillen met anorganische en/of synthetische stoffen (oxiden, hydroxiden, sulfaten, selenaten, carbonaten, selenieten, chloriden, fosfaten), dit wordt slecht door je lichaam opgenomen en de formules zijn niet compleet. Kies dus voor pillen met organische en opneembare verbindingen (bv van merken als Orthica, Solgar, AOV, Plantina, Bonusan, Cellcare, Vitortho, Ortholon, Pharma Nord, Biovitaal, Vitals of New Care).

Als je bijvoorbeeld naar ijzer kijkt, is het alleen goed als het staat genoemd als Ijzeraminochelaat of Ijzergluconaat. IJzeroxide daarentegen is anorganisch.

De pillen mogen geen vulmiddelen, stereaten of geïsoleerde vitamines bevatten.
Een goede multipil mag geen suiker, gist, lactose, conserveermiddelen en synthetische geur-, kleur-, en smaakstoffen bevatten en moet hypo-allergeen zijn.

Time released?

Time-released pillen zijn je geld niet waard. Binnen twee uur is de pil in je dikke darm en neemt je lichaam er niks meer van op. Kies dan liever voor een paar keer een kleinere dosis.

De kwantiteit van de pillen

Slik van de niet in water oplosbare vitamines (zoals vitamine A, D, E en K) niet teveel, dit kan opeenstapelen in je lijf als je het niet gebruikt. Te veel vitamine D kan leiden tot nierschade en een te grote hoeveelheid vitamine A kan de lever beschadigen.

In water oplosbare vitamines (bv vitamine C) plas je uit als je er teveel van binnenkrijgt. Toch kunnen grote hoeveelheden vitamine C (meer dan tweeduizend milligram per dag) zorgen voor bijwerkingen als misselijkheid, braken, hoofdpijn en huiduitslag.

Anti-oxidanten (vitamine A, C en E)

zijn goed voor je lichaam, om zo de schadelijke werking van vrije radicalen te beperken, maar deze behoefte is bij ieder persoon anders. Mocht jij dus weinig vrije radicalen hebben, maar veel anti-oxidanten slikken, houd je lichaam dit over en stapelt het op in je lijf. Vrije radicalen zijn eigenlijk alle slechte dingen in je omgeving: uitlaatgassen, computers, airco, fabrieken, maar ook bv de zon. Hoe meer je in contact komt met dit soort stoffen, hoe meer anti-oxidanten je nodig hebt. Bijvoorbeeld ; woon je in de Randstad en werk je heel de dag achter de computer in een gebouw met slechte luchtventilatie, zit je daarnaast ook nog veel in het verkeer dan krijg je ook veel vrije radicalen binnen en zijn voldoende antioxidanten belangrijk. Deze zitten normaal in verse ( biologische ) groente en fruit maar kunnen aangevuld worden met multivitaminen. Er wordt aangeraden gezond te eten met veel groente en fruit en niet te roken. Dat geeft nog steeds de beste garantie tegen vrije radicalen.

Slik niet allemaal vitamines los, dit kan je vitaminehuishouding verstoren. Kies liever voor een multivitaminepil.

Geen losse vitamines

Let erop dat je niet meer binnenkrijgt dan de maxima:
Vitamine A, 3000 mcg / vitamine B3 (nicotinamide) 25 mg / vitamine B3 (nicotinezuur) 10 mg / vitamine B5, 5 mg / vitamine B6, 25 mg / foliumzuur, 1mg / vitamine C, 2 gram / vitamine D, 25 mcg / vitamine E, 250 mg / calcium, 2500 mg / fluor, 10 mg / ijzer, 20 mg / magnesium, 250 mg / mangaan, 11 mcg / molybdeen, 600 mcg / natrium, 2,4 gram / seleen, 300 mcg / zink, 25 mg.

Samenwerkende vitamines en combinaties

Vitamines werken overigens niet alleen individueel, maar veelal samen met elkaar en in combinatie met andere voedingsstoffen (o.a. mineralen, spoorelementen, enzymen, water, vetten etc.). Het is goed om je te realiseren dat de vitamines in vitaminepillen niet hetzelfde zijn en werken als de vitamines die je via voeding binnenkrijgt. Fruit bevat bijvoorbeeld veel vitamines, maar ook fructose. De stof fructose helpt het lichaam om de vitamines in fruit op te nemen.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Wesley van der Linde

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen